IPPP3/443-182/10-4/MG - Możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT od faktur VAT dotyczących realizacji inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-182/10-4/MG Możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT od faktur VAT dotyczących realizacji inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Zakładu Usług Komunalnych przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zakład Usług Komunalnych utworzony jako zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną Gminy nieposiadający osobowości prawnej. Zakład jest podatnikiem podatku VAT, prowadzi sprzedaż opodatkowaną wody i ścieków. W ramach działalności statutowej realizuje budowę inwestycji.

GZUK jest inwestorem "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości XXX-III etap".

Wykonywany środek trwały jest ściśle związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Inwestycja jest dofinansowana w wysokości 75 % kosztów kwalifikowanych netto bez podatku VAT z programu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013".

Pozostałe koszty inwestycji dofinansowane zostaną dotacją celową inwestycyjną otrzymaną z budżetu Gminy.

Dotacje te nie są cenotwórcze, nie mają żadnego wpływu na cenę sprzedawanych usług po wykonaniu środka trwałego.

GZUK jako inwestor otrzymuje i reguluje od wykonawcy faktury VAT z podatkiem naliczonym, ujmuje je w rejestrze zakupu VAT i deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminny Zakład Usług Komunalnych może odliczyć VAT naliczony od faktur VAT wykonawcy dotyczący realizacji inwestycji ściśle związanej ze sprzedażą opodatkowaną Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości XXX-III etap" dofinansowanych pomocą w ramach działalności "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013 oraz dotacją celową otrzymaną z budżetu Gminy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od wszystkich faktur VAT wykonawcy dotyczących realizacji inwestycji "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości XXX-III etap", gdyż realizowany środek trwały będzie służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i występuje ścisłe powiązanie pomiędzy sprzedażą opodatkowaną a zakupami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest inwestorem projektu pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości XXX-III etap". Budowę inwestycji realizuje w ramach działalności statutowej. Inwestycja jest dofinansowana w wysokości 75 % kosztów kwalifikowanych netto bez podatku VAT z programu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013" oraz na pozostałe koszty inwestycji, dotacją celową z budżetu gminy. Dotacje te nie są cenotwórcze, nie mają żadnego wpływu na cenę sprzedawanych usług po wykonaniu środka trwałego. Gminny Zakład Usług Komunalnych prowadzi sprzedaż opodatkowaną wody i ścieków.

Wnioskodawca jako inwestor otrzymuje i reguluje od wykonawcy faktury VAT z podatkiem naliczonym, ujmuje je w rejestrze zakupu VAT i deklaracji VAT-7.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji inwestycji "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości XXX-III etap". Realizowana inwestycja będzie bowiem wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl