IPPP3/443-162/09-2/KG - Możliwość skorygowania treści faktury o dane nabywcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-162/09-2/KG Możliwość skorygowania treści faktury o dane nabywcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

*

nieprawidłowe - w zakresie możliwości wystawienia noty korygującej,

*

prawidłowe - w zakresie terminu dokonania korekty.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania treści faktury o dane nabywcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik - Przedsiębiorstwo oprócz podstawowej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż paliw na rzecz podmiotów gospodarczych i osób fizycznych. Podmioty gospodarcze dokonujące zakupu paliwa w sposób częstotliwy, posiadają w ewidencji swój numer kontrahenta. Jeden ze stałych odbiorców paliwa w kilku przypadkach w roku 2007 dokonując zakupu paliwa podawał błędnie numer kontrahenta, który nie był jego numerem, lecz innego kontrahenta również zarejestrowanego w Przedsiębiorstwie jako stały odbiorca i kupujący to paliwo. Faktury zatem w tych przypadkach wystawione zostały na tego innego kontrahenta, który w tych akurat sytuacjach nie był odbiorcą paliwa, co można stwierdzić po numerze rejestracyjnym samochodu do którego to paliwo było pobierane. Po otrzymaniu faktur wystawionych na inny podmiot gospodarczy, rzeczywiście istniejący lecz o innej nazwie, siedzibie, numerze NIP i innych danych, rzeczywisty odbiorca nie zwrócił uwagi, że faktury dotyczą innej firmy i rejestrował je ze wszystkimi konsekwencjami w tym kosztowymi i podatkowymi w swojej ewidencji księgowej. Dopiero kontrola skarbowa u tego odbiorcy wykazała, że kilka faktur zaewidencjonowanych u odbiorcy w roku 2007 dotyczy nie jego lecz innej firmy będącej podatnikiem. Obecnie kupujący - odbiorca, u którego stwierdzono taki stan rzeczy zwrócił się o korektę faktur z 2007 r. w zakresie skorygowania na tych fakturach nazwy i innych danych odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy możliwa jest korekta faktur w zakresie nazwy i innych danych kupującego odbiorcy paliwa, jeżeli nazwa i dane zawarte w tych fakturach właściwe są dla innego rzeczywiście istniejącego podmiotu gospodarczego.

2.

Czy też w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może wystawić notę korygującą dotyczącą informacji wiążących się z nabywcą.

3.

Czy na wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej ma jakikolwiek wpływ upływ czasu od 2007 r.

Zdaniem Wnioskodawcy pomimo upływu czasu od daty wystawienia faktur tekst jedn. w 2007 r. Wnioskodawca jako sprzedający może wystawić do tych błędnych faktur, zawierających pomyłki co do informacji dotyczących nabywcy notę korygującą na podstawie § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zgodnie z którym - nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą, nabywcą, oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Nie jest możliwym, zdaniem Wnioskodawcy wystawienie w opisanym stanie faktycznym faktury korygującej. Upływ czasu od wystawienia faktur zawierających błędne informacje o nabywcy od 2007 r. nie ma w tym przypadku zdaniem Wnioskodawcy znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe - w zakresie możliwości wystawienia noty korygującej oraz prawidłowe - w zakresie terminu dokonania korekty.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), nabywca towaru lub usługi może wystawić fakturę zwaną notą korygującą, jeżeli otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, tekst jedn. w pozycjach dotyczących:

1.

jednostek miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;

2.

ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);

3.

wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

4.

stawki podatku;

5.

sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

6.

kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

7.

wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

8.

kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Z powołanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą, ma możliwość korygowania pomyłek dotyczących określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacji podatkowej. Zauważyć należy, iż zwrot: "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą" użyty w rozporządzeniu, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy widniejącego na fakturze. W tym trybie mogą być prostowane pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast w drodze wystawienia noty korygującej dokonać zmiany podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie, na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż dane figurujące na wystawionych fakturach dotyczą innego istniejącego nabywcy o innej nazwie, siedzibie i numerze NIP, a odbiorca faktury nie zdając sobie sprawy z pomyłki - zarejestrował je ze wszystkimi konsekwencjami w tym kosztowymi i podatkowymi w swojej ewidencji księgowej. Podatnik zwrócił się do Wnioskodawcy o wystawienie faktur korygujących do przedmiotowych dokumentów.

W świetle obowiązujących przepisów prawnych oraz przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż nie ma tu zastosowania § 15 rozporządzenia. Nie można bowiem w drodze wystawienia noty korygującej zmienić całkowicie danych nabywcy. W przedmiotowym przypadku nie mamy bowiem do czynienia z błędem w nazwie nabywcy, lecz z błędnie wskazanym podmiotem dokonującym nabycia. Zauważyć należy, iż w drodze wystawienia noty korygującej nie jest możliwa zmiana nabywcy towaru, tekst jedn. podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego na drugi mający swój byt cywilnoprawny i podatkowy. Ponadto uprawnienie to przysługuje jedynie nabywcy towaru lub usługi, nie natomiast wystawcy faktury będącej przedmiotem korekty.

W przypadku zaistnienia okoliczności o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia, podatnik jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Z uwagi na fakt, iż ustawodawca wprost nie wskazał konkretnego terminu, w jakim faktura korygująca powinna zostać wystawiona, dlatego należy uznać iż wystawienie faktury korygującej w każdym terminie jest prawidłowe pod warunkiem, że nie nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego określone w art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Przy czym zaznaczyć należy, iż czynność taka powinna zostać dokonana niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zdarzeniu będącym powodem dla wystawienia faktury korygującej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sytuacji mają zastosowanie przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących. Bowiem w myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, wystawca faktury wystawia fakturę korygującą. Zaznaczyć ponadto należy, iż Wnioskodawca nie ma możliwości wystawienia noty korygującej, gdyż stosownie do § 15 rozporządzenia uprawnienie to przysługuje nabywcy towaru lub usługi. Jednocześnie Organ uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w części odnoszącej się do terminu wystawienia korekty faktury. Natomiast w odniesieniu do sposobu dokonania zmiany podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy, Wnioskodawca nie ma możliwości wystawienia noty korygującej, ustawodawca natomiast przewidział dla przedmiotowej sytuacji dokonanie korekty faktury zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe - w zakresie możliwości wystawienia noty korygującej oraz za prawidłowe - w zakresie terminu dokonania korekty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl