IPPP3/443-180/13-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-180/13-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług świadczonych w ramach projektu oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług świadczonych w ramach projektu oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uczelnia), w partnerstwie z Fundacją, realizuje na mocy umowy finansowej zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie 1 z dnia 27 lipca 2012 r. projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Okres realizacji projektu to 1 września 2012 r. - 30 czerwca 2014 r. Okres realizacji projektu na mocy podpisanej umowy finansowej to 01.09.2012 - 30 czerwca 2013 r. Projekt skierowany jest do studentów obcokrajowców nie będących obywatelami Unii Europejskiej, którzy posiadają dokument uprawniający ich do nieprzerwanego pobytu na terytorium Polski przez okres co najmniej 12 miesięcy. W projekcie biorą udział w większości studenci Wnioskodawcy ale również studenci z innych uczelni.

W ramach projektu przeprowadzane są następujące kursy/szkolenia:

* z języka polskiego, które pozwolą obywatelom krajów trzecich na przełamanie bariery językowej co pozytywnie wpłynie na ich integrację z naszym krajem,

* z zakresu polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, które pozwolą obcokrajowcom poznać i zrozumieć naszą kulturę,

* warsztaty tematyczne Help Desk których celem jest pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, prowadzenie centrum informacyjnego i organizacja i prowadzenie warsztatów (międzykulturowych, psychologicznych i prawnych). Celem projektu jest wymiana wiedzy na temat różnych kultur i tradycji oraz doświadczeń związanych z przeprowadzką i życiem w obcym kraju.

Uczestnicy będą mogli nie tylko poznać nasz kraj ale również zintegrować się z biorącymi udział w szkoleniach przedstawicielami innych państw, poznając ich kulturę i zwyczaje. Pozwoli im to zmierzyć się z różnymi aspektami integracji, prowadzącymi do wzrostu świadomości na temat różnic, jak i podobieństw kulturowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi szkoleniowe opisane w G.68 świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu są zwolnione z podatku od towarów i usług i czy VAT jest kwalifikowalny ww. projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie kształcenia oraz usługi ściśle z tymi usługami związane, świadczone przez Uczelnię zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie: paragrafu 13 ust. 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Usługi świadczone w ramach projektu jak również działalność Uczelni (ustawa o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 26b) są zwolnione z podatku od towarów i usług i Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek VAT w projekcie jest kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iżWnioskodawca w partnerstwie z Fundacją, realizuje na mocy umowy finansowej zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie z dnia 27 lipca 2012 r. projektwspółfinansowany z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Okres realizacji projektu to 1 września 2012 r. - 30 czerwca 2014 r. Okres realizacji projektu na mocy podpisanej umowy finansowej nr to 01.09.2012 - 30 czerwca 2013 r. Projekt skierowany jest do studentów obcokrajowców nie będących obywatelami Unii Europejskiej, którzy posiadają dokument uprawniający ich do nieprzerwanego pobytu na terytorium Polski przez okres co najmniej 12 miesięcy. W projekcie biorą udział w większości studenci Uczelni ale również studenci z innych uczelni.

W ramach projektu przeprowadzane są następujące kursy/szkolenia:

* z języka polskiego, które pozwolą obywatelom krajów trzecich na przełamanie bariery językowej co pozytywnie wpłynie na ich integrację z naszym krajem,

* z zakresu polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, które pozwolą obcokrajowcom poznać i zrozumieć naszą kulturę,

* warsztaty tematyczne Help Desk których celem jest pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, prowadzenie centrum informacyjnego i organizacja i prowadzenie warsztatów (międzykulturowych, psychologicznych i prawnych). Celem projektu jest wymiana wiedzy na temat różnych kultur i tradycji oraz doświadczeń związanych z przeprowadzką i życiem w obcym kraju.

Uczestnicy będą mogli nie tylko poznać nasz kraj ale również zintegrować się z biorącymi udział w szkoleniach przedstawicielami innych państw, poznając ich kulturę i zwyczaje. Pozwoli im to zmierzyć się z różnymi aspektami integracji, prowadzącymi do wzrostu świadomości na temat różnic, jak i podobieństw kulturowych.

Warto w tym miejscu odnieść się do przepisów art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na to przez kogo dana usługa jest świadczona, ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia. Ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez uczelnie, jednostki naukowe Wnioskodawca oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Natomiast przepis § 13 ww. rozporządzenia poszerza zakres zwolnienia od podatku VAT o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc innych niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Konfrontując przedstawiony we wniosku stan faktyczny z przytoczonym powyżej przepisami prawa, zarówno tych, które określają zakres zwolnień jak i tych które wskazują zadania uczelni należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez uczelnię w ramach przedmiotowego projektu wpisują się w zakres wyznaczony regulacjami ustawy o szkolnictwie wyższym. Ponadto, z uwagi na treść § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia, zdecydowanie rozszerzającą zakres zwolnień od podatku, w zaistniałych okolicznościach, co do zasady wystarczającym do objęcia zwolnieniem świadczonych usług kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym tj. świadczenie ich przez uczelnię.

Rozstrzygając wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu należy przywołać brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną - usługa będzie objęta zwolnieniem od podatku w trybie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia, stąd też Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl