IPPP3/443-1523/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1523/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczenia dostawy towarów jak wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostawy towarów jak wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma A z siedzibą na Litwie, zarejestrowana dla celów podatku VAT posiadająca nadany nr VAT-UE na Litwie sprzedaje towar Firmie B z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zarejestrowanej dla celów podatku VAT i posiadającej nadany nr VAT-UE W Wielkiej Brytanii.

Następnie Firma B sprzedaje ten towar Firmie C zarejestrowanej na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych, posiadającej nr VAT- UE w Czechach i w Polsce, jednak nie posiadającej siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Następnie Firma C sprzedaje ten towar firmie D z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną dla celów podatku VAT i posiadającą nadany nr VAT-UE w Polsce. Towar sprzedawany jest przez wszystkie firmy na warunkach CIF i transportowany statkiem bezpośrednio od Firmy A z Litwy do Polski, do Firmy D.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwe będzie w takiej sytuacji zastosowanie procedury uproszczonej przewidzianej w ustawie o podatku VAT i opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia u ostatniego w kolejności podatnika na podstawie art. 17 punkt 1 podpunkt 5 czy też należałoby rozliczyć VAT w inny sposób.

Zdaniem Wnioskodawcy, firma A, B i C spełniają wszystkie warunki aby było możliwe zastosowanie trójstronnej procedury uproszczonej przewidzianej w ustawie o podatku VAT. Firma A na fakturze wskazuje litewski numer VAT-UE, Firma B brytyjski numer VAT- UE, Firma C polski numer VAT-UE. Firma C nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, dlatego też wystawi w tej sytuacji fakturę z VAT 0%, z adnotacją, że wewnątrzwspólnotowe nabycie zostanie opodatkowane u ostatniego w kolejności podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z ust. 8 ww. artykułu, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Według art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przedstawiony został schemat dostawy towaru, gdzie firma A z siedzibą na Litwie, zarejestrowana dla celów podatku VAT posiadająca nadany nr VAT-UE na Litwie sprzedaje towar firmie B z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zarejestrowanej dla celów podatku VAT i posiadającej nadany nr VAT-UE w Wielkiej Brytanii. Następnie firma B sprzedaje ten towar firmie C zarejestrowanej na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych- Wnioskodawcy, posiadającej nr VAT-UE w Czechach i w Polsce, jednak nieposiadającej siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Następnie Wnioskodawca sprzedaje ten towar firmie D z siedzibą w Polsce, zarejestrowanej dla celów podatku VAT i posiadającej nadany nr VAT-UE w Polsce. Towar transportowany jest statkiem bezpośrednio od firmy A z Litwy do firmy D w Polsce.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy właściwe będzie w takiej transakcji zastosowanie procedury uproszczonej przewidzianej w ustawie o podatku VAT.

W ramach przepisów dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych wyróżnić można specjalne zasady, które dotyczą tzw. wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych. Zostały wprowadzone w celu uproszczenia rozliczeń z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabycia towarów, w przypadku gdy dana transakcja jest dokonywana pomiędzy co najmniej trzema podmiotami z różnych państw członkowskich. Transakcja tego rodzaju uregulowana jest w Działu X rozdział 8: Wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna-procedura uproszczona.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a.

trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b.

przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

W myśl ust. 1 pkt 4 wskazanego wyżej artykułu, przez procedurę uproszczoną rozumie się procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a.

dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b.

drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c.

drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d.

ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

e.

ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w procedurze uproszczonej drugim w kolejności podatnikiem, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b) i c) jest podatnik wymieniony w art. 15, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało u niego opodatkowane, jeżeli wystawił on ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

1.

adnotację "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 141 dyrektywy 2006/112/WE";

2.

stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3.

numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4.

numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.

Z powyższego wynika, że transakcja trójstronna ma miejsce wówczas, gdy występują w niej łącznie warunki: trzej podatnicy, z różnych państwa Unii Europejskiej, każdy z podatników jest zarejestrowany w swoim państwie na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, dostawa towaru odbywa się miedzy pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności, natomiast towar jest wydawany przez pierwszego bezpośrednio ostatniemu w kolejności podatnikowi.

Spełnienie tych przesłanek w ramach transakcji trójstronnej powoduje, że rozliczenie VAT z tytułu tych transakcji podlega tzw. uproszczonej procedurze.

W sytuacji, gdy nie jest spełniona chociażby jedna przesłanka niezbędna do stwierdzenia, że występuje wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, nie można zastosować procedury uproszczonej.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca podał, że w transakcji dostawy towaru z Litwy do Polski, uczestniczą cztery a nie trzy podmioty. Wobec tego, biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że przedmiotowej transakcji nie będzie można rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej z zastosowaniem procedury uproszczonej, przewidzianej w art. 135-136 ustawy, gdyż nie są spełnione wszystkie przesłanki łącznie dla zastosowania powyższej procedury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl