IPPP3/443-170/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-170/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków publicznych i środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków publicznych i środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 1 kwietnia 1989 r. "Prawo o stowarzyszeniach" (Dz. U. z 2001 r. Nr 19, poz. 855 z późn. zm., ustawy z dnia 1 marca 2001 r. "O wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich", rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r.).

Głównym celem działania Stowarzyszenia jest "działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich.

W ramach działania 421 - "Wdrażanie projektów współpracy objętego PROW na lata 2007-2013, współfinansowanego z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW - Stowarzyszenie poniosło koszty związane z przygotowaniem projektu współpracy. Zostały sfinansowane koszty podróży służbowych krajowych i zagranicznych, koszty opracowania założeń projektu współpracy, koszty przetłumaczenia materiałów ponadto w 2011 r. m.in. sfinansowane zostały koszty organizacji wizyty partnerów zagranicznych i krajowych (noclegi, wyżywienie, wynajem sali wykładowej - udokumentowane fakturami VAT).

Powyższe zadanie realizowane było w oparciu o Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822, z późn. zm.). Projekty współpracy realizowane są również w oparciu o posiadaną i zatwierdzoną Lokalną Strategię Rozwoju, zaś ich celem jest nawiązanie współpracy między społecznością LGD oraz innymi ośrodkami i organizacjami z terenu Polski i innych krajów UE.

Realizowane projekty współpracy finansowane są na warunkach w przytoczonym rozporządzeniu w formie refundacji poniesionych kosztów. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna.

Stowarzyszenie nie prowadzi i nie prowadziło działalności gospodarczej, nie było zgłaszane do rejestru podatku VAT, nie figuruje i nie figurowało w ewidencji płatników VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług w części lub w całości od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z przygotowaniem projektu współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Stowarzyszenia, wskazując na treść art. 15, art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług.

Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT.

Nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany w rozliczeniach w ramach działania 421 - Wdrażanie projektu współpracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu współfinansowanego z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW poniosło koszty związane z przygotowaniem projektu współpracy. W ramach tego projektu sfinansowano koszty podróży służbowych krajowych i zagranicznych, koszty opracowania założeń projektu współpracy, koszty przetłumaczenia materiałów, a ponadto w 2011 r. między innymi również sfinansowane zostały koszty organizacji wizyty partnerów zagranicznych i krajowych (noclegi, wyżywienie, wynajem sali wykładowej - udokumentowane fakturami VAT). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z przygotowaniem projektu współpracy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

W tym miejscu zauważyć należy, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl