IPPP3-443-168/09-2/JK - Opodatkowanie nabycia samochodów osobowych przeznaczonych na części i sprzedaży tych części.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-168/09-2/JK Opodatkowanie nabycia samochodów osobowych przeznaczonych na części i sprzedaży tych części.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia samochodów osobowych przeznaczonych na części - jest:

*

nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania przedmiotowych samochodów,

*

prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży części samochodowych.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia samochodów osobowych przeznaczonych na części.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jego działalność gospodarcza polega na kupowaniu w Polsce od osób fizycznych używanych samochodów osobowych, które:

*

zostały sprowadzone przez te osoby fizyczne z krajów Unii Europejskiej (w większości z Anglii),

*

nie został w związku z ich kupnem na terenie Polski zapłacony podatek akcyzowy,

*

kupowane są zawsze jako pojazdy zdekompletowane lub powypadkowe, nie nadające się do jazdy,

*

nigdy nie będą zarejestrowane na terenie Polski,

*

samochody osobowe zostaną następnie zdemontowane i sprzedane w postaci poszczególnych części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakup na terenie Rzeczpospolitej Polskiej zdekompletowanych samochodów osobowych z przeznaczeniem na części sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym a także czy następnie sprzedaż tych części również podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 100 ustawy o podatku akcyzowym - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju a także sprzedaż go przed pierwszą rejestracją na terenie kraju.

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje wprost pojęcia "samochód osobowy" zatem posiłkowo można posłużyć się lex specialis czyli "Kodeksem drogowym", gdzie w art. 2 jest definicja "pojazdu samochodowego" - jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h.

Wnioskodawca uważa, że kupowane przez niego na terytorium kraju a następnie sprzedawane w poszczególnych częściach samochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym gdyż nie wypełniają ustawowej definicji samochodu osobowego wymienionej w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 2 Kodeksu Drogowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczących opodatkowania przedmiotowych samochodów a w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży części samochodowych - za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

W świetle uregulowań art. 100 ust. 1 ww. ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Ponadto, w myśl ust. 2. powołanego wyżej artykułu w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zauważyć należy, iż samochody osobowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18 (art. 100 ust. 4 ustawy).

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż odniesienie się Wnioskodawcy do pojęcia pojazdu samochodowego zawartego w Kodeksie drogowym nie jest zasadne, bowiem kwestia ta została rozstrzygnięta na gruncie przepisów o podatku akcyzowym. Dla celów podatku akcyzowego ustawodawca wskazał własną definicję samochodu osobowego określoną w cytowanym art. 100 ust. 4 ustawy.

W tym miejscu nadmienić należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Należy również wskazać, iż zgodnie z uregulowaniami art. 102 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 cyt. ustawy w przypadku sprzedaży nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju.

W świetle natomiast uregulowań art. 100 ust. 3 cyt. ustawy jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Ponadto należy wskazać iż stosownie do art. 101 ust. 2 pkt 2 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca kupuje w Polsce używane samochody osobowe, które zostały sprowadzone przez osoby fizyczne z innych krajów unijnych i od których nie został zapłacony podatek akcyzowy. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w stosunku do uprzednio powstałego obowiązku podatkowego podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego i odsprzedające samochód Wnioskodawcy, co najmniej nie zadeklarowały podatku. Zatem Wnioskodawca nabywając prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel, w stosunku do pojazdu, sprowadzonego z innego kraju unijnego, od którego nie zapłacono akcyzy staje się podatnikiem podatku akcyzowego.

Odnosząc się do stanu faktycznego w zakresie sprzedaży części samochodowych Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż sprzedaż przedmiotowych części samochodowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W wykazie wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku Nr 1 do ustawy nie wymieniono części samochodowych. Zatem obrót częściami samochodowymi na terytorium kraju nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując, nabywane przez Wnioskodawcę samochody osobowe podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do uregulowań powołanych powyżej przepisów w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem opodatkowania nie jest zakup samochodów osobowych lecz wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych niezarejestrowanych w kraju bądź pierwsza ich sprzedaż na terytorium kraju, w sytuacji gdy podatek od wewnątrzwspólnotowego nabycia nie został zapłacony. Jednakże w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywając samochód bez uprzednio zapłaconej akcyzy przejmuje obowiązek podatkowy. Nie podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem akcyzowym sprzedaż części samochodowych, gdyż czynność ta nie została wymieniona jako czynność podlegająca akcyzie.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest nabywca przedmiotowych samochodów osobowych, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu sprzedającego samochody na rzecz Wnioskodawcy. Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl