IPPP3/443-189/13-5/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-189/13-5/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności Spółki wykonywanych w ramach rozliczeń z kontrahentem za podlegające opodatkowaniu odrębne świadczenie (pytanie nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności Spółki wykonywanych w ramach rozliczeń z kontrahentem za podlegające opodatkowaniu odrębne świadczenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"), należąca do Grupy J., prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów. Spółka planuje dokonanie zmian organizacyjnych mających na celu usprawnienie obiegu i zarządzania fakturami (dokumentami) zakupowymi, procesu regulowania zobowiązań Spółki z tytułu faktur oraz optymalizację ponoszonych w związku z tym kosztów.

Spółka zaangażuje w powyższe procesy dwa wyspecjalizowane podmioty z grupy J. podmiot z siedzibą w Czechach (dalej: "C."), który zajmie się przetwarzaniem wystawianych na rzecz Spółki faktur (dokumentów) zakupowych, oraz podmiot z siedzibą w Belgii, którego przedmiotem działalności jest m.in. świadczenie szeroko rozumianych usług finansowych dla podmiotów z Grupy (dalej: podmiot Treasury), który zajmie się organizacją procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki, w tym dokonywaniem - w imieniu Spółki - płatności faktur otrzymywanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów.

Planowane jest, że system zarządzania płatnościami za faktury wystawione na rzecz Spółki będzie wyglądać następująco:

1. Spółka dokona nabycia towarów/usług, które zostanie udokumentowane fakturą wystawioną przez kontrahenta na rzecz Spółki.

2. Faktury wystawiane przez kontrahentów Spółki będą przesyłane bezpośrednio do skrytki pocztowej zlokalizowanej w Czechach. Skrytka zostanie założona przez Pocztę Czeską wyłącznie dla Spółki, co oznacza, że nazwa Spółki będzie widniała na adresie skrytki. Spółka powiadomi swoich kontrahentów o adresie skrytki pocztowej, na który powinny być wysyłane wszystkie faktury. C. otrzyma od Spółki pełnomocnictwo do podejmowania wszelkich czynności związanych z obsługą skrytki pocztowej, obejmujące również prawo do odbierania w Jej imieniu wszelkiej korespondencji (w tym faktur) do Niej kierowanej. Na podstawie umowy zawartej ze Spółką, C. będzie następnie dokonywać przetwarzania faktur w systemie księgowym Spółki. Po zakończeniu procesu przetwarzania, wszystkie faktury zakupowe będą przesyłane w wersji papierowej do siedziby Spółki w celu ich zarchiwizowania.

3. Ze względu na ograniczenia systemu informatycznego, niektórzy dostawcy będą mieć możliwość umieszczania na fakturze wystawianej na rzecz Spółki wyłącznie dwóch adresów, tj. adresu dostawy towarów/usług oraz adresu skrytki pocztowej założonej dla Spółki. Oznacza to, że w niektórych przypadkach faktury wystawiane na rzecz Spółki mogą nie zawierać adresu jej siedziby. Niemniej jednak, w każdym przypadku faktury te będą wskazywać pełną nazwę Spółki oraz jej właściwy numer VAT.

4. W wyniku powyższego procesu przetwarzania, C. będzie przygotowywał zestawienie faktur wystawionych na rzecz Spółki, za które należy dokonać płatności w danym okresie. C. będzie przekazywać takie zestawienie oraz wszelkie inne niezbędne dane dotyczące płatności do podmiotu Treasury. Na tej podstawie Treasury będzie realizować płatności do kontrahentów Spółki za zakupione przez Spółkę towary/usługi.

5. Po zrealizowaniu płatności, podmiot Treasury będzie przesyłać do Spółki zestawienie zawierające szczegóły, w tym wartość transakcji zrealizowanych w danym okresie. Kwota zrealizowanych płatności będzie obciążała rozliczenia Spółki względem podmiotu Treasury.

Taki sposób rozliczeń ma ograniczyć ponoszenie wysokich opłat i prowizji bankowych oraz kosztów administracyjnych związanych z dokonywaniem rozliczeń handlowych. Celem rozwiązania ma być też automatyzacja procesu rozliczeń z kontrahentami. Wynagrodzenie za usługi świadczone przez podmiot Treasury będzie kalkulowane na podstawie liczby dokonanych przelewów w imieniu Spółki oraz z góry określonej kwoty za przelew.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (w zakresie podatku od towarów i usług):

1. Spółka wnosi o potwierdzenie, iż Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT na podstawie faktury wskazującej w szczególności jej nazwę, adres jej skrytki pocztowej i właściwy numer VAT, ale niezawierającej adresu jej siedziby.

2. Spółka wnosi o potwierdzenie, iż dla potrzeb odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych na Spółkę, za moment otrzymania faktury Spółka powinna uznać moment otrzymania faktury przez umocowanego na podstawie pełnomocnictw pełnomocnika Spółki w Czechach (tekst jedn.: podmiot C.).

3. Spółka wnosi o potwierdzenie, iż kompleksowe usługi organizacji procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki, świadczone na jej rzecz przez podmiot Treasury, stanowią usługi zwolnione z opodatkowania VAT.

4. Spółka wnosi o potwierdzenie, iż fakt obciążenia rozliczeń Spółki względem podmiotu Treasury nie stanowi podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia realizowanego przez Spółkę na rzecz tego podmiotu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 4. W zakresie pozostałych pytań wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, fakt obciążenia rozliczeń Spółki z podmiotem Treasury dokonane w celu realizacji płatności na rzecz kontrahentów Spółki jest czynnością niezbędną do realizacji przez ten podmiot kompleksowej usługi organizacji procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki, a w szczególności tego jej elementu, który polega na dokonaniu płatności za faktury otrzymane przez Spółkę. Spółka pragnie podkreślić, że obciążenie rozliczeń Spółki z podmiotem Treasury następuje wyłącznie w celu realizacji konkretnych płatności na rzecz kontrahentów Spółki. Jest to zatem czynność czysto techniczna, umożliwiająca efektywne wykorzystanie kompleksowej usługi organizacji procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki przez Treasury.

W konsekwencji, w opinii Spółki, faktu obciążenia rozliczeń Spółki z podmiotem Treasury nie należy traktować jako podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług przez Spółkę na rzecz tego podmiotu.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach władz skarbowych, m.in. w interpretacji z dnia 18 listopada 2010 r. wydanej przez Ministra Finansów (sygn. IPPP3/443-758/10-4/KB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (ust. 2 powołanego artykułu) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że planuje dokonanie zmian organizacyjnych mających na celu usprawnienie obiegu i zarządzania fakturami (dokumentami) zakupowymi, procesu regulowania zobowiązań Spółki z tytułu faktur oraz optymalizację ponoszonych w związku z tym kosztów. Spółka zaangażuje w powyższe procesy dwa wyspecjalizowane podmioty: podmiot C. z siedzibą w Czechach, który zajmie się przetwarzaniem wystawianych na rzecz Spółki faktur zakupowych, oraz podmiot Treasury z siedzibą w Belgii, który zajmie się organizacją procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki, w tym dokonywaniem - w imieniu Spółki - płatności faktur otrzymywanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów.

System zarządzania płatnościami za faktury wystawione na rzecz Spółki będzie wyglądać następująco:

* faktury dokumentujące nabycie przez Spółkę towarów/usług wystawiane przez kontrahentów będą przesyłane do skrytki pocztowej Spółki zlokalizowanej w Czechach;. C. otrzyma od Spółki pełnomocnictwo obejmujące również prawo do odbierania w Jej imieniu faktur; C. będzie następnie dokonywać przetwarzania faktur w systemie księgowym Spółki, po czym wszystkie faktury zakupowe będą przesyłane w wersji papierowej do siedziby Spółki w celu ich zarchiwizowania;

* w wyniku powyższego procesu przetwarzania, C. będzie przygotowywał zestawienie faktur wystawionych na rzecz Spółki, za które należy dokonać płatności w danym okresie; C. będzie przekazywać takie zestawienie oraz wszelkie inne niezbędne dane dotyczące płatności do podmiotu Treasury; na tej podstawie Treasury będzie realizować płatności do kontrahentów Spółki za zakupione przez Spółkę towary/usługi;

* po zrealizowaniu płatności, podmiot Treasury będzie przesyłać do Spółki zestawienie zawierające szczegóły, w tym wartość transakcji zrealizowanych w danym okresie; kwota zrealizowanych płatności będzie obciążała rozliczenia Spółki względem podmiotu Treasury.

Powyższy sposób rozliczeń ma ograniczyć ponoszenie wysokich opłat i prowizji bankowych oraz kosztów administracyjnych związanych z dokonywaniem rozliczeń handlowych. Celem rozwiązania ma być też automatyzacja procesu rozliczeń z kontrahentami. Wynagrodzenie za usługi świadczone przez podmiot Treasury będzie kalkulowane na podstawie liczby dokonanych przelewów w imieniu Spółki oraz z góry określonej kwoty za przelew.

Spółka podkreśliła, że obciążenie rozliczeń Spółki z podmiotem Treasury następuje wyłącznie w celu realizacji konkretnych płatności na rzecz kontrahentów Spółki, jest czynnością techniczną, umożliwiającą efektywne wykorzystanie kompleksowej usługi organizacji procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki przez Treasury.

Biorąc pod uwagę powyższe - odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem pytania nr 4 wniosku - należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował kontrahent Wnioskodawcy, podmiot Treasury, który wykonywał będzie czynności polegające na organizacji procesu regulowania zobowiązań handlowych Spółki (tekst jedn.: będzie realizować płatności wynikające z faktur wystawionych na Spółkę przez Jej kontrahentów) i z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie. Z wniosku wynika, iż koszty z tytułu zapłaconych w imieniu Spółki przez Treasury faktur, będą, na podstawie przekazanego Spółce zestawienia zrealizowanych płatności, uwzględniane w należnym Treasury od Spółki wynagrodzeniu, bowiem, jak wskazała Spółka, "kwota zrealizowanych płatności będzie obciążała rozliczenia Spółki względem podmiotu Treasury".

Zatem, w przedmiotowej sprawie, Spółka nie będzie świadczyć usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, na rzecz Treasury, a jedynie będzie zapewniać kontrahentowi odpowiednie środki pieniężne niezbędne do dokonania płatności w danym okresie, tj. będzie wykonywać czynności techniczne umożliwiające podmiotowi Treasury wykonanie usługi na rzecz Spółki.

Innymi słowy, w omawianej sytuacji podmiot Treasury świadczy usługi, polegające na realizowaniu płatności do kontrahentów Wnioskodawcy, natomiast Spółka jedynie przekazuje usługodawcy, wraz z należnym wynagrodzeniem, środki na realizację tych płatności.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż powyższe rozliczenia Spółki względem podmiotu Treasury nie stanowią podlegającego opodatkowaniu VAT odrębnego świadczenia realizowanego przez Spółkę na rzecz tego podmiotu, uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa została rozpatrzona w odrębnym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl