IPPP3-443-180/08-6/S/JF - Możliwość zakwalifikowania wynagrodzenia jako rabatu obniżającego obrót u dostawcy krajowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-180/08-6/S/JF Możliwość zakwalifikowania wynagrodzenia jako rabatu obniżającego obrót u dostawcy krajowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2009 r. sygn. I SA/Lu 386/09 - stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie:

*

opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe,

*

dokumentowania otrzymanych premii i obniżenia obrotu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą produkcyjną wytwarzającą tekturę falistą oraz opakowania z tektury falistej (kartony). W swej działalności Spółka dokonuje zakupu papieru zarówno od dostawców krajowych i dostawców zagranicznych z grupy mających siedziby na terenie Wspólnoty Europejskiej, jak też od dostawców zagranicznych spoza Grupy. Obecnie negocjowane są na poziomie centrali Grupy w Wiedniu nowe warunki dostaw z dostawcami, w ramach których Spółka będzie otrzymywać premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie określonego tonażu zakupu papieru w rocznych okresach rozliczeniowych. Szczegółowe warunki takich uregulowań byłyby następujące:

a.

zakupy będą dokonywane na podstawie cenników standardowych ustalanych na uzgodnione okresy - cenniki te są dostarczane przez Centralę w Wiedniu,

b.

cenniki będą ustalane na poziomie grupy jako załączniki do ramowych umów dostaw,

c.

od tonażu dokonanych zakupów Spółka otrzyma premię pieniężną (bonus) - na premię nie będzie miała wpływu wartość zakupów,

d.

wysokość premii będzie obliczana dla rocznych okresów obrachunkowych,

e.

prawo do uzyskania premii pieniężnej i jej wielkość będzie też uzależniona od tonażu zakupu dokonanego także przez inne spółki - oznacza to, że na ostateczną wysokość premii pieniężnej (bonusu) będą miały też wpływ zakupy dokonywane przez inne spółki produkcyjne z grupy - im wyższy tonaż zakupów przez grupę, tym wyższy bonus dla Spółki,

f.

na wysokość premii zatem będzie miała wpływ działalność zakupowa całej grupy,

g.

określenie wartości premii pieniężnych za nabywanie papieru będzie dokonywane przez Centralę w Wiedniu,

h.

szczegółowa kwota premii pieniężnej (bonusu) będzie określana za pomocą not kredytowych przesyłanych do poszczególnych spółek produkcyjnych (lub do wybranej spółki i następnie dzielona w Polsce), ich wysokość zostanie przelana z Centrali w Wiedniu. W określonych przypadkach Spółka będzie mogła też otrzymać premie pieniężne (bonusy) bezpośrednio od dostawców krajowych - w takim przypadku dostawca krajowy dokona rozliczenia ze Spółką.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w takim przyszłym stanie faktycznym Spółka będzie musiała uznać, że obroty z tytułu uzyskiwania premii pieniężnych (bonusu) są dla Spółki czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług (usługami) i czy w konsekwencji Spółka będzie zobowiązana do dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych fakturami VAT jak za wyświadczenie usługi.

2.

Czy w sytuacji gdyby uzyskiwanie premii pieniężnej podlegało uregulowaniu VAT Spółka:

a)

przy uzyskiwaniu premii od podmiotów krajowych musiałaby dokonać obliczenia obrotu dla VAT poprzez pomniejszenie kwoty otrzymanej premii o podatek VAT obliczając podatek rachunkiem w stu,

b)

przy uzyskiwaniu premii bezpośrednio od podmiotów zagranicznych musiałaby wystawiać faktury na zasadach sprzedaży usług niematerialnych zgodnie z art. 27 ust. 3 ust. 4 ustawy VAT uznając ze usługa jest wykonywana w kraju siedziby nabywcy usługi.

3.

Czy w przypadku otrzymania bonusu od podmiotu krajowego (dostawcy krajowego) wartość bonusu powinna pomniejszać wartość dokonanych zakupów papieru od tego dostawcy krajowego i bonus powinien być rozliczony za pomocą faktur, korygującej zmniejszającej obrót na zasadzie rabatu przez dostawcę krajowego.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywanie tak ustalanych premii pieniężnych nie będzie czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie z tym związanych bezpośrednio ani dostaw towarów, ani świadczenia usług. Dostawy, dzięki którym Spółka otrzyma prawo do premii będą dokonane i rozliczone zgodnie z odpowiednimi regulacjami umownymi ustalonymi wcześniej. Samo otrzymanie premii pieniężnej nie będzie ani korektą cen dostaw (wyraźnie będą o tym mówiły warunki umowne, które nie pozwolą korygować cenników bez odrębnego porozumienia), ani wyświadczeniem usługi. W konsekwencji do udokumentowania otrzymywania premii pieniężnych wystarczające będą noty księgowe (uznaniowe). Zdaniem Spółki uzasadnienie takiego stanowiska jest następujące.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany (sprecyzowany) odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie "świadczenie usług" ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług, musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Ustawodawca zaznaczył ponadto, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru (art. 8 ust. 1 ustawy). Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie.

Pogląd taki prezentowany jest również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 (System Informacji Prawnej LEK - nr 238905). Sąd ten rozpatrywał zagadnienie związane z otrzymywaniem przez nabywców towarów premii pieniężnych, za zrealizowanie na rzecz kontrahentów pewnego pułapu obrotów oraz rzetelność w przestrzeganiu zawartych umów. W wyroku zaakcentowano, iż na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Według Sądu "czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Nie można zatem uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towaru. W związku z tym wypłacona przez sprzedawcę premia nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi". W przywołanym orzeczeniu Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się również do art. 6 VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), w myśl którego świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Konsekwencją tego - zdaniem sądu - jest twierdzenie, iż we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej określona ilość dostaw towarów nie może stanowić usługi. Równocześnie opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości lub wartości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynność raz, jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji, co - w ocenie sądu - należy uznać za niedopuszczalne. Podstawowym celem wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, w konsekwencji także podatku od towarów i usług jest bowiem wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji. Do powyższego orzeczenia, popierając je w całości, odniosła się także Izba Skarbowa w Warszawie w Decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28 kwietnia 2008 r. (sygnatura: 1401/PV-1/4407/14-17/07/EN. Izba także stwierdziła, że poprzez samo otrzymanie premii pieniężnej z tytułu dokonywania zakupów, nie dochodzi do świadczenia usług. Premia też nie jest dostawą zatem cała transakcja nie stanowi przedmiotu zainteresowania ustawodawstwa VAT, a rozliczenie następuje na postawie noty księgowej. Podobnie, w innych wyrokach, NSA orzekał, że bonusy są obojętne z punktu widzenia VAT i nie powinno wystawiać się na nie faktur. Np. w wyroku z 28 sierpnia 2007 r. (sygn. I FSK 1109/06) NSA stwierdził, że "jeżeli premia wypłacana jest za osiągnięcie przez podatnika określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu". Podobne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 22 maja 2007 r. (sygn. III SA/Wa 4080/06).

W związku z tym Spółka podkreśla, że w omawianym przyszłym stanie faktycznym, Spółka nie będzie dokonywać żadnych odrębnych świadczeń poza nabywaniem towarów. Tylko efekt zakupowy (tonaż nabytych towarów-papieru) będzie podstawą do uzyskania premii w określonej wysokości. Poza transakcją kupna-sprzedaży, pomiędzy sprzedającym i kupującym (Spółka) nie będzie dochodzić do rzeczywistego i odrębnego od tej transakcji świadczenia nabywcy (Spółki) na rzecz dostarczających towary. Nie można zatem twierdzić, iż wypłacana nabywcy towarów (Spółce) premia stanowić będzie wynagrodzenia za dokonaną jednocześnie przez tego nabywcę (Spółkę) usługę. Dodajmy do tego bardzo istotny czynnik, że na wysokość premii (bonusu) będzie miał wpływ zakupiony tonaż papieru także przez inne spółki z grupy. Ponadto, premia (bonus) będzie wypłacana przez centralną spółkę w Grupie a nie przez bezpośrednich dostawców - jedynym wyjątkiem w tym względzie może być dostawca krajowy, ale wysokość bonusu także wtedy będzie uzależniona od ogólnego tonażu zakupu od tego dostawcy dokonanego także przez inne spółki z grupy.

Zatem, zdaniem Spółki, czynność uzyskania premii pieniężnej nie podlega regulacjom ustawy od towarów i usług a premia jest zwykłym przychodem pieniężnym, nie wynikającym z wyświadczenia usługi. Skoro, zatem, otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnej, nie spowoduje - jak podkreślono - powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, czynność ta nie będzie skutkować obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez żaden z podmiotów uczestniczących w rozliczaniu premii pieniężnej (bonusu). Oznacza to, że właściwym dowodem dla udokumentowania wyżej wymienionej czynności otrzymania premii pieniężnej będzie nota księgowa, a w szczególności:

*

dostawcy krajowi rozliczający premię pieniężną wystawią wyłącznie notę kredytową i nie będą rozliczać premii poprzez korektę sprzedaży,

*

centrala w Wiedniu rozliczająca premię pieniężną wystawi notę kredytową i będzie to wystarczający dokument rozliczeniowy a Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur na rzecz centrali w Wiedniu, jak za świadczenie usług niematerialnych.

W dalszej konsekwencji, w nawiązaniu do zapytania numer 2 punkty a i b oraz zapytania numer 3, Spółka nie będzie zobowiązana do określania obrotu dla VAT lub korekty VAT naliczonego dla celów deklarowania VAT.

W dniu 28 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną nr IPPP3-443-180/08-2/JF stwierdzając, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.). W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 12 marca 2009 r. znak: znak IPPP3-443-180/08-5/JF skutecznie doręczonej w dniu 16 marca 2009 r. w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, nie znaleziono podstawy do zmiany wydanej indywidualnej interpretacji.

W dniu 14 kwietnia 2009 r. na ww. interpretację złożono skargę (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.), w której wniesiono o uchylenie interpretacji. Wyrokiem z dnia 4 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 386/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, że uchylona interpretacja nie podlega wykonaniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Lu 386/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie sposobu ich dokumentacji i obniżenia obrotu za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Premia jest wynagrodzeniem w zamian za świadczoną usługę w sytuacji, gdy wypłacana jest za świadczenie dodatkowych usług np.: o charakterze promocyjnym, marketingowym, lojalnościowym, których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży (np.: eksponowanie towaru na półkach). Wówczas premię należy uznać jako wynagrodzenie za świadczoną usługę podlegająca opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ustawy. Jeżeli nie można uznać, że premia jest wypłacana za świadczenie dodatkowych usług wówczas nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opisanym zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Wnioskodawca prowadzący działalność produkcyjną będzie otrzymywać premię pieniężną od dostawców krajowych i zagranicznych z własnej grupy posiadających siedzibę na terenie Wspólnoty Europejskiej jak również od innych dostawców zagranicznych z poza grupy. Wysokość premii nie będzie zależeć od wartości dokonanych zakupów, ale od tonażu nabytego papieru w rocznym okresie rozliczeniowym, jednak przy zrealizowaniu określonego tonażu zakupu. Samo otrzymanie premii pieniężnej nie będzie korektą cen dostaw (wyraźnie będą o tym mówiły warunki umowne, które nie pozwolą korygować cenników bez odrębnego porozumienia). Ponadto na wysokość premii będzie miała wpływ działalność zakupowa całej grupy. Poza nabywaniem towarów Spółka nie będzie dokonywała żadnych odrębnych świadczeń. Dostawca krajowy dokonywać będzie rozliczenia ze Spółką, natomiast w innych przypadkach rozliczenia będzie dokonywać Centrala grupy. W rozpatrywanej sprawie otrzymanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi ze względu na charakter stosunku prawnego łączącego strony, w którym nie występuje świadczenie wzajemne, bowiem wysokość premii pieniężnej uzależniona zostanie tylko od tonażu dokonywanych zakupów i nie jest związane ze świadczeniem żadnej innej czynności na rzecz wypłacającego premie. W ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę - nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę zakupów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Zatem stwierdzić należy, iż rozpatrywane z wniosku zachowanie nie może zostać uznane za świadczenie usługi określonej w art. 8 ust. 1 ustawy. W konsekwencji skoro otrzymana premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, należy stwierdzić, iż mamy do czynienia z wynagrodzeniem nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ze względu na to, iż w rozpatrywanym przypadku nie do chodzi do sprzedaży, tym samym otrzymana kwota premii nie stanowi obrotu z tytułu sprzedaży. W związku z tym otrzymanej kwoty wynagrodzenia zarówno od kontrahenta krajowego jak i zagranicznego Wnioskodawca nie może dokumentować poprzez wystawienie faktury VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z kolei na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Wnioskodawca wskazuje na brak powiązania otrzymanej premii z konkretnymi dostawami, a wysokość udzielanych przez dostawcę premii jest uzależniona nie od wysokości obrotu dokonanego przez nabywcę w danym okresie rozliczeniowym, a od wysokości tonażu zakupów. Należy zatem uznać, iż w rozstrzyganej sprawie nie ma to znaczenia, bowiem ilość zakupionego towaru posiada określoną wartość i można odnieść takie nabycie również w bezpośredni sposób do ceny - jak wskazuje Spółka - kontrahenci posiadającą stałe cenniki standardowe ustalane na uzgodnione okresy ustalane na poziomie grupy jako załączniki do ramowych umów. Wnioskodawca wskazuje, że wartość przyznanego wynagrodzenia za dokonanie zakupów podlegających opodatkowaniu u dostawcy uzależniona jest od wysokości zrealizowanego obrotu. Opodatkowany obrót jest z kolei w odpowiedni sposób dokumentowany w sposób umożliwiający identyfikację ogółu obrotu jak i konkretne dostawy. Mając to na uwadze należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę "premia pieniężna - bonus" stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych zakupów udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania po stronie dostawcy.

Odnosząc się do przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę bonusu od podmiotu krajowego (dostawcy krajowego) stwierdzić należy, iż skoro otrzymane wynagrodzenie za realizację określonego poziomu zakupów w ustalonym konkretnym czasie jest rabatem mającym odniesienie do dostaw zrealizowanych w rocznym okresie obrachunkowym, to rabat ten udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że do opisanej przez Wnioskodawcę "premii pieniężnej" stanowiącej w istocie rabat obniżający u dostawcy krajowego wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i zmniejszający podstawę opodatkowania, winny być, na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia, wystawione faktury korygujące odnoszące się do faktur dokumentujących wartość zakupów, warunkujących otrzymanie rabatu. Faktury korygujące powinny ponadto uwzględniać wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy podatkowe oraz orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Lu 386/09 stanowiącego rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie Organ podatkowy stwierdza, że otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski i stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie stanowi w istocie rabat obniżający obrót u dostawcy krajowego, do których odnoszą się przepisy o fakturze korygującej. A zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego w tak opisanym zdarzeniu przyszłym należy uznać stanowisko za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż z uwagi na to, że otrzymany przez Wnioskodawcę bonus stanowi w istocie rabat, pytanie nr 2 uznaje się za bezprzedmiotowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl