IPPP3/443-161/08-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-161/08-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odsprzedaży rozpuszczalnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odsprzedaży rozpuszczalnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zajmować się zakupem w kraju i dalszą odsprzedażą uniwersalnego rozcieńczalnika będącego mieszaniną alkoholu etylowego, benzoesanu denatonium, alkoholu izopropylowego i glikolu propylenowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego i zawierającego alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażenia na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zainteresowany może nabywać od dostawcy polskiego niebędącego zarejestrowanym handlowcem, ani składem podatkowym uniwersalny rozcieńczalnik pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego i dokonywać jego dalszej odsprzedaży ze stawką 0 zł (zero).

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy powinny być klasyfikowane do kodu PKWiU 24.30.22-79 i CN ex 3814 00 90 wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), zawierającego tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o kodzie CN 3814 00 90, nie zostały wymienione w poz. 1-23, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 24 wynosi 0 zł (stawka zero).

W załączniku Nr 1 do wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów, zawierającego tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o symbolu PKWiU 24.30.22-79, nie zostały wymienione w poz. 1-28, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 29 ww. załącznika nr 1, wynosi 0 zł (stawka zero).

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90 (...) i skażony:

a.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE (...).

Zatem zdaniem Strony można dokonywać zakupu od dostawcy krajowego i dalszej odsprzedaży przedmiotowego towaru ze stawką akcyzy 0 zł (zero).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ww. ustawy. Pod pozycją 28 tego załącznika zostały ujęte wyroby akcyzowe zaklasyfikowane do kodu ex CN 3814 00 90 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów - pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości (art. 4 ust. 5 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż zarówno czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jak i ich sprzedaż rodzą powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji z zasady konieczność rozliczenia podatku akcyzowego. Wyjątkiem są sytuacje stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Z opisanego zdarzenia przyszłego, tj. opodatkowanej sprzedaży uniwersalnego rozcieńczalnika Zainteresowanemu wynika, iż dopuszczenie niniejszego wyrobu do konsumpcji na terytorium kraju następuje w związku z dokonanym uprzednio nabyciem wewnątrzwspólnotowym.

Zatem w sytuacji, gdy podmiot od którego Wnioskodawca nabywa przedmiotowe wyroby akcyzowe zadeklarował lub też została określona kwota należnej akcyzy należy uznać, że dalszy obrót tymi wyrobami przez Spółkę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż z przepisów art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż podatek ten ma charakter jednokrotnego opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym w niniejszej interpretacji odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego

Niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera wykładni przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl