IPPP3/443-152/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-152/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka akcyjna (dalej: "Spółka") zwróciła się do Polskiej Agencji Rozwoju z wnioskiem o dofinansowanie projektu rozwoju kadr (dalej: "Projekt") dofinansowywanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W wyniku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju w dniu 29 grudnia 2008 r. Umowę o Dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach Projektu Spółka otrzyma dofinansowanie wydatków przeznaczonych na rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstwa (Spółki) oraz poprawy stanu zdrowia osób zatrudnionych w Spółce. Całkowita kwota budżetu Projektu wynosi około 5.000.000 zł (słownie: pięć milionów złotych), z czego wielkość dofinansowania wynosiła będzie około 60 % wartości, tj. około 3.000 000 mln. zł (słownie: trzy miliony złotych). Pozostała 40 % kwoty wydatków, tj. około 2.000.000 mln. zł (słownie: dwa miliony złotych) pokryta zostanie przez Spółkę ze środków własnych. W związku z postanowieniami zawartymi we wniosku o dofinansowanie, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Wydatki będące przedmiotem dofinansowania są ponoszone na bieżąco (oraz będą ponoszone w przyszłości) na rzecz usługodawców, od których Spółka zakupiła usługi szkoleniowe (dalej odpowiednio: "Usługodawcy" i "Usługi"). W zakres zakupionych Usług wchodzą szkolenia ogólne, szkolenia zawodowe, noclegi, wyżywienie, transport (bilety na dojazd), wynajem sal szkoleniowych, usługi e-learningu, usługi promocji i rekrutacji, usługi doradcze w obszarze HR oraz usługi zarządzania i administracji Projektem.

Szkolenia ogólne i zawodowe obejmują pracowników wszystkich szczebli organizacyjnych. W ramach szkoleń ogólnych odbywają się szkolenia z zakresu budowania kultury korporacyjnej, szkolenie o charakterze funkcyjnym, tj. przeznaczone dla kadry kierowniczej, szkolenie z zakresu zarządzania projektami, technik zarządzania, finansów dla niefinansistów, pedagogiki, negocjacji handlowych, coachingu, podstaw zarządzania, zarządzania strategicznego, zarządzania zasobami ludzkimi, organizacji czasu pracy, itp. oraz szkolenia zawodowe, tj. przeznaczone dla pracowników produkcyjnych szkolenia, z zakresu obsługi urządzeń technicznych, spawania i obróbki cieplnej, podwieszania ładunków, uziemień instalacji sprzętu, itp.

Ze środków uzyskanych w ramach Projektu Spółka zakupiła także usługi (licencje za kurs) e-learningu (polegające na szkoleniach z zakresu procedur korporacyjnych, wdrożenia nowych pracowników, zarządzania czasem oraz organizacji pracy, komunikacji wewnętrznej, usługi promocji i rekrutacji, usługi doradcze w obszarze HR (polegające na analizie potrzeb szkoleniowych, rozwoju kadry kierowniczej, przeglądu systemu motywacyjnego pod kątem opracowania programu zarządzenie potencjałem i rozwoju kwalifikacji zasobów ludzkich), a także usługi zarządzania i administracji Projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego, wykazanego w fakturach VAT wystawianych przez Usługodawców, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 VATU.

2.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku od towarów i usług VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Usługodawców, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 VATU.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Podatek od towarów usług VAT naliczony wykazany w fakturach od Usługodawców jest podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu na mocy art. 86 ust. 1 VATU. Zgodnie z przywołanym przepisem VATU w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 VATU (a więc Spółce), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwoty otrzymane tytułem dotacji przeznaczone będą na współfinansowanie zakupu usług obcych polegających na dofinansowaniu w ramach Projektu. Usługi, zgodnie z opisem przedstawionym w części wstępnej niniejszego wniosku, będą polegały przede wszystkim na przeprowadzeniu szkoleń dla pracowników Spółki (zarówno kadry zarządzającej, jak i pracowników działów produkcyjnych) oraz usług doradczych bezpośrednio związanych z zarządzaniem Spółką (doradztwo o charakterze organizacyjnym i personalnym).

Zakupione Usługi służyć będą usprawnieniu procesu produkcji, optymalizacji zarządzania Spółką, polepszeniu organizacji pracy pod kątem efektywniejszego zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania czasem. Nie ulega wątpliwości, że wszystkie powyższe czynności mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę, polegającą w przeważającej mierze na świadczeniu usług o charakterze budowlano - montażowym, świadczonych zarówno na rzecz podmiotów krajowych, jak i zagranicznych.

W związku z faktem, iż działalność ta jest jednocześnie działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zdaniem Spółki zachodzą okoliczności wskazane w art. 86 ust. 1 VATU, tzn. zakupione Usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tak więc podatnikowi (Spółce) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez Usługodawców.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie także w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Dla przykładu wskazać należy, że stanowisko, zgodnie z którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego związanego z wydatkami (zakupami) refundowanymi w postaci dotacji wyrażone zostało m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 26 września 2007 r. (sygn. P-1/443-36/07), w którym stwierdza się, iż: Nabycie środków trwałych refundowanych przez Urząd Pracy daje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT. Przy czym odliczenia można dokonać w takim zakresie, w jakim zakupiony środek trwały będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej".

Ad. 2

Zdaniem Spółki kwota VAT wykazywana w fakturach VAT wystawionych przez Usługodawców będzie podlegała odliczeniu w całości. Spółka zauważa bowiem, że w opisywanej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 - 5 VATU, zgodnie z którym kwotę podatku VAT naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika

a.

z tytułu nabycia towarów i usług

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komisanta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 VATU

2)

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3)

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 VATU;

4)

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5)

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a VATU.

Spółka stoi na stanowisku, że w opisywanym stanie faktycznym powinna postępować zgodnie ze wskazaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) VATU, czyli uznać za kwotę VAT naliczonego "sumę kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług". Jednocześnie wskazać należy, że przepisem nakazującym dokonanie stosownego pomniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego jest art. 86 ust. 2 pkt 1 in fine VATU, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego VAT należy ustalić (pomniejszyć) z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 VATU. Zdaniem Spółki należy zauważyć jednak, że w opisywanym stanie faktycznym Usługodawcy nie udzielają Spółce rabatów (w rozumieniu art. 29 ust. 4 VATU), tak więc pomniejszenie podatku VAT naliczonego o kwoty rabatów nie znajduje zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku, a więc w konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości wskazanej w otrzymanych od Usługodawców fakturach.

Stanowisko, zgodnie z którym podatnikom przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dotyczących zakupów częściowo refundowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, wyrażane jest także przez organy podatkowe. Dla przykładu Naczelnik Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 28 kwietnia 2006 r. (sygn. US PP.....), stwierdził iż: Organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowej sytuacji Podatnik ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy środków trwałych częściowo sfinansowane środkami otrzymanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego".

Podobne stanowisko przedstawione zostało także w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 stycznia 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1567/08-2/SAP), gdzie za prawidłowe przyjęto stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "W ocenie Instytutu przysługuje mu pełne prawo do odliczania podatku naliczonego związanego z zakupami finansowanymi z otrzymanych dotacji i dofinansowań, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl