IPPP3-443-18/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-18/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych ze zrealizowanym projektem pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo - Rekreacyjnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych ze zrealizowanym projektem pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo - Rekreacyjnego".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym zadaniem Miasta jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 7511Z) tj. sprzedaż i dzierżawa gruntów oraz nieruchomości, zawieranie umów inwestycyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Miasto zrealizowało szereg inwestycji korzystając z dofinansowania Unii Europejskiej. Jedną z nich jest projekt pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego", zrealizowany w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zrealizowany projekt obejmował wykonanie nowej płyty boiska, bieżni, trybun, budowę pawilonu sportowego z wielofunkcyjną halą do uprawiania sportów walki, koszykówki, siatkówki i siłownią oraz stworzenie zaplecza socjalno-technicznego. Przebudowa stadionu miała na celu przystosowanie jego wymiarów do aktualnie obowiązujących wymogów PZPN, PZLA oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki i zapewnienie dostępu do urządzeń sportowych osobom niepełnosprawnym.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu rozliczane były w kwotach brutto. Miasto nie miało możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT ani jego rozliczenia, ponieważ efekty tego projektu nie generują przychodu, a Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach zrealizowanego projektu pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego" współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT czy też takiej możliwości nie ma.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. koszt podatku VAT poniesionego w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Strukturalnych UE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który jest ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za kwalifikowany. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeżeli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkami kwalifikowanymi. Miasto jest podatnikiem podatku VAT, jednak biorąc pod uwagę zasadę, iż w przypadku jednostki samorządu terytorialnego jeśli w związku z zakupem jednostka samorządu terytorialnego nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej, VAT poniesiony przez nią jest kwalifikowany.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego" Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej ze zrealizowanym projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Dodatkowo zgodnie z art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, iż realizowana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a także fakt, iż realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone na Gminę a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem od podatku. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Miasto zrealizowało projekt pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego", w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt obejmował wykonanie nowej płyty boiska, bieżni, trybun, budowę pawilonu sportowego z wielofunkcyjną halą do uprawiania sportów walki, koszykówki, siatkówki i siłownią oraz stworzenie zaplecza socjalno-technicznego. Przebudowa stadionu miała na celu przystosowanie jego wymiarów do aktualnie obowiązujących wymogów PZPN, PZLA oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki i zapewnienie dostępu do urządzeń sportowych osobom niepełnosprawnym. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż efekty ww. projektu nie generują przychodu, a Miasto nie uzyskuje przychodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji. Zainteresowany podkreśla, iż w przypadku realizacji projektu pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego" Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej ze zrealizowanym projektem. Wykonana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Strona jednoznacznie wskazuje, że zrealizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań, jakie są nałożone na Gminę a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych w ramach zrealizowanego projektu pn. "Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego", o ile faktycznie przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl