IPPP3/443-159/08-2/MM - Możliwość pozostawienia u producenta zagranicznego znaków akcyzy po dokonaniu ich rozliczenia za daną partię produkcyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-159/08-2/MM Możliwość pozostawienia u producenta zagranicznego znaków akcyzy po dokonaniu ich rozliczenia za daną partię produkcyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana XXX, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych, jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów. Kupując papierosy od kontrahenta z Niemiec wysyła do niego znaki akcyzy, które nanoszone są przez podmiot niemiecki na opakowania jednostkowe papierosów.

Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot niemiecki przesyła rozlicznie z przekazanych mu znaków akcyzy w terminie przewidzianym w § 12 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy tj. nie później niż 3 miesiące od dnia wydania banderol.

Ponieważ podmioty współpracują systematycznie, a otrzymywane partie banderol nie pokrywają się ilościowo z pojedynczymi dostawami papierosów, to po dokonaniu rozliczenia za daną partię produkcyjną, część banderol pozostaje u producenta zagranicznego z przeznaczeniem na następne dostawy, do czasu ich wykorzystania z zachowaniem 12 miesięcznego terminu ważności przewidzianego przez art. 107 ustawy. Następne rozliczenia otrzymywane są po otrzymaniu kolejnych partii wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy znaki akcyzy, pozostające u producenta zagranicznego po dokonaniu ich rozliczenia za daną partię produkcyjną, mogą pozostać u tego producenta po ich rozliczeniu (dłużej niż 3 miesiące od ich otrzymania) pod warunkiem, że będą wykorzystane na następne partie dostaw z zachowaniem 12 miesięcznego terminu ważności przewidzianego przez art. 107 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym banderole podatkowe ważne są 12 miesięcy od ich otrzymania. Z kolei art. 103 ustawy, przewiduje konieczność otrzymywania od producenta zagranicznego rozliczenia z przekazanych mu znaków akcyzy. Zainteresowany twierdzi, iż § 12 rozporządzenia określa, że takie rozliczenie powinno zostać otrzymane nie później niż 3 miesiące od wydania banderol podmiotowi zagranicznemu. Jednak zarówno ustawa jak i rozporządzenie nie wskazują co powinno się stać z banderolami, które pozostaną u producenta zagranicznego po ich rozliczeniu. Wnioskodawca uważa, iż przy założeniu, że banderole będą wykorzystane przez tego samego producenta, w terminie ważności banderol i będą przechowywane zgodnie z § 15 rozporządzenia, mogą pozostać u producenta zagranicznego do momentu ich naniesienia i wysłania oznaczonych wyrobów do podmiotu krajowego. Zdaniem Zainteresowanego, w przeciwnym wypadku, konieczne byłoby przewożenie banderol z powrotem do Polski, a następnie jeszcze raz do podmiotu zagranicznego co narażałoby podmioty na niepotrzebne koszty i ryzyko związane z większą częstotliwością przewożenia banderol na pojedyncze partie produkcyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy jest obowiązany do otrzymania od podmiotu zagranicznego dokumentu rozliczeniowego z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, r. wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol zużytych do oznaczania wyrobów, utraconych, zniszczonych lub uszkodzonych oraz niewykorzystanych niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak, niż w terminie trzech miesięcy od wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju. Dokument ten stanowi podstawę dokonania odpowiednich wpisów do ewidencji, którą importer winien prowadzić zgodnie z § 11 rozporządzenia.

W myśl art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają obowiązek, w okresie 12 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyrób, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego - sprowadzić na terytorium kraju wyroby oznaczone tymi znakami lub zwrócić znaki organowi, który je wydał.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy, że wymienione znaki akcyzy mogą pozostać u producenta zagranicznego jeśli będą wykorzystane do nakładania na kolejne partie przedmiotowych wyrobów należy uznać za prawidłowe. Podkreślić jednak należy, iż wyroby oznaczone tymi znakami akcyzy winny zostać sprowadzone na terytorium kraju w okresie 12 miesięcy od otrzymania przez Zainteresowanego przedmiotowych banderol.

W przypadku, gdy znaki akcyzy nie zostaną w tym terminie naniesione na wyroby, to po upływie 12 miesięcy od daty ich otrzymania przez Wnioskodawcę tracą ważność i nie mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Podlegają wówczas, stosownie do art. 107 ust. 3 ww. ustawy, zwrotowi w terminie 30 dni, licząc od dnia utraty ich ważności, organowi który je wydał.

Ponadto tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera wykładni przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl