IPPP3/443-198/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-198/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 7 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 7 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wykonuje szeroki zakres usług związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, to jest między innymi:

* wynajem sprzętu audio-video do realizacji form telewizyjnych,

* wynajem i obsługę sprzętu audio-video do realizacji form telewizyjnych,

* kompleksową realizację programów i form telewizyjnych oraz innych projektów audiowizualnych.

Usługa kompleksowej realizacji programu telewizyjnego obejmuje, zależnie od zapotrzebowania zamawiającego:

1.

nagranie obrazu i dźwięku w formacie określonym przez zamawiającego,

2.

montaż obrazu i dźwięku w formacie określonym przez zamawiającego,

3.

tworzenie scenariuszy i produkcję projektów audiowizualnych związanych z programem (reklam, teledysków, wywiadów itd.),

4.

budowę, organizację i kompleksową obsługę planów zdjęciowych,

5.

kreację, organizację i formatowanie audycji telewizyjnych,

6.

adaptację formatów telewizyjnych,

7.

realizację nagrań lektorskich,

8.

kreację i realizację obrazu/grafiki 2D/3D,

9.

kreację i realizację muzyki,

10.

organizację i koordynację castingów,

11.

head hunting na potrzeby projektów,

12.

charakteryzację, wizaż, stylizację,

13.

organizację i koordynację widowni, konferencji, publiczności, gości, statystów,

14.

transport sprzętu i ekipy,

15.

organizację cateringu.

Zakres usługi może obejmować zarówno realizację programu TV jako całości, jak i poszczególnych jego fragmentów, bądź elementów.

Wnioskodawca ani w momencie realizacji, ani później nie dysponuje z reguły danymi dotyczącymi emisji realizowanego programu, nie ma również wpływu na emisję programu.

Usługi realizowane są przy pomocy szerokiej gamy własnego sprzętu audio-video oraz środków transportowych, a także zależnie od potrzeb realizowanych produkcji z wykorzystaniem usług podwykonawców. Usługi są realizowane zarówno na rzecz podmiotów będących nadawcami telewizyjnymi, jak i innych podmiotów nie będących nadawcami.

W uzupełnieniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż świadczone przez Niego usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego będące przedmiotem wniosku należą do grupowania 59.11.13 Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU): "Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo". Ponadto usługi będące przedmiotem wniosku nie dotyczą usług reklamowych i promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego obejmujące co najmniej nagranie obrazu i dźwięku w formacie określonym przez zamawiającego oraz ewentualnie jeden lub więcej elementów wymienionych w punktach od 2 do 15 zakresu określonego w zapytaniu należy uznać za określone w poz. 164 załącznika do ustawy (PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych) i tym samym opodatkowywać wg stawki VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa kompleksowej realizacji programu TV opisana w zapytaniu stanowi usługę produkcji programów telewizyjnych wymienioną w poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych PKWiU 59.11.1) i od 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż wykonuje szeroki zakres usług związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, które nie dotyczą usług reklamowych i promocyjnych. Zakres usług może obejmować zarówno realizację programu TV jako całości, jak i poszczególnych jego fragmentów, bądź elementów. Wnioskodawca ani w momencie realizacji, ani później nie dysponuje z reguły danymi dotyczącymi emisji realizowanego programu, nie ma również wpływu na emisję programu. Usługi są realizowane zarówno na rzecz podmiotów będących nadawcami telewizyjnymi, jak i innych podmiotów nie będących nadawcami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku do usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego obejmującego co najmniej nagranie obrazu i dźwięku w formacie określonym przez zamawiającego oraz jeden lub więcej elementów wymienionych przez Stronę w punktach od 2 do 15 w stanie faktycznym. Ponadto powyższe usługi kompleksowej realizacji programu telewizyjnego Wnioskodawca sklasyfikował w PKWiU 59.11.13 "Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo". W ocenie Zainteresowanego usługę produkcji programu telewizyjnego wraz z przeniesieniem praw autorskich należy traktować jako usługę kompleksową, w związku z czym można ją opodatkować stawką 8%.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, iż - co do zasady - każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Wobec tego usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi produkcji programów telewizyjnych wraz z przeniesieniem praw autorskich, powinien traktować je jako usługi kompleksowe, przy czym za usługę główną należy uznać w opisanym zdarzeniu przyszłym usługę produkcji programów telewizyjnych.

W kwestii wysokości opodatkowania ww. usługi kompleksowej należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych o symbolu PKWiU ex 59.11.1.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcji programów telewizyjnych.

W związku z tym, iż ani w ustawie, ani w PKWiU nie ma legalnej definicji programu telewizyjnego, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie przy świadczeniu przez Wnioskodawcę usługi głównej polegającej na realizacji programu telewizyjnego obejmującego co najmniej nagranie obrazu i dźwięku w formacie określonym przez zamawiającego, oraz dodatkowo jednego lub więcej świadczeń wskazanych w punktach od 2 do 15, należy uznać iż będzie dochodziło do świadczenia usługi kompleksowej. Wskazać ponadto należy, iż powyższe elementy wymienione w punktach od 2 do 15 będą stanowiły jedynie element dodatkowy świadczony przy wykonywaniu usługi głównej.

Jednakże mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa, uznać należy, iż wszystkie usługi produkcyjne mieszczące się w grupowaniu 59.11.1 (których efektem nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz które nie są jednocześnie wykonywane przez nadawcę telewizyjnego), świadczone przez Wnioskodawcę, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową, to jest 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl