IPPP3/443-163/08-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-163/08-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), uzupełnionego w dniu 22 grudnia 2008 r. na wezwanie nr IPPP3/443-163/08-2/SM z dnia 11 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów do silników klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 81 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 22 grudnia 2008 r. na wezwanie nr IPPP3/443-163/08-2/SM z dnia 11 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów do silników klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 81.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów do silników klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 81. Nabycie wyrobów odbywać się będzie w procedurze nabycia z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe olejów do silników klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 81 (PKWiU 23.20.18-50.20) jest objęte podatkiem akcyzowym, czy też podlega zwolnieniu od akcyzy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, oleje do silników przeznaczone do wykorzystywania do celów innych niż napędowe lub opałowe będą zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby, które są ujęte w załączniku nr 1 do ustawy. Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są natomiast paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 4 załącznika nr 2 do ww. ustawy jako wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wymienione produkty rafinacji ropy naftowej o symbolu PKWiU 23.20 i kodzie CN 2710.

Stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka podatku akcyzowego na oleje smarowe sprzedawane w kraju i nabywane wewnątrzwspólnotowo wynosi 1.180,00 zł/1.000 l.

W myśl przepisu § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), dalej zwanego rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Stosownie do § 13 ust. 2a rozporządzenia zwolnienia przedmiotowych wyrobów, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 2 rozporządzenia tj. podmiotowi (pośrednikowi) dokonującemu odsprzedaży wyrobów podmiotom, zużywającym wyroby do celów zwolnionych od akcyzy, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i które złożą oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Zgodnie z § 13 ust. 2c rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

* podmiot dokonujący odsprzedaży przedmiotowych wyrobów, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia;

* podmiot dokonujący odsprzedaży posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór przedmiotowych wyrobów, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

* sprzedaż przedmiotowych wyrobów podmiotowi, dokonującemu odsprzedaży, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez Spółkę, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym;

* podmiot dokonujący odsprzedaży, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie przedmiotowych wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

* podmiot dokonujący odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

* podmiot wykorzystujący wyroby do celów zwolnionych od akcyzy, o których mowa § 13 w ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, nabywający wyroby od Spółki (pośrednika), złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Składane oświadczenia, stosownie do treści § 13 w ust. 2e rozporządzenia, powinny zawierać co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

* ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w § 13 ust. 1 pkt 5;

* określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;

* datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zatem, na podstawie wskazanych przepisów, zwolniona od akcyzy jest sprzedaż ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99. Natomiast Zainteresowany zamierza skorzystać ze zwolnienia od akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu sklasyfikowanego do kodu CN 2710 19 81. Zatem w tej sprawie przepis § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia nie może być podstawą zastosowania zwolnienia od akcyzy, gdyż dotyczy czynności sprzedaży dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju. Wymienione wyroby, w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, podlegają zatem opodatkowaniu akcyzą z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Nabyte wewnątrzwspólnotowo za pomocą dokumentów handlowych wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 19 81 mogą skorzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku ich przemieszczenia z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju i wprowadzenia do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zwolnieniu od akcyzy będzie wówczas podlegała sprzedaż wymienionych olejów wykorzystywanych do celów zwolnionych dokonywana ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy lub dokonywana przez podmiot uprawniony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl