IPPP3/443-179/11-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-179/11-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych przez uczestników konsorcjum i ich wzajemnych rozliczeń oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych przez uczestników konsorcjum i ich wzajemnych rozliczeń oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest spółką kapitałową z siedzibą w Irlandii. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie budowy autostrad, dróg, lotnisk oraz obiektów sportowych.

W 2010 r., Spółka zawarła 3 umowy konsorcjum:

1.

Umowę konsorcjum rzeczowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi, którego celem jest realizacja zamówienia na budowę sekcji Autostrady, na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: "Zamawiający"). W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt I";

2.

Umowę konsorcjum finansowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi, którego celem jest realizacja zamówienia na budowę sekcji Autostrady, na rzecz Zamawiającego. W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt II";

3.

Umowę konsorcjum finansowego wraz ze spółkami polskimi oraz zagranicznymi, którego celem jest realizacja zamówienia na budowę sekcji Autostrady, na rzecz Zamawiającego. W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do projektu realizowanego w ramach niniejszego konsorcjum jako "Projekt III"

W dalszej części niniejszego wniosku Spółka będzie odnosiła się do powyższych konsorcjów jako "Konsorcja". Spółka pragnie wskazać, że uczestnicy powyższych Konsorcjów są łącznie i solidarnie odpowiedzialni za wykonanie zamówień wobec Zamawiającego.

W ramach Projektu I oraz Projektu III Spółka została ustanowiona tzw. liderem konsorcjum (dalej: "Lider Konsorcjum"). W konsekwencji, Spółka będzie reprezentowała uczestników konsorcjum realizującego Projekt I oraz Projekt III (działanie w imieniu wszystkich uczestników konsorcjum), między innymi w zakresie reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zawarcia kontraktu z Zamawiającym oraz zawarcia umów koniecznych dla należytego wykonania Kontraktu z Zamawiającym.

Konsorcjum utworzone w celu realizacji Projektu I stanowi tzw. konsorcjum rzeczowe. Oznacza to, że uczestnicy konsorcjum z góry uzgodnili pomiędzy sobą zakres prac w ramach budowy autostrady, które będzie wykonywał każdy z nich, a także wysokość wynagrodzenia, które otrzyma każdy z uczestników konsorcjum. W praktyce oznacza to, że każdy z uczestników, w zależności od wysokości poniesionych kosztów własnych, zrealizuje na projekcie różny zysk.

Natomiast konsorcja utworzone w celu realizacji Projektu II oraz Projektu III stanowią tzw. konsorcja finansowe. Konsorcjum takie charakteryzuje się tym, że każdy z uczestników konsorcjum wykonuje projekt bez odgórnie ustalonego pomiędzy uczestnikami zakresu rzeczowego robót.

W związku z powyższym umowy konsorcjum oraz podpisane przez uczestników umowy wykonawcze do nich zawierają odmienne mechanizmy rozliczenia pomiędzy uczestnikami oraz Liderem Konsorcjum.

Umowa wykonawcza do umowy konsorcjum dotyczącej Projektu I (tj. konsorcjum rzeczowego) przewiduje następujący mechanizm rozliczeń:

* Uczestnicy konsorcjum będą przekazywali Spółce, jako Liderowi Konsorcjum wyliczenie wykazujące kwotę do otrzymania (zgodnie z zakresem jego prac);

* Następnie Spółka, jako Lider Konsorcjum dostarczy powyższe obliczenia Zamawiającemu;

* Po zatwierdzeniu powyższych wyliczeń przez Zamawiającego w formie tzw. Przejściowego Świadectwa Płatności uczestnicy Konsorcjum wystawią faktury na rzecz Lidera uwzględniającą roboty i kwoty zatwierdzone przez Zamawiającego w Przejściowym Świadectwie Płatności;

* Następnie Lider wystawi zbiorczą fakturę Zamawiającemu uwzględniającą wszystkie kwoty należne dla Konsorcjum na podstawie Przejściowego Świadectwa Płatności. Lider będzie miał prawo otrzymywać płatności w swoim własnym imieniu jak i w imieniu pozostałych Uczestników Konsorcjum.

Natomiast zgodnie z umową wykonawczą do umowy konsorcjum dotyczącej Projektu II oraz III (tj. konsorcjum finansowego, w którym nie ma z góry wyodrębnionego podziału prac pomiędzy uczestnikami konsorcjum), przewidziany jest następujący mechanizm rozliczeń:

* W przypadku gdy uczestnik konsorcjum wykona określone prace we własnym zakresie, uczestnik ten obciąży wartością tych robót Lidera Konsorcjum. Następnie Lider Konsorcjum rozliczy otrzymaną fakturę w comiesięcznym tzw. Protokole Rozliczeń.

* Rozliczenie finansowe całego konsorcjum nastąpi na podstawie powyższych Protokołów Rozliczeń, w których zawarte będą poniesione przez uczestników konsorcjum (koszty ogólne oraz koszty robót wykonanych przez uczestników konsorcjum we własnym zakresie).

* Na podstawie wskazanego powyżej Protokołu Rozliczeń (zawierającego poniesione przez Uczestników konsorcjów koszty) oraz zaakceptowanego przez Zamawiającego tzw. Przejściowego Świadectwa Płatności, konsorcjum będzie ustalało tzw. Okresowy Wynik Finansowy. Okresowy Wynik Finansowy stanowić będzie różnicę pomiędzy zaakceptowaną przez Zamawiającego w Przejściowym Świadectwie Płatności kwotą wynagrodzenia konsorcjum, a kosztami robót oraz kosztami ogólnymi wskazanymi w Protokole Rozliczeń.

* Po ustaleniu Okresowego Wyniku Finansowego kierownictwo kontraktu dokona ustalenia wyniku finansowego uczestników konsorcjum, dzieląc go zgodnie z przyjętymi w umowie konsorcjum kluczem podziału zysku. Należy wskazać, że Okresowy Wynik Finansowy nie stanowi wynagrodzenia za żadną konkretną usługę budowlaną wyświadczoną przez uczestników konsorcjum, a stanowi jedynie podział zysku konsorcjum pomiędzy uczestników.

Dlatego też w powyższym mechanizmie rozliczenia, każdy uczestnik będzie otrzymywał dwa rodzaje przychodu. Pierwszym z nich będzie wynagrodzenie za roboty wykonane w ramach konsorcjum, które zgodnie z umową wykonawczą ma być rozliczane poprzez wystawienie faktury na rzecz Lidera. Drugim rodzajem przychodu będzie kwota otrzymana z tytułu podziału zysku, stanowiącego różnicę pomiędzy uzyskaną od Zamawiającego kwotą, a wynikającymi z przygotowanego przez konsorcjum podsumowania kosztów wskazanych w Protokole Rozliczeń. Wynagrodzenie to nie będzie korespondowało z żadną usługą wykonaną przez uczestnika konsorcjum, a będzie stanowiło jedynie jego udział w zysku konsorcjum zrealizowanego na danym projekcie.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, że w ramach Projektu II (a więc projektu, w ramach którego Spółka nie została wyznaczona Liderem Konsorcjum, funkcje rozliczeniowe polegające na m.in. wystawieniu faktury na rzecz Zamawiającego pełni nie Lider Konsorcjum, a inna spółka będąca uczestnikiem konsorcjum, która zgodnie z umową wykonawczą określana jest jako "Przedstawiciel Lidera").

Podsumowując, Spółka jest:

* uczestnikiem oraz Liderem Konsorcjum rzeczowego w ramach Projektu I;

* uczestnikiem konsorcjum finansowego w ramach Projektu II;

* uczestnikiem oraz Liderem Konsorcjum finansowego w ramach Projektu III;

Uczestnicy Konsorcjów uzgodnili w zawartych umowach, iż umów tych "nie należy interpretować jako utworzenie jakiejkolwiek spółki lub jakiegokolwiek innego trwałego powiązania." W umowach Uczestnicy wyraźnie wskazali również, że "poza Konsorcjum Uczestnicy Konsorcjum występują zawsze we własnym imieniu, a zmiana w składzie Konsorcjum nie jest możliwa."

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisane w stanie faktycznym Konsorcja nie są podatnikami podatku od towarów i usług, natomiast podatnikami tego podatku pozostają poszczególni uczestnicy Konsorcjów.

2.

Czy Spółka jako Lider Konsorcjum w opisanym w stanie faktycznym Projekcie I oraz Projekcie III ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych na nią przez Uczestników Konsorcjum faktur VAT dokumentujących części wynagrodzenia przypadającego na tych Uczestników Konsorcjum w związku z wykonaniem przez nich przydzielonego im w ramach konsorcjum zakresu prac.

3.

Czy otrzymane przez Spółkę wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa przez Spółkę w konsorcjum utworzonym w celu realizacji Projektu II (stanowiącego konsorcjum finansowe, w którym nie ma z góry określonego podziału prac a jedynie określony jest udział w zysku pomiędzy uczestnikami) powinno zostać udokumentowane w taki sposób, że:

* w zakresie, w jakim odnosi się ono do rzeczywiście wykonanych przez Spółkę prac, powinno zostać udokumentowane przez Spółkę fakturą VAT wystawioną na rzecz Przedstawiciela Lidera odpowiedzialnego za rozliczenia z Zamawiającym;

* w zakresie, w jakim stanowi transfer przez Przedstawiciela Lidera Konsorcjum utworzonego w celu realizacji Projektu II części wynagrodzenia od Zamawiającego, należnego Spółce zgodnie z umową konsorcjum, powinno zostać udokumentowane notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ogólne uwagi dotyczące charakteru prawnego konsorcjum.

Polskie prawo nie wyodrębnia typu umowy pod nazwą konsorcjum. Niemniej jednak, dopuszczalność zawierania tego typu kontraktów wynika z obowiązującej w polskim prawie zasady swobody umów.

Zasada ta wynika z treści art. 3531 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Przez konsorcjum należy rozumieć porozumienie co najmniej dwóch samodzielnych podmiotów, których zamiarem jest wspólne działanie w celu pozyskania i realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego.

Podmioty zawierają konsorcjum z uwagi na to, że przedmiot przedsięwzięcia gospodarczego przekracza ich potencjał finansowy, intelektualny, logistyczny, doświadczenie, technologię, etc. Z uwagi na to, że konsorcja zawierane są na zasadzie swobody umów, mogą przybierać różne formy wzajemnych i zewnętrznych relacji. Wobec tego mogą powstawać konsorcja, np. rzeczowe lub finansowe.

W konsorcjum rzeczowym uczestnicy konsorcjum dzielą między sobą rzeczowo zakres robót budowlanych. Każdy z partnerów wykonuje wydzielony zakres robót. Podział zysku w konsorcjum rzeczowym wynika z podziału rzeczowego prac. Opisany w stanie faktycznym Projekt I jest przykładem konsorcjum rzeczowego.

W przypadku konsorcjum finansowego każdy z uczestników konsorcjum wykonuje wspólne przedsięwzięcie bez wydzielania zakresu rzeczowego robót. Partnerzy w konsorcjum finansowym wykonują części składające się na całość przedsięwzięcia sukcesywnie, stosownie do potrzeb, angażując własne aktywa. Następnie dzielą otrzymane przychody i poniesione koszty stosownie do ustalonej partycypacji w zyskach. Opisany w stanie faktycznym Projekt II oraz Projekt III jest przykładem konsorcjum finansowego. Uczestnicy konsorcjum wybierają spośród siebie lidera do reprezentowania spraw konsorcjum.

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku, Konsorcja nie zostały zawarte w formie spółki cywilnej i nie prowadzą samodzielnej działalności gospodarczej. Konsorcja nie są także odrębnymi podmiotami, nie mają własnej osobowości prawnej i nie podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej ani do rejestru przedsiębiorców. Żaden przepis prawa nie nadaje także opisanym w stanie faktycznym Konsorcjom zdolności prawnej.

Konsorcja te stanowią jedynie wielostronne porozumienia uczestników mające na celu wyłącznie realizację poszczególnych Zamówień. Co więcej, jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, poza Konsorcjami uczestnicy występują zawsze we własnym imieniu, zaś umów konsorcjum nie należy interpretować jako utworzenia jakiejkolwiek spółki lub jakiegokolwiek innego trwałego powiązania.

W konsekwencji, w opinii Spółki utworzone Konsorcja nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. Podatnikami tych podatków pozostają poszczególni uczestnicy konsorcjum.

Powyższe stanowisko w odniesieniu do kwalifikacji konsorcjów jako podatników podatku od towarów i usług zostało potwierdzone w piśmie Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2004 r., stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską nr 5849, w którym Minister Finansów zauważył, iż:

"w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum. W szczególności należy mieć na uwadze to, że przepisy ww. ustawy, definiując pojęcie podatnika (art. 5) nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym".

Zdaniem Wnioskodawcy przywołane pismo znajduje pełne zastosowanie na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, które także nie przewidują możliwości wspólnego rozliczenia grup podatników.

Powyższe stanowisko Spółki potwierdza również interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2010 r., o sygn. IPPP1/443-1316/09-5/AW, w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym:

"Konsorcjum nie jest spółką prawa handlowego ani spółką cywilną, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie podlega rejestracji; nie posiada odrębnej nazwy i siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich działaniach niezwiązanych z konsorcjum, a w działaniach podejmowanych w ramach konsorcjum realizują wspólną politykę objętą porozumieniem. Tym samym konsorcjum nie stanowi odrębnej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Jednocześnie ustalenia stron w ramach konsorcjum mogą dotyczyć różnych kwestii; np. zasad reprezentacji; sposobu rozliczenia danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach itp. Umowa konsorcjum z reguły wiąże uczestników konsorcjum na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, dla którego zostało ono powołane. (...)

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż konsorcjum nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), gdyż nie spełnia ustawowej definicji podatnika. W szczególności konsorcjum nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębną jednostką organizacyjną i nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej. Podatnikami są wyłącznie Uczestnicy Konsorcjum i Lider Konsorcjum, którzy jako równorzędne podmioty zobowiązały się do wykonania wspólnego przedsięwzięcia."

Również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 czerwca 2010 r., o sygn. IPPP1-443-296/10-6/MP wyraźnie wskazano iż:

"Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane. Powyższe skutkuje tym, iż konsorcjum, jako że nie jest podmiotem wymienionym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie może samodzielnie dokonywać rozliczeń podatku od towarów i usług. Podatnikami VAT w zakresie czynności opodatkowanych tym podatkiem, wykonywanych na podstawie umowy konsorcjalnej, będą więc poszczególni wykonawcy wchodzący w skład konsorcjum - w zakresie takim, jaki wynika z zawartej między nimi umowy."

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy, Spółka działająca w charakterze Lidera Konsorcjum w Projekcie I oraz Projekcie III będzie uprawniona do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych na jej rzecz przez pozostałych Uczestników Konsorcjum utworzonego w celu realizacji Projektu I oraz Projektu III, dokumentujących prace wykonane w ramach realizacji zamówienia, dla którego zostało powołane konsorcjum.

Niewątpliwie czynności wykonywane przez poszczególnych uczestników konsorcjum i Lidera Konsorcjum stanowiące elementy składowe usługi nabywanej przez Zamawiającego jak również cała usługa wykonywana przez konsorcjum spełniają definicję świadczenia usług zawartą w ustawie VAT i są czynnościami odpłatnymi.

Tym samym są to czynności opodatkowane VAT. Jednocześnie, jak wykazano wyżej, konsorcjum nie jest odrębnym podatnikiem VAT, natomiast podatnikami VAT z tytułu czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach konsorcjum są Uczestnicy Konsorcjum oraz Spółka działająca jako Lider Konsorcjum reprezentujący konsorcjum wobec Zamawiającego i fakturujący całość usług wykonanych przez uczestników Konsorcjum na rzecz Zamawiającego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż zgodnie z umową konsorcjum wynagrodzenie wynikające z Kontraktu rozliczone będzie z Zamawiającym przez Lidera Konsorcjum, oraz iż zgodnie z umową wykonawczą do umów konsorcjum Lider Konsorcjum ma obowiązek dokonać podziału i wypłaty wynagrodzenia otrzymanego od Zamawiającego pomiędzy siebie i uczestników konsorcjum, należy stanąć na stanowisku, że:

* W przypadku Konsorcjum powołanego w celu realizacji Projektu I (tj. konsorcjum rzeczowego polegającego na wyraźnym odgórnym podziale prac i wynagrodzenia pomiędzy członkami konsorcjum) Uczestnicy Konsorcjum powinni wystawić na Lidera Konsorcjum faktury VAT dokumentujące przypadającą na nich część wynagrodzenia z tytułu wykonanych przez nich w ramach konsorcjum usług, zaś Lider Konsorcjum ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

* W przypadku konsorcjum powołanego w celu realizacji Projektu III (tj. konsorcjum finansowego, w którym zysk uczestników konsorcjum dzieli się na uzyskane wynagrodzenie z tytułu rzeczywiście wykonanych prac oraz zysk wynikający z podziału różnicy między otrzymanym wynagrodzeniem od Zamawiającego a łącznymi kosztami zaraportowanymi przez podmioty) uczestnicy konsorcjum powinni wystawić na Spółkę jako Lidera Konsorcjum faktury VAT dokumentujące rzeczywiście wykonane przez nich w ramach konsorcjum prace, natomiast Lider Konsorcjum ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

Spółka pragnie także wskazać, że usługi dokumentowane fakturami od uczestników konsorcjum są bezpośrednio wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych VAT, które w analizowanym przypadku są fakturowane przez Spółkę w imieniu konsorcjum na rzecz Zamawiającego.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzą czynniki negatywne wykluczające możliwość odliczenia podatku naliczonego. Faktury otrzymywane przez Lidera Konsorcjum od Uczestników Konsorcjum dokumentują świadczenie przez Uczestników Konsorcjum usług opodatkowanych VAT i tym samym stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, jako Lider Konsorcjum w ramach Projektu I oraz Projektu III ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Nią przez uczestników konsorcjów za wykonane przez nich części prac.

Stanowisko potwierdzające prawidłowość wystawiania faktur VAT przez Uczestników Konsorcjum na Lidera z tytułu prac wykonanych przez Uczestników w ramach konsorcjum znajduje także odzwierciedlenie w interpretacjach przepisów podatkowych wydawanych przez organ podatkowe.

Przykładowo, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 24 lutego 2010 r., sygn. IPPP1/443-1316/09-5/AW potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym:

"Lider Konsorcjum ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych na niego przez Uczestników Konsorcjum faktur VAT dokumentujących części wynagrodzenia przypadające na tych Uczestników Konsorcjum w związku z wykonaniem przez nich przydzielonego im w ramach konsorcjum zakresu prac."

Natomiast w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 marca 2008 r. o sygn. IPPP1-443-48/08-2/AK wskazano:

"Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż faktury VAT wystawione przez konsorcjantów na rzecz Wnioskodawcy - Lidera Konsorcjum dokumentują czynności wykonane przez nich na podstawie zawartej umowy, tj. jeden z konsorcjantów wykonuje roboty mostowe, drugi konsorcjant - pozostałe roboty budowlane. Na tej podstawie Spółka dokonuje rozliczenia z Zamawiającym, tj. wystawie fakturę za całość zrealizowanego kontraktu. Z powyższego wynika zatem, iż warunki określone w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy zostały spełnione - nabyte przez Wnioskodawcę usługi, udokumentowane fakturami otrzymanymi od konsorcjantów. służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem jeżeli nie zaistniały okoliczności wskazane w przywołanym art. 88 ust. 3a cyt. ustawy, które stanowiłyby o braku prawa do dokonania obniżenia podatku należnego przez Wnioskodawcę, będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawionych na jego rzecz przez konsorcjantów."

Ad. 3

Spółka jest uczestnikiem konsorcjum realizującym Projekt II. Konsorcjum to ma charakter finansowy. Jak wskazano w stanie faktycznym, w mechanizmie rozliczeń funkcjonującym w ramach tego konsorcjum, każdy uczestnik (w tym Spółka) będzie otrzymywał dwa rodzaje przychodów.

Pierwszym z nich będzie wynagrodzenie za roboty wykonane w ramach konsorcjum, które zgodnie z umową wykonawczą ma być rozliczane poprzez wystawienie faktury na rzecz Lidera.

Drugim rodzajem przychodu będzie podział zysku konsorcjum, stanowiący, różnicę pomiędzy uzyskaną przez Zamawiającego kwotą, a wynikającymi z przygotowanego przez konsorcjum podsumowania kosztów wskazanych w tzw. Protokole Rozliczeń. Wynagrodzenie to nie będzie korespondowało z żadną usługą wykonaną przez uczestnika konsorcjum, a będzie stanowiło jedynie jego udział w zysku konsorcjum zrealizowanego na danym projekcie.

Dlatego też prawidłowy mechanizm rozliczenia powyższej transakcji pomiędzy Spółką a opisanym w stanie faktycznym podmiotem będącym Przedstawicielem Lidera, powinien zostać udokumentowany w następujący sposób:

* w zakresie, w jakim otrzymywane przez Spółkę wynagrodzenie odnosić się będzie do rzeczywiście wykonanych przez Spółkę prac, powinno ono zostać udokumentowane przez Spółkę fakturą VAT wystawioną na rzecz Przedstawiciela Lidera odpowiedzialnego za rozliczenia z Zamawiającym;

* w zakresie, w jakim otrzymany przez Spółkę podział zysku nie odnosi się do żadnych wykonanych przez Spółkę prac, a stanowi jedynie transfer przez Przedstawiciela Lidera Konsorcjum utworzonego w celu realizacji Projektu II części wynagrodzenia od Zamawiającego, należnego Spółce zgodnie z Umową konsorcjum, powinno zostać udokumentowane notą księgową.

Ustawa o VAT zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 Ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze powyższe, biorąc pod uwagę przytoczone unormowania, zdaniem Spółki, wzajemne rozliczenia finansowe pomiędzy Spółką a Przedstawicielem Lidera Konsorcjum w zakresie w jakim nie odnoszą się one do żadnego świadczenia wykonanego przez Spółkę nie rodzą skutków w podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana (ani uprawniona) do wystawienia faktury VAT zawierającej kwotę podatku należnego na rzecz Przedstawiciela Lidera Konsorcjum.

Natomiast w zakresie, w jakim rozliczenia Spółki oraz Przedstawiciela Lidera Konsorcjum będą się odnosiły do konkretnych, wykonanych przez Spółkę usług, Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT dokumentującej dokonaną sprzedaż.

Stanowisko Spółki w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego.

Przede wszystkim należy wskazać interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 marca 2010 r., o sygn. IPPP1-443-57/10-4/AS, w której wyraźnie wskazano, iż:

"Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy, stwierdzić należy, iż od zapisów umowy zależy, czy członkowie konsorcjum świadczą usługi na rzecz lidera i mają obowiązek wystawić faktury VAT, czy usług tych nie świadczą i nie mają prawa wystawić faktur. Zauważyć trzeba, że umowy należy oceniać nie według nazwy, a według zapisów, które regulują wzajemne prawa i obowiązki stron umowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika iż, przekazanie części wynagrodzenia przez Lidera nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, stanowi element wzajemnych rozliczeń między stronami umowy. Czynność ta nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega fakturowaniu.

Biorąc pod uwagę przytoczone unormowania stwierdzić należy, iż wzajemne rozliczenia finansowe pomiędzy Liderem o Członkiem Konsorcjum nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, czynność to nie powinna być dokumentowana fakturą VAT lecz innym dowodem księgowym np. notą księgową."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania czynności realizowanych przez uczestników konsorcjum i ich wzajemnych rozliczeń oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum na gruncie podatku od towarów i usług. Ponadto w zakresie opodatkowania usługi realizowanej przez Lidera Konsorcjum na rzecz zamawiającego została wydana interpretacja nr IPPP3/443-179/11-3/JF, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl