IPPP3/443-19/11-4/LK - Opodatkowanie podatkiem VAT usług szkoleniowych dotyczących obsługi sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-19/11-4/LK Opodatkowanie podatkiem VAT usług szkoleniowych dotyczących obsługi sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) na wezwanie z dnia 3 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkolenia dotyczących obsługi sprzętu medycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkolenia dotyczących obsługi sprzętu medycznego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-19/11-2/LK z dnia 3 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2011 r. Wnioskodawca planuje rozpocząć świadczenie usług polegające na przeprowadzaniu szkoleń dla lekarzy. Szkolenia te będą organizowane przez producenta sprzętu medycznego i na jego rzecz Wnioskodawca będzie wystawiał rachunki celem szkoleń będzie nauka lekarzy obsługi powyższych urządzeń przy przeprowadzaniu zabiegów kardiologicznych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał iż:

* aktualnie Wnioskodawca nie jestem czynnym podatnikiem podatku VAT (zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług),

* usługi nie są finansowane ze środków unijnych, podmiotem finansującym świadczenie jest firma produkująca/dystrybuująca sprzęt medyczny lub firma farmaceutyczna,

* szkolenia dotyczą sprzętu medycznego zakupionego lub wypożyczonego przez placówki medyczne w celu świadczenia usług medycznych mających na celu zachowanie, przywracanie oraz poprawę zdrowia na terenie placówki, w której przeprowadzane jest szkolenie jej pracowników

Szkolenia prowadzone będą w dwóch formach:

* szkolenie praktyczne składające się z wykładu poprzedzającego procedurę medyczną oraz bezpośredniego udziału Wnioskodawcy w formie asysty podczas zabiegu leczniczego,

* wykładu dla lekarzy specjalizujących się w dziedzinie kardiologii mającego na celu podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. Wykłady mają na celu prezentację nowych, dostępnych na terenie RP metod zachowania, przywracania oraz poprawy stanu zdrowia pacjentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywanie tego typu usług szkoleniowych będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, celem przeprowadzanych szkoleń jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy, a zatem zgodnie z artykułem 43 ustęp 1 punkt 29 litera a usługi te będą zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy szkolenia na sprzęcie medycznym świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie prowadzenia szkoleń dla lekarzy z zakresu obsługi sprzętu medycznego. Szkolenia dotyczą sprzętu medycznego zakupionego lub wypożyczonego przez placówki medyczne w celu świadczenia usług medycznych. Celem przeprowadzanych szkoleń będzie nauka lekarzy obsługi urządzeń przy przeprowadzaniu zabiegów kardiologicznych. Szkolenia te będą organizowane przez producenta sprzętu medycznego i na jego rzecz Wnioskodawca będzie wystawiał rachunki. Podmiotem finansującym świadczenie jest firma produkująca/dystrybuująca sprzęt medyczny lub firma farmaceutyczna.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie świadczył usługi na rzecz Firmy, która będzie dokonywać dostawy sprzętu medycznego, świadczenie usług szkolenia nie będzie miało charakteru ściśle związanego z podwyższaniem kwalifikacji zawodowych gdyż prowadzone szkolenia będą dotyczyły obsługi sprzętu medycznego. Szkolenia będą polegały na przedstawieniu jak należy poprawnie obsługiwać dany sprzęt medyczny. Jak sam Wnioskodawca wskazał szkolenia nie będą finansowane ze środków publicznych, oraz nie będą prowadzone w formach i na zasadach opartych o inne przepisy prawa. A zatem świadczone usługi szkolenia z obsługi sprzętu medycznego świadczone na rzecz Firmy, która dokonuje dostawy tego sprzętu nie będzie szkoleniem podlegającym zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawą podstawową 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl