IPPP3/443-19/08-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-19/08-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Od 2005 r. gmina realizuje projekt pod nazwą "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej", który w 75% jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Działanie 1.5 "Rozwój społeczeństwa informacyjnego", zgodnie z umową nr....... zawartą z Wojewodą XXX dnia 4 stycznia 2005 r. Bezpośrednim efektem realizacji projektu jest wyposażenie biblioteki głównej oraz 7 jej filii w sprzęt komputerowy, niezbędne oprogramowanie oraz podłączenie tych placówek bibliotecznych do Internetu. W ramach projektu zakupionych zostało 30 komputerów, z czego 14 przeznaczonych jest do bezpłatnego użytku społeczeństwa i stanowią one Publiczne Punkty Dostępu do Internetu (P). Łącznie powstało 8 punktów P - w każdej filii biblioteki po jednym stanowisku komputerowym, a w bibliotece głównej siedem stanowisk komputerowych. Utworzona została wspólna centralna baza danych - katalog zbiorów biblioteki głównej i filii, który udostępniony jest przez Internet. Ponadto uruchomiona została automatyczna rejestracja wypożyczeń i zwrotów książek w wypożyczalni, czytelni dla dorosłych, oddziale dla dzieci i młodzieży w bibliotece głównej oraz 7 filiach bibliotecznych działających na terenie miasta. Wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i dostęp do Internetu w sieci bibliotek miejskich daje możliwość pełnego wykorzystania istniejącej, bogatej i ogólnodostępnej sieci lokalnych bibliotek. W wyniku realizacji projektu, mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego korzystania z komputera oraz Internetu.

Realizując projekt "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej", Gmina realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu. Projekt nie będzie podlegał czynnościom opodatkowanym. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej", Gmina (beneficjent), będąc płatnikiem podatku VAT, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego ww. inwestycji, ponieważ wydatki te nie maja związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi gmina będąc płatnikiem podatku VAT. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Takie samo stanowisko w podobnej sprawie zajął Urząd Skarbowy w Siedlcach w interpretacji nr 1426/US210/443-9/07/GK z dnia 25 kwietnia 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym - obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując przedsięwzięcie wykonuje zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja pod nazwą "Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej" wpisana jest w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl