IPPP3/443-2/11-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-2/11-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.r.) uzupełnione w dniu 23 marca 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 15 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania zwolnienia z podatku VAT jest:

* prawidłowe - w zakresie świadczonych usług "assistance" oraz usług likwidacji szkód na rzecz ubezpieczycieli,

* nieprawidłowe - w zakresie odsprzedaży na rzecz Ubezpieczycieli nabytych w trakcie organizacji usług "assistance" oraz likwidacji szkód dodatkowych usług.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 23 marca 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 15 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług "assistance" oraz usług likwidacji szkód na rzecz ubezpieczycieli.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej,"Spółka" lub "Wnioskodawca") jest podmiotem prawa polskiego, świadczącym usługi na rzecz zakładów ubezpieczeń, wykonujących działalność ubezpieczeniową (dalej: ".Klienci" lub "Ubezpieczyciele") w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm., dalej: "Ustawa ubezpieczeniowa"). Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Klientów posiadających siedzibę w Polsce. Spółka nie posiada statusu zakładu ubezpieczeń w rozumieniu powyższej ustawy.

Spółka od 1 stycznia 2011 zamierza świadczyć między innymi dwa rodzaje usług na rzecz Ubezpieczycieli - usługi assistance oraz usługi likwidacji szkód i awarii.

Usługi assistance

Wnioskodawca będzie zobowiązany, na podstawie umów z Klientami (dalej: "Umowy"), do świadczenia w imieniu Klientów usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych, dotyczących ubezpieczonych, w zakresie wynikającym z zawartych przez nich polis ubezpieczenia "assistance" (może to być zarówno "assistance" techniczny, medyczny, prawny, domowy). Opierając się na przepisach Ustawy ubezpieczeniowej, Spółka w powyższym zakresie wykonuje w szczególności czynności ubezpieczeniowe, o których mowa w tej ustawie w art. 3 ust. 4 pkt 2, tj. wypłatę odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów ubezpieczenia "assistance".

Usługi ubezpieczenia "assistance" technicznego świadczone przez Ubezpieczycieli polegają, co do zasady, na organizacji i pokryciu kosztów usług, świadczonych w związku z awarią lub szkodą komunikacyjną pojazdu lub innym zdarzeniem drogowym objętym zakresem ubezpieczenia. W praktyce ubezpieczenie "assistance" obejmuje udzielenie pomocy polegającej m.in. na usprawnieniu pojazdu na miejscu zdarzenia, holowaniu pojazdu do warsztatu naprawczego lub innego miejsca określonego w umowie ubezpieczenia, transporcie kierowcy i pasażerów z miejsca zdarzenia do określonego miejsca, udostępnieniu samochodu zastępczego, organizacji noclegu w hotelu, dostarczeniu naprawionego pojazdu do kierowcy, wynajęciu kierowcy zastępczego, transporcie bagażu przewożonego uszkodzonym pojazdem, itp.

W ramach "assistance" medycznego Ubezpieczyciele mogą być zobligowani do organizacji i pokrycia kosztów usług świadczonych w związku z nagłym zachorowaniem lub nieszczęśliwym wypadkiem ubezpieczonego, objętym zakresem ubezpieczenia. Do obowiązków Ubezpieczyciela może należeć transport medyczny z miejsca zamieszkania/zdarzenia do placówki medycznej i transport z placówki medycznej do innej placówki lub miejsca zamieszkania, organizacja wizyty lekarskiej lub badań, rehabilitacja, wynajem lub zakup sprzętu rehabilitacyjnego, transport do/z placówki rehabilitacyjnej, zakwaterowanie w hotelu na czas leczenia, zakup i dostarczenie leków, usługa pielęgniarki, pomoc domowa po powrocie ze szpitala, opieka nad niepełnoletnimi lub niepełnosprawnymi dziećmi podczas hospitalizacji ubezpieczonego, opieka nad zwierzętami domowymi podczas hospitalizacji ubezpieczonego. Ponadto, usługi Ubezpieczycieli mogą też obejmować ubezpieczenia zdrowotne, wypadkowe i chorobowe, gdzie Ubezpieczyciel zobowiązuje się do zebrania niezbędnej dokumentacji medycznej, zorganizowania i pokrycia kosztów badań diagnostycznych, wizyt lekarskich i hospitalizacji, zorganizowania i pokrycia kosztów rehabilitacji, itp.

W ramach "assistance" domowego Ubezpieczyciele zobowiązują się do organizacji i pokrycia kosztów usług świadczonych w związku z awariami sprzętu RTV/AGD/IT oraz zdarzeniami losowymi, takimi jak pożar, zalanie, kradzież lub inne nieszczęśliwe zdarzenia, objęte zakresem ubezpieczenia. Ubezpieczyciele mogą zobowiązać się w szczególności do zapewnienia wizyt domowych hydraulika, elektryka, szklarza, stolarza, parkieciarza, malarza, kominiarza, specjalisty w zakresie naprawy sprzętu RTV/AGD/IT, transportu uszkodzonego mienia do serwisu naprawczego, transportu i przechowania ruchomości domowych na czas usuwania skutków zdarzenia objętego ubezpieczeniem, transportu i zakwaterowania w hotelu na czas usuwania skutków zdarzenia objętego ubezpieczeniem, czy też sprzątania mieszkania po zdarzeniu objętym ubezpieczeniem.

Natomiast w ramach "assistance" prawnego Ubezpieczyciele mogą zobowiązać się do organizacji i pokrycia kosztów konkretnych usług niezbędnych w związku z wystąpieniem zdarzenia objętego ubezpieczeniem, np. wypadku drogowego, zatrzymania przez policję. Usługi te mogą polegać na organizacji reprezentanta ubezpieczonego w postępowaniu sądowym, dostarczenia usług tłumacza, udzieleniu pożyczki (w razie utraty środków płatniczych), przedpłaty kaucji wymaganej od ubezpieczonego jako zabezpieczenie w celu zagwarantowania zapłaty opłat proceduralnych (sądowych) i kar pieniężnych, przekazanie wzorów umów, dokumentów i innych druków.

W ramach powyższych usług ubezpieczenia "assistance" Ubezpieczyciele często zapewniają pomoc informacyjną dla ubezpieczonych polegającą np. na udzielaniu informacji telefonicznej o najbliższych warsztatach samochodowych, hotelach, szpitalach itp.

Spółka natomiast, na podstawie Umów będzie zobowiązana do faktycznego zaspakajania roszczeń osób ubezpieczanych, wynikających z polis ubezpieczenia "assistance", o których mowa powyżej. Co do zasady kontakt Spółki z ubezpieczonym inicjowany będzie poprzez zgłoszenie telefoniczne osób ubezpieczonych. W tym celu Wnioskodawca działając w imieniu Klientów udostępnia numery telefoniczne centrali alarmowej, z którą każdy ubezpieczony może się skontaktować w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających roszczenie na podstawie odpowiedniej polisy ubezpieczenia.

Następnie, po przyjęciu od ubezpieczonego informacji o zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego realizację roszczeń wynikających z umowy ubezpieczenia "assistance" Wnioskodawca na podstawie Umów, zobowiązany będzie do podjęcia wszelkich czynności, które w określonych okolicznościach przysługują ubezpieczonym na podstawie polis ubezpieczenia "assistance". W szczególności, Spółka będzie zaspokajać roszczenia ubezpieczonych i/lub koordynować czynności zmierzające do zaspokojenia tych roszczeń. Przy faktycznym wypełnianiu umowy ubezpieczenia (np. holowanie pojazdu, naprawa, transport) Spółka, będzie korzystać z usług podwykonawców (np. podmiotów zawodowo wykonujących usługi holowania pojazdów, ślusarzy, firm transportowych, szpitali, itp.). Co do zasady podwykonawcy obciążają kosztami swoich usług Wnioskodawcę.

Warto podkreślić, iż w przypadku zaistnienia szkody objętej polisą "assistance" ubezpieczony kontaktuje się tylko i wyłączenie z Wnioskodawcą w celu likwidacji szkody i awarii. Spółka przyjmie zgłoszenie oraz niezwłocznie podejmie kroki do likwidacji szkody i awarii. Zakres usług "assistance" świadczonych przez Wnioskodawcę wynikać będzie bezpośrednio z treści umowy ubezpieczenia "assistance", zawieranej z ubezpieczonym przez Klienta.

Z tytułu świadczenia opisanych usług "assistance" Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie, które może być kształtowane w różnoraki sposób. W szczególności z tytułu wykonywanych usług Spółka może otrzymywać od Klienta określoną część składki ubezpieczeniowej wpłacanej przez ubezpieczonego lub stałą kwotę od każdego ubezpieczonego, objętego polisą assistance. Alternatywnie, w zależności od uzgodnień umownych Wnioskodawca może otrzymywać wynagrodzenie ryczałtowe, za każde przyjęte zgłoszenie o konieczności organizacji usług "assistance". Wynagrodzenia te będą przysługiwać Spółce w określonej wysokości (zależnie od uzgodnionego sposobu rozliczeń) niezależnie od nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę w trakcie organizacji usług "assistance" (w zależności od stopnia skomplikowania szkody zaangażowanie pracowników Wnioskodawcy może się istotnie zmieniać).

Niezależnie od kwoty wynagrodzenia, o której mowa powyżej, Klienci będą dodatkowo obciążani przez Spółkę kosztami świadczeń, które nabył Wnioskodawca w trakcie organizacji usług "assistance" (np. koszty holowania pojazdów, koszty leczenia, transportu, koszty naprawy, itp.).

Usługi likwidacji szkód

Spółka będzie wykonywać również czynności dotyczące likwidacji szkód w ramach innego rodzaju polis ubezpieczeniowych (np. ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, NNW, ubezpieczenia majątkowe, ubezpieczenia naprawy gwarancyjnej - kosztów naprawy pojazdów, Autocasco). W ramach tych świadczeń, Wnioskodawca może podejmować następujące czynności:

* wykonywanie oceny technicznej uszkodzonego pojazdu i dokumentacji fotograficznej,

* wykonywanie oględzin innego mienia i dokumentacji fotograficznej,

* przygotowanie kalkulacji kosztów naprawy, weryfikacja kalkulacji kosztów naprawy pojazdów lub innego mienia nadesłana przez serwisy naprawcze oraz zatwierdzanie faktur dotyczących naprawy,

* ustalanie rezerwy szkodowej,

* przeprowadzenie analiz i postępowań wyjaśniających w zakresie zgłoszonych roszczeń,

* organizacja przetargów online (giełda online) na sprzedaż wraków,

* ustalanie zasadności i wysokości odszkodowania,

* wypłata odszkodowania z puli środków finansowych, zasilanej przez Ubezpieczyciel"

* zabezpieczenie praw regresowych,

* prowadzenie postępowań regresowych w imieniu Klientów.

W ramach powyższych czynności Spółka będzie również wykonywać inne czynności administracyjne, niezbędne do prowadzenia postępowania odszkodowawczego. W szczególności Spółka będzie przyjmowała zgłoszenia dotyczące zaistnienia szkody, rejestrując je w systemie informatycznym. Na tym etapie Wnioskodawca będzie także zobligowany do weryfikacji zakresu pokrycia ubezpieczeniowego. Do obowiązków Spółki będzie należało również faktyczne prowadzenie procesu likwidacji szkód i awarii, mogące polegać m.in. na prowadzeniu korespondencji z ubezpieczonymi oraz innymi podmiotami biorącymi udział w procesie likwidacji, prowadzeniu bieżącej kontroli postępowania likwidacyjnego. Spółka będzie również przygotowywała dokumentację niezbędną do dokonania wypłaty odszkodowania lub wydania decyzji odmowy wypłaty odszkodowania. w ramach powyższych obowiązków Wnioskodawca będzie również przekazywał odpowiednie raporty na rzecz Klientów.

Z tytułu usług likwidacji szkód i awarii, o których mowa powyżej, Spółka otrzymywać będzie wynagrodzenie ryczałtowe, za każde przyjęte zgłoszenie, niezależnie od nakładów, jakie będzie musiała ponieść na likwidację szkody (np. kilkukrotny udział rzeczoznawców, itp.). Wynagrodzenie to może być też kalkulowane jako określony procent składki ubezpieczeniowej wpłacanej przez ubezpieczonego.

Ponadto w niektórych przypadkach Klienci będą dodatkowo obciążani przez Spółkę kosztami świadczeń, które nabył Wnioskodawca w trakcie likwidacji szkody - przede wszystkim kosztami zewnętrznych rzeczoznawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, iż:

1.

w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym na podstawie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej Ustawa o VAT) w brzmieniu przepisów obowiązującym od 1 stycznia 2011 usługi Spółki w zakresie usług "assistance" na rzecz Ubezpieczycieli będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT.

2.

w opisanym powyżej stanie przyszłym - na podstawie odpowiednich przepisów Ustawy o VAT w brzmieniu przepisów obowiązującym od 1 stycznia 2011 usługi Spółki w zakresie usług likwidacji szkód na rzecz Ubezpieczycieli będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zakres i charakter usług realizowanych przez Spółkę na rzecz Ubezpieczycieli, w opinii Wnioskodawcy usługi te będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT zarówno w zakresie usług "assistance", jak i usług likwidacji szkód.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 Ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011) zwolnieniu z VAT będą podlegać m.in. usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia usług ubezpieczeniowych. W celu określenia zakresu pojęciowego tych usług należy posłużyć się zatem ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm., dalej: "Ustawa ubezpieczeniowa"). Jakkolwiek ustawa ta nie dostarcza definicji legalnej usług ubezpieczeniowych, definiuje ona jednak pojęcie działalności ubezpieczeniowej oraz w sposób enumeratywny wymienia czynność ubezpieczeniowe. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy ubezpieczeniowej działalność ubezpieczeniową rozumie się jako wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych. Zgodnie z art. 3 ust. 3 tej ustawy czynnością ubezpieczeniową jest np. zawieranie umów ubezpieczenia, umów gwarancji ubezpieczeniowych lub zlecanie ich zawierania uprawnionym pośrednikom ubezpieczeniowym (pkt 1).

Na podstawie art. 3 ust. 4 czynnościami ubezpieczeniowymi są również m.in.:

* wypłacanie odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów ubezpieczenia (pkt 2),

* przejmowanie i zbywanie przedmiotów lub praw nabytych przez zakład ubezpieczeń w związku z wykonywaniem umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej (pkt 3),

* prowadzenie postępowań regresowych oraz postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych (pkt 5a).

Zgodnie z art. 3 ust. 5 czynnościami ubezpieczeniowymi są m.in. także następujące czynności, jeżeli są wykonywane przez zakład ubezpieczeń:

* ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych (pkt 1),

* ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych uprawnionym z umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych (pkt 2),

* ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia (pkt 3).

Na uwagę zasługuje również przepis art. 3 ust. 6 Ustawy ubezpieczeniowej, zgodnie z którym zakład ubezpieczeń może zlecać wykonanie wyżej wymienianych czynności z ust. 4 oraz ust. 5 innym podmiotom. Wówczas czynności te są traktowane jak czynności ubezpieczeniowe, w zakresie, w jakim są wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Tak jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, świadczenie przez Wnioskodawcę usług "assistance" ma na celu czynić zadość roszczeniom zgłaszanym przez ubezpieczonych, wynikającym z polis ubezpieczenia "assistance".

Należy zatem usługi Spółki traktować jako wypłatę innego świadczenia należnego z tytułu umowy ubezpieczeniowej, a więc będące czynnością ubezpieczeniową w rozumieniu art. 3 ust. 4 pkt 2 Ustawy ubezpieczeniowej.

Jak zostało wskazane powyżej, usługi świadczone przez Spółkę mają na celu prawidłowe i sprawne wywiązanie się Ubezpieczycieli z obowiązków spoczywających na nich w związku ze świadczeniem usług ubezpieczenia "assistance". Jednakże ze względu na fakt, iż Wnioskodawca dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi, infrastrukturą techniczną oraz odpowiednio zorganizowaną siecią poddostawców, Klienci podejmują decyzję o wyodrębnieniu tej części ich działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn.: zaspokajanie roszczeń ubezpieczeniowych w związku z umowami ubezpieczenia "assistance", w kształcie i zakresie świadczonym przez Spółkę) oraz zlecają Wnioskodawcy w ich imieniu realizację świadczeń wynikających z przedmiotowych Umów tj. "wypłatę" świadczeń należnych z tytułu polis assistance.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki usługi "assistance" wykonywane na zlecenie Ubezpieczycieli będą podlegać zwolnieniu z VAT, jako usługi ubezpieczeniowe, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 Ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011).

Powyższe stanowisko potwierdza również brzmienie art. 43 ust. 13, znowelizowanej Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Tak jak wskazano powyżej, usługi Spółki są integralną częścią ubezpieczenia "assisance" i z punktu widzenia ubezpieczonych to one nadają tej usłudze jej zasadniczy charakter. Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią kluczowy element usługi ubezpieczenia "assistance", jakim jest realizacja roszczeń ubezpieczonych w związku z wystąpieniem zdarzenia objętego polisą ubezpieczeniową. Bez tego elementu usługa ubezpieczeniowa "assistance" traci swój charakter, gdyż głównym celem, który chcą osiągnąć ubezpieczeni zawierający polisy "assistance", a zarazem istotą tych usług, jest możliwość zaspokojenia roszczeń wynikających z tej polisy, w przypadku zaistnienia ustalonego zdarzenia. Tym samym, nie powinno budzić wątpliwości, iż świadczenia Spółki mają charakter usług ubezpieczeniowych, gdyż wyeliminowanie usług "assistance" świadczonych przez Wnioskodawcę z usług ubezpieczeniowych świadczonych na rzecz ubezpieczonych, pozbawiałoby tych drugich ich charakteru. Nie powinno budzić wątpliwości, że przedmiotowe usługi Spółki stanowią element usługi ubezpieczenia "assistance", a jednocześnie są odrębną całością właściwą oraz niezbędną do świadczenia usługi zwolnionej ubezpieczenia "assistance", a tym samym na podstawie art. 43 ust. 13 znowelizowanej Ustawy o VAT również podlegają zwolnieniu z VAT.

W tym miejscu warto ponownie zwrócić uwagę, iż w przypadku zaistnienia szkody objętej polisą "assistance" ubezpieczony kontaktować się ma tylko i wyłączenie z Wnioskodawcą w celu likwidacji szkody. Z perspektywy ubezpieczonego Spółka wypełnia świadczenia należne ubezpieczonym na podstawie polis ubezpieczenia "assistance", a zakres usług "assistance" świadczonych przez Wnioskodawcę wynika bezpośrednio z treści umowy ubezpieczenia "assistance", zawieranej z ubezpieczonym przez Klienta.

Warto przy tym zauważyć, że również w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE") podkreśla się, że w przypadku gdy dana usługa świadczona przez podmiot trzeci jest kluczowym i niezbędnym elementem usługi podstawowej, zwolnionej z VAT (np. usługi obsługi rachunku bankowego), podlega ona także zwolnieniu z VAT, nawet jeśli podmiot trzeci nie ma stosunku cywilnoprawnego z ostatecznym odbiorcą usługi, ale usługa ta jawi się dla odbiorcy końcowego jako część usługi podstawowej (np. sprawa C-2/95 dotycząca Sparekassernes Datacenter (SDC)).

Wnioskodawca pragnie przy tym zauważyć, że pobieranie wynagrodzenia należnego z tytułu świadczenia usług "assistance" w formie z góry ustalonej kwoty tj. w formie jednorazowej opłaty rocznej za każdy ubezpieczony pojazd lub udziału procentowego w składkach przyjętych przez Klientów, wskazuje, że Spółka de facto działa na zasadzie ryzyka (tekst jedn.: w sposób charakterystyczny dla zakładów ubezpieczeń). W tych sytuacjach na Wnioskodawcę przenoszone jest, przynajmniej częściowo, ryzyko Ubezpieczającego związane z realizacją roszczeń wynikających z zaistnienia zdarzenia objętego umową ubezpieczenia "assistance". Spółka, niezależnie od kosztów działań podejmowanych przez podwykonawców, ponosi nakłady własne w związku z realizacją roszczeń ubezpieczonych (np. koszty utrzymania zasobów ludzkich, infrastruktury technicznej, utrzymywanie sieci podwykonawców, itp.). W powyższej sytuacji ilość interwencji Spółki w stosunku do konkretnego ubezpieczonego (lub złożoność tych interwencji) nie ma wpływu na poziom otrzymanego wynagrodzenia. W ten sposób Ubezpieczyciele ograniczają ryzyko podejmowane z tytułu zawieranych polis ubezpieczeniowych "assistance". Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce także w przypadku usług świadczonych w oparciu o wynagrodzenie ryczałtowe, za każde przyjęte zgłoszenie o konieczności likwidacji szkody. Jakkolwiek w takiej sytuacji Spółka nie będzie ponosiła ryzyka związanego z ilością interwencji, to wciąż takie ryzyko będzie ponosić w zakresie złożoności spraw zgłaszanych przez ubezpieczonych, gdyż wynagrodzenie ryczałtowe za określoną usługę nie ulega zmianie, niezależnie od czasu poświęconego przez pracowników Wnioskodawcy na załatwienie sprawy.

Powyższe stanowisko powinno również znaleźć zastosowanie w przypadku usług likwidacji szkód. Przede wszystkim kluczowe dla tych usług jest brzmienie przepisów Ustawy ubezpieczeniowej. Zakres usług, do świadczenia których Spółka zobowiązała się na rzecz Ubezpieczycieli w tym zakresie mieści się w katalogu czynności ubezpieczeniowych, o którym mowa w art. 3 ust. 4 i 5 (powołanych powyżej), które to czynności zlecone przez zakłady ubezpieczeń innym podmiotom (np. Wnioskodawcy) także stanowią czynności ubezpieczeniowe w rozumieniu tej ustawy. W szczególności usługi Spółki w tym zakresie będą się mieściły w zakresie wymienionym w art. 3 ust. 4 pkt 2 (wypłacanie odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów ubezpieczenia), pkt 3 (przejmowanie i zbywanie przedmiotów), oraz art. 3 ust. 5 pkt 1 do 3 (ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych, ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań, ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia). W konsekwencji, usługi likwidacji szkód także będą się mieściły w definicji usług ubezpieczeniowych o których mowa art. 43, ust. 1 pkt 37 Ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011) i jako takie będą podlegały zwolnieniu z VAT.

Niezależnie od powyższego wywodu, nie ulega wątpliwości, że usługi likwidacji szkód stanowią element usługi ubezpieczeniowej w ramach której są świadczone (likwidacja szkód jest de facto podstawowym elementem decydującym o istocie umowy ubezpieczenia). Usługi te są również właściwe i niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej ubezpieczenia, a także mogą stanowić odrębną całość (co potwierdza fakt, że są świadczone przez Wnioskodawcę). W rezultacie usługi te mieszczą się także w zakresie zwolnienia usług ubezpieczeniowych, o którym mowa w art. 43 ust. 13, znowelizowanej Ustawy o VAT, powołanym powyżej.

Dla prawidłowej klasyfikacji świadczonych przez Spółkę usług assistance oraz usług likwidacji szkód nie ma znaczenia fakt, że nie jest ona zakładem ubezpieczeniowym w rozumieniu Ustawy ubezpieczeniowej. Tak jak podkreślono powyżej, stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w przepisach Ustawy ubezpieczeniowej, zgodnie z którymi zakłady ubezpieczeń mogą zlecać wykonywanie pewnych czynności ubezpieczeniowych innym podmiotom, niebędącym zakładami ubezpieczeń. Zlecone usługi wykonywane przez te inne podmioty (w tym przez Wnioskodawcę) stanowią wciąż czynności ubezpieczeniowe w rozumieniu tej ustawy. Stanowisko takie potwierdza również treść uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej Ustawę o VAT w zakresie zwolnień z VAT, zgodnie z którym "proponowane zwolnienia usług ubezpieczeniowych i finansowych podlegających zwolnieniu oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi".

Mając na uwadze powyższe rozważania Spółka stoi na stanowisku, iż jej usługi, zarówno w zakresie "assistance", jak i likwidacji szkód będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT na podstawie przepisów Ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie świadczonych usług "assistance" oraz usług likwidacji szkód na rzecz ubezpieczycieli,

* nieprawidłowe - w zakresie odsprzedaży na rzecz Ubezpieczycieli nabytych w trakcie organizacji usług "assistance" oraz likwidacji szkód dodatkowych usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy o VAT).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 37 zwolnienie dla świadczonych usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Warunki wykonywania działalności w zakresie ubezpieczeń osobowych i ubezpieczeń majątkowych oraz działalności reasekuracyjnej określa ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, przez działalność ubezpieczeniową rozumie się wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych.

Czynnościami ubezpieczeniowymi, o których mowa w ust. 1, stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy jest m.in. zawieranie umów ubezpieczenia, umów gwarancji ubezpieczeniowych lub zlecanie ich zawierania uprawnionym pośrednikom ubezpieczeniowym w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, a także wykonywanie tych umów.

Na podstawie art. 3 ust. 4 ww. ustawy czynnościami ubezpieczeniowymi są również:

1.

ocena ryzyka w ubezpieczeniach osobowych i ubezpieczeniach majątkowych oraz w umowach gwarancji ubezpieczeniowych;

2.

wypłacanie odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 1a;

3.

przejmowanie i zbywanie przedmiotów lub praw nabytych przez zakład ubezpieczeń w związku z wykonywaniem umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej;

4.

prowadzenie kontroli przestrzegania przez ubezpieczających lub ubezpieczonych, zastrzeżonych w umowie lub w ogólnych warunkach ubezpieczeń, obowiązków i zasad bezpieczeństwa odnoszących się do przedmiotów objętych ochroną ubezpieczeniową;

5.

prowadzenie postępowań regresowych oraz postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem:

a.

umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych,

b.

umów reasekuracji w zakresie cedowania ryzyka z umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych;

6.

lokowanie środków zakładu ubezpieczeń;

7.

wykonywanie innych czynności określonych w przepisach innych ustaw.

W myśl ust. 5 ww. artykułu czynnościami ubezpieczeniowymi są także następujące czynności, jeżeli są wykonywane przez zakład ubezpieczeń:

1.

ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych;

2.

ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych uprawnionym z umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych;

3.

ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia;

4.

czynności zapobiegania powstawaniu albo zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych lub finansowanie tych działań z funduszu prewencyjnego.

Zakład ubezpieczeń może zlecać wykonanie czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, innym podmiotom. Czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, wykonywane przez te podmioty są traktowane jak czynności ubezpieczeniowe, w zakresie, w jakim są wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń (art. 3 ust. 6 ww. ustawy).

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz posiadających siedzibę w Polsce, zakładów ubezpieczeń wykonujących działalność ubezpieczeniową. Od 1 stycznia 2011 r. Spółka zamierza świadczyć między innymi dwa rodzaje usług na rzecz Ubezpieczycieli - usługi assistance oraz usługi likwidacji szkód i awarii. Na podstawie zawartych umów z Ubezpieczycielami Wnioskodawca będzie zobowiązany do świadczenia w ich imieniu usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych, dotyczących ubezpieczonych, w zakresie wynikającym z zawartych przez nich polis ubezpieczenia "assistance" (może to być zarówno "assistance" techniczny, medyczny, prawny, domowy). W ramach powyższych usług ubezpieczenia "assistance" Ubezpieczyciele często zapewniają pomoc informacyjną dla ubezpieczonych polegającą np. na udzielaniu informacji telefonicznej o najbliższych warsztatach samochodowych, hotelach, szpitalach itp. Spółka natomiast, na podstawie Umów będzie zobowiązana do faktycznego zaspakajania roszczeń osób ubezpieczanych, wynikających z polis ubezpieczenia "assistance". Wnioskodawca działając w imieniu Ubezpieczycieli udostępnia numery telefoniczne centrali alarmowej, z którą każdy ubezpieczony może się skontaktować w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających roszczenie na podstawie odpowiedniej polisy ubezpieczenia. Następnie, po przyjęciu od ubezpieczonego informacji o zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego realizację roszczeń wynikających z umowy ubezpieczenia "assistance" Wnioskodawca na podstawie Umów, zobowiązany będzie do podjęcia wszelkich czynności, które w określonych okolicznościach przysługują ubezpieczonym na podstawie polis ubezpieczenia "assistance". W szczególności, Spółka będzie zaspokajać roszczenia ubezpieczonych i/lub koordynować czynności zmierzające do zaspokojenia tych roszczeń.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż świadcząc na rzecz ubezpieczycieli usługi "assistance" Wnioskodawca wykonuje czynności ubezpieczeniowe w rozumieniu art. 3 ust. 3-5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Zatem świadczenie przedmiotowych usług od 1 stycznia 2011 r. korzystać będą ze zwolnienia na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika również, że przy faktycznym wypełnianiu umowy ubezpieczenia (np. holowanie pojazdu, naprawa, transport) Spółka, będzie korzystać z usług podwykonawców (np. podmiotów zawodowo wykonujących usługi holowania pojazdów, ślusarzy, firm transportowych, szpitali, itp.). Co do zasady podwykonawcy obciążają kosztami swoich usług Wnioskodawcę. Niezależnie od kwoty wynagrodzenia za świadczenie przedmiotowych usług, Ubezpieczyciele będą dodatkowo obciążani przez Spółkę kosztami świadczeń, które nabył Wnioskodawca w trakcie organizacji usług "assistance" (np. koszty holowania pojazdów, koszty leczenia, transportu, koszty naprawy, itp.).

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieją sytuacje kiedy niezależnie od wynagrodzenia za świadczenie usług "assistance" Wnioskodawca obciąża Ubezpieczyciela dodatkowymi kosztami, które nabył w trakcie organizacji usług "assistance" (np. koszty holowania pojazdów, koszty leczenia, transportu, koszty naprawy, itp.).

Odnosząc się do powyższego należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE I Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot nabywający usługę we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inną firmę, nie może być zatem potraktowane inaczej niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Jednocześnie stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy wprowadzonego ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332) obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W sytuacji, kiedy Spółka odsprzedaje na rzecz Ubezpieczycieli nabyte w trakcie organizacji usług "assistance" np. koszty holowania pojazdów, koszty leczenia, transportu, koszty naprawy, obowiązana jest potraktować tę czynność jako sprzedaż krajową (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) i opodatkować ją stawkami właściwymi dla każdej świadczonej usługi.

Zatem odsprzedaż na rzecz Ubezpieczycieli ww. usług nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.

W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka będzie wykonywać również czynności dotyczące likwidacji szkód w ramach innego rodzaju polis ubezpieczeniowych (np. ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, NNW, ubezpieczenia majątkowe, ubezpieczenia naprawy gwarancyjnej - kosztów naprawy pojazdów, Autocasco). W ramach tych świadczeń, Wnioskodawca może podejmować następujące czynności:

* wykonywanie oceny technicznej uszkodzonego pojazdu i dokumentacji fotograficznej,

* wykonywanie oględzin innego mienia i dokumentacji fotograficznej,

* przygotowanie kalkulacji kosztów naprawy, weryfikacja kalkulacji kosztów naprawy pojazdów lub innego mienia nadesłana przez serwisy naprawcze oraz zatwierdzanie faktur dotyczących naprawy,

* ustalanie rezerwy szkodowej,

* przeprowadzenie analiz i postępowań wyjaśniających w zakresie zgłoszonych roszczeń,

* organizacja przetargów online (giełda online) na sprzedaż wraków,

* ustalanie zasadności i wysokości odszkodowania,

* wypłata odszkodowania z puli środków finansowych, zasilanej przez Ubezpieczyciel"

* zabezpieczenie praw regresowych,

* prowadzenie postępowań regresowych w imieniu Klientów.

W ramach powyższych czynności Spółka będzie również wykonywać inne czynności administracyjne, niezbędne do prowadzenia postępowania odszkodowawczego. W szczególności Spółka będzie przyjmowała zgłoszenia dotyczące zaistnienia szkody, rejestrując je w systemie informatycznym. Na tym etapie Wnioskodawca będzie także zobligowany do weryfikacji zakresu pokrycia ubezpieczeniowego. Do obowiązków Spółki będzie należało również faktyczne prowadzenie procesu likwidacji szkód i awarii, mogące polegać m.in. na prowadzeniu korespondencji z ubezpieczonymi oraz innymi podmiotami biorącymi udział w procesie likwidacji, prowadzeniu bieżącej kontroli postępowania likwidacyjnego. Spółka będzie również przygotowywała dokumentację niezbędną do dokonania wypłaty odszkodowania lub wydania decyzji odmowy wypłaty odszkodowania. W ramach powyższych obowiązków Wnioskodawca będzie również przekazywał odpowiednie raporty na rzecz Ubezpieczyciela.

Stosownie do postanowień ww. art. 3 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej przez działalność ubezpieczeniową rozumie się wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych. Postępowanie likwidacyjne stanowi element składowy działalności ubezpieczeniowej i zostało szczegółowo wyjaśnione w art. 16 ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Postępowanie likwidacyjne jest terminem używanym dla określenia czynności ubezpieczyciela zmierzających do ustalenia odpowiedzialności z tytułu umowy ubezpieczenia. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej definiuje te czynności jako postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości świadczenia. W zakresie postępowania likwidacyjnego, na zakład ubezpieczeń zostały nałożone określone obowiązki informacyjne.

Przytoczone powyżej uregulowania zawarte w ustawie o działalności ubezpieczeniowej w zakresie postępowania przewidzianego w procesie likwidacji szkody, wykazują analogię do świadczonych przez Wnioskodawcę usług opisanych we wniosku. Likwidacja szkód stanowi niezbędny element usługi ubezpieczeniowej. To odrębne świadczenie, które jako proces działań podejmowanych przez Wnioskodawcę, prowadzi do wypełnienia właściwej umowy ubezpieczenia, w sytuacji wystąpienia zdarzenia objętego tą umową. Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki należy uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi likwidacji szkód spełniają przesłanki do uznania ich za odrębny i niezbędny element prowadzący do wykonania właściwej usługi ubezpieczeniowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. usługi w zakresie likwidacji szkód świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 37 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z przedmiotowego wniosku wynika również, że z tytułu usług likwidacji szkód i awarii Spółka otrzymywać będzie wynagrodzenie ryczałtowe, za każde przyjęte zgłoszenie, niezależnie od nakładów, jakie będzie musiała ponieść na likwidację szkody (np. kilkukrotny udział rzeczoznawców, itp.). Wynagrodzenie to może być też kalkulowane jako określony procent składki ubezpieczeniowej wpłacanej przez ubezpieczonego. Jednakże ponadto w niektórych przypadkach Ubezpieczeczyciele będą dodatkowo obciążani przez Spółkę kosztami świadczeń, które nabył Wnioskodawca w trakcie likwidacji szkody - przede wszystkim kosztami zewnętrznych rzeczoznawców.

W sytuacji, kiedy Spółka odsprzedaje na rzecz Ubezpieczycieli nabyte w trakcie organizacji usług likwidacji szkód i awarii np. usługi zewnętrznych rzeczoznawców, obowiązana jest potraktować tę czynność jako sprzedaż krajową (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) i opodatkować ją stawką właściwą dla świadczonej usługi.

Zatem odsprzedaż na rzecz Ubezpieczycieli ww. usług nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.

W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl