IPPP3/443-179/09-5/KG - Odliczenie i zwrot podatku wynikającego z finansowania projektu związanego z utworzeniem centrum wsi oraz adaptacją budynku OSP z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-179/09-5/KG Odliczenie i zwrot podatku wynikającego z finansowania projektu związanego z utworzeniem centrum wsi oraz adaptacją budynku OSP z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu związanego z utworzeniem centrum wsi oraz adaptacją budynku OSP z przeznaczeniem na świetlicę wiejską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu związanego z utworzeniem centrum wsi oraz adaptacją budynku OSP z przeznaczeniem na świetlicę wiejską. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 22 kwietnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-179/09-3/KG z dnia 7 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o dofinansowanie zadania pn. "Przebudowa centrum wsi poprzez budowę boiska wielofunkcyjnego, rozbudowę remizy OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej".

W projekcie ujęto budowę boiska do gry w piłkę koszykową i siatkową, o powierzchni syntetycznej, natomiast budynek OSP rozbudowany zostanie o klatkę schodową i kotłownię oraz zagospodarowane zostanie poddasze na potrzeby świetlicy wiejskiej. Zarówno boisko jak i świetlica służyć będzie mieszkańcom jako miejsce spotkań, rozrywki, nauki.

Projekt wpisuje się w zakres zadań własnych Gminy, czyli ma służyć poprawie funkcjonowania życia wsi, poprzez zaspokajanie podstawowych potrzeb wspólnoty, tekst jedn. utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej, szerszy dostęp do edukacji i kultury fizycznej jako wyzwanie edukacyjne poprzez aktywne spędzanie wolnego czasu.

Wobec powyższego w związku z realizacją projektu, a także w przyszłości Gmina nie uzyska ani nie będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych z tytułu zakupu towarów i usług od ww. zadań. Dlatego też Gminie nie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z realizacji powyższych zadań. Ponadto Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z dokonywanymi wydatkami inwestycyjnymi na przedmiotowe zadanie Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Czy wydatek ten będzie dla beneficjenta wydatkiem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisami art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej z wyłączeniem umów cywilnoprawnych.

W dniu 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 22 kwietnia 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek wskazując, iż zadanie pod nazwą "Przebudowa centrum wsi poprzez budowę boiska wielofunkcyjnego, rozbudowę budynku remizy OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej" polegać będzie na budowie boiska do piłki koszykowej i siatkowej o nawierzchni syntetycznej, natomiast budynek remizy rozbudowany zostanie o klatkę schodową i kotłownię, oraz zagospodarowane zostanie poddasze na potrzeby świetlicy wiejskiej. Zarówno świetlica jak i boisko służyć będzie mieszkańcom jako miejsca spotkań, rozrywki, nauki. Projekt wpisuje się w zakres zadań własnych Gminy i służyć ma poprawie funkcjonowania życia na wsi, poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb wspólnoty, tekst jedn. utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, szerszy dostęp do edukacji, kultury fizycznej jako wyzwania edukacyjne i integracyjne poprzez szkołę aktywnego spędzania czasu bezpieczniej oraz ochrona przeciwpożarowa.

Wobec powyższego, w związku z realizacją projektu, a także w przyszłości Gmina nie uzyska ani nie będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych z tytułu zakupu towarów i usług od ww. zadań, dlatego też nie przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w realizacji powyższych zadań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż zadanie pod nazwą "Przebudowa centrum wsi poprzez budowę boiska wielofunkcyjnego, rozbudowę budynku remizy OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej", jakie Wnioskodawca zamierza zrealizować, polegać będzie na budowie boiska do piłki koszykowej i siatkowej o nawierzchni syntetycznej, natomiast budynek remizy rozbudowany zostanie o klatkę schodową i kotłownię, oraz zagospodarowane zostanie poddasze na potrzeby świetlicy wiejskiej. Zarówno świetlica jaki boisko służyć będzie mieszkańcom jako miejsca spotkań, rozrywki, nauki. Projekt wpisuje się w zakres zadań własnych Gminy i ma służyć poprawie funkcjonowania życia na wsi, poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb wspólnoty, tekst jedn. utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, szerszy dostęp do edukacji, kultury fizycznej jako wyzwania edukacyjne i integracyjne poprzez szkołę aktywnego spędzania czasu bezpieczniej oraz ochrona przeciwpożarowa.

W konkluzji należy podkreślić, iż w sytuacji gdy Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych, nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa centrum wsi poprzez budowę boiska wielofunkcyjnego, rozbudowę budynku remizy OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej", gdyż stałoby to w sprzeczności z regułą zawartą w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie opisanego stanu faktycznego organy podatkowe dokonują oceny czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl