IPPP3/443-157/11-4MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-157/11-4MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.) uzupełnione w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania powstała na mocy przepisów Ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Głównym celem działania jest wspólne działanie na rzecz szeroko pojętego rozwoju obszarów wiejskich. Obszar działania LGD to obszar 7 gmin.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT, co oznacza, że zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy. Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są usługi świadczone przez organizacje członkowskie oparte na swoich statutowych mocowaniach prawnych. Powyższy stan rzeczy najlepiej odzwierciedla sytuacja LGD, gdyż do celów statutowych m.in. zalicza się:

1.

organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym,

2.

organizowanie i finansowanie działalności propagandowej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej w tym:

a.

opracowanie i druk broszur, folderów, plakatów,

b.

opracowanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych,

c.

tworzenie stron internetowych,

d.

przygotowanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym,

3.

organizowanie i przygotowywanie doradztwa w zakresie projektów inwestycyjnych związanych z realizacją strategii,

4.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi,

5.

organizowanie i finansowanie punktów informacji, wymiany doświadczeń, doradztwa,

6.

organizowanie koncertów, wystaw, festiwali, spotkań integracyjnych,

7.

prowadzenie działalności naukowo-badawczej.

Wobec tego, Lokalna Grupa Działania realizując powyższe zadania nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie może odliczyć podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy.

LGD nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit, która nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Koszty związane z funkcjonowaniem LGD, nabywaniem umiejętności oraz aktywizacją społeczności wiejskiej na terenie LGD prowadzone są w ramach założeń EFR na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Natomiast refundacja poniesionych wydatków odbywa się w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybie przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania: "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD), nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż głównym celem działania Stowarzyszenia jest wspólne działanie na rzecz szeroko pojętego rozwoju obszarów wiejskich - jest to obszar 7 gmin. Stowarzyszenie jest powołane do wykonywania różnego rodzaju celów statutowych tj. organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, organizowanie i finansowanie działalności propagandowej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, organizowanie i przygotowywanie doradztwa w zakresie projektów inwestycyjnych związanych z realizacją strategii, współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi, organizowanie i finansowanie punktów informacji, wymiany doświadczeń, doradztwa, organizowanie koncertów, wystaw, festiwali, spotkań integracyjnych, prowadzenie działalności naukowo-badawczej. Realizując powyższe zadania Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Koszty związane z funkcjonowaniem LGD, nabywaniem umiejętności oraz aktywizacją społeczności wiejskiej na terenie LGD prowadzone są w ramach założeń EFR na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. W związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl