IPPP3/443-194/13-3/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-194/13-3/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wykonawcą projektów unijnych, dla beneficjenta Sp. z o.o., która pozyskała środki finansowe na ich realizację z Unii Europejskiej w ramach Europejskich Funduszy Społecznych (EFS).

W sumie do projektu Wnioskodawca ma z tą firmą podpisane cztery różne umowy:

1.

Prowadzenie szkoleń z zakresu mechatroniki samochodowej (na terenie województwa).

2.

Zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych.

3.

Zapewnienie cateringu dla uczestników w miejscu szkolenia.

4.

Promocję projektu w internecie i prasie aby zapewnić nabór wymaganej liczby uczestników.

W związku z faktem, że Wnioskodawca ma z kontrahentem cztery umowy, zaś usługa główna to "szkolenie finansowane w całości ze środków publicznych" (art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c ustawy VAT, § 13 ust. 1 pkt 20, tzn. że szkolenia te są zwolnione z podatku VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pozostałe usługi (zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych, zamówienie cateringu dla uczestników szkolenia oraz promocję w internecie i prasie, gwarantującą nabór wymaganej liczby uczestników) związane z prowadzeniem usługi głównej czyli szkoleniem z zakresu mechatroniki samochodowej są zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiotem realizacji umowy są szkolenia z mechatroniki samochodowej dla pracowników MŚP. Do realizacji celu, niezbędna jest rekrutacja na podstawie ogłoszeń w prasie i internecie, zapewnienie infrastruktury szkoleniowej + wyżywienia. Dlatego Wnioskodawca uważa, że usługą główną są szkolenia. Oznacza to, że w takim razie wszystkie usługi dodatkowe, niezbędne do realizacji usługi głównej są zwolnione z VAT, gdyż wszystkie usługi są finansowane w całości ze środków publicznych, a w szczególności usługa główna czyli szkolenia (art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c ustawy VAT, § 13 ust. 1 pkt 20).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ustęp 17 tego artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast ustęp 17a. stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.,), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, str. 1), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29c ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest wykonawcą projektów unijnych, dla beneficjenta Sp. z o.o., która pozyskała środki finansowe na ich realizację z Unii Europejskiej w ramach Europejskich Funduszy Społecznych (EFS).

W sumie do projektu ma z tą firmą podpisane cztery różne umowy:

1.

Prowadzenie szkoleń z zakresu mechatroniki samochodowej (na terenie województwa).

2.

Zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych.

3.

Zapewnienie cateringu dla uczestników w miejscu szkolenia.

4.

Promocję projektu w internecie i prasie aby zapewnić nabór wymaganej liczby uczestników.

Wnioskodawca ma z kontrahentem cztery umowy, zaś usługa główna to "szkolenie finansowane w całości ze środków publicznych".

Wnioskodawca wskazał, że szkolenia są zwolnione z podatku VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą natomiast tego czy pozostałe usługi (zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych, zamówienie cateringu dla uczestników szkolenia oraz promocję w internecie i prasie, gwarantującą nabór wymaganej liczby uczestników) związane z prowadzeniem usługi głównej czyli szkoleniem z zakresu mechatroniki samochodowej są zwolnione z podatku VAT

Zdaniem Wnioskodawcy Przedmiotem realizacji umowy są szkolenia z mechatroniki samochodowej dla pracowników MŚP. Do realizacji celu, niezbędna jest rekrutacja na podstawie ogłoszeń w prasie i internecie, zapewnienie infrastruktury szkoleniowej + wyżywienia. Dlatego Wnioskodawca uważa, że usługą główną są szkolenia. Oznacza to, że w takim razie wszystkie usługi dodatkowe, niezbędne do realizacji usługi głównej są zwolnione z VAT, gdyż wszystkie usługi są finansowane w całości ze środków publicznych, a w szczególności usługa główna czyli szkolenia (art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c ustawy VAT, § 13 ust. 1 pkt 20).

W tym miejscu wskazać należy, że skoro przedmiotowe szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych to zastosowanie w sprawie znajduje art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT.

Pojęcie usługi kompleksowej wprowadzone zostało do doktryny i praktyki orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Commisioners of Customs and Excise przeciwko Card Protection Plan Ltd. W przytoczonym wyroku Trybunał orzekł, że każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT należy traktować jako odrębne i niezależne, jednakże w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Odnosząc się do opisanych okoliczności należy ustalić czy świadczone przez Spółkę usługi są usługami pojedynczymi czy też usługami złożonymi.

Z opisu sytuacji wynika, że Wnioskodawca ma podpisane z beneficjentem środków unijnych 4 różne umowy.

1.

Prowadzenie szkoleń z zakresu mechatroniki samochodowej (na terenie województwa).

2.

Zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych.

3.

Zapewnienie cateringu dla uczestników w miejscu szkolenia.

4.

Promocję projektu w internecie i prasie aby zapewnić nabór wymaganej liczby uczestników.

W przedstawionej sytuacji całość szkolenia jest finansowana ze środków publicznych.

Zasadniczym celem wynikającym z realizowanego przez Wnioskodawcę projektu na rzecz beneficjenta jest przeprowadzenie przez Wnioskodawcę szkoleń dla pracowników MŚP z mechatroniki samochodowej.

Jednakże dla realizacji celu zasadniczego w postaci przeprowadzenia zamówionego tematu szkoleniowego, niewątpliwie niezbędne jest wcześniejsze zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych, zamówienie cateringu dla uczestników szkolenia oraz promocję w internecie i prasie, gwarantującą nabór wymaganej liczby uczestników.

Bez wcześniejszej rekrutacji osób zainteresowanych tematem szkolenia, zapewnienia im wyżywienia i odpowiedniego miejsca, w którym miałoby odbyć się szkolenie wraz z infrastrukturą, przeprowadzenie szkolenia będzie niemożliwe.

Opisane powyżej usługi nie mają charakteru samoistnego, gdyż bez przeprowadzenia szkolenia będącego następstwem przeprowadzenia wcześniejszej rekrutacji, zapewnienia wyżywienia i miejsca szkoleniowego, opisane usługi nie miałyby racji bytu.

Dlatego też w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi szkoleniowe stanowią usługę główną a pozostałe wyżej wymienione usługi są usługami dodatkowymi, niezbędnymi wyłącznie do realizacji usługi głównej.

Mając to na względzie należy przyjąć, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługą złożoną (kompleksową), której celem jest przeprowadzenie szkolenia z mechatroniki samochodowej, a pozostałe czynności dodatkowe, służą jedynie prawidłowemu wykonaniu usługi kompleksowej.

Zatem biorąc pod uwagę treść w/cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, że świadczenia dodatkowe takie jak: zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych., zapewnienie cateringu dla uczestników w miejscu szkolenia., promocja projektu w internecie i prasie aby zapewnić nabór wymaganej liczby uczestników są ściśle związane lub wręcz są elementem kompleksowej usługi, szkoleniowej finansowanej w całości ze środków publicznych.

Analizując całościowo przedstawione zdarzenie przyszłe należy więc stwierdzić, że pozostałe usługi opisane we wniosku będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 17 i 17a ustawy jako usługi niezbędne do wykonania zwolnionej usługi podstawowej i ściśle związane z tą usługą podstawową.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, iż pozostałe usługi (zamówienie i zapewnienie miejsca szkoleniowego umożliwiającego realizację zamówionych tematów szkoleniowych, zamówienie cateringu dla uczestników szkolenia oraz promocję w internecie i prasie, gwarantującą nabór wymaganej liczby uczestników), stanowią w opisanym zdarzeniu przyszłym element usługi głównej, czyli szkolenia z zakresu mechatroniki prowadzonego przez Wnioskodawcę i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl