IPPP3/443-1515/11-2/MK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1515/11-2/MK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach realizacji projektu "Wolontariat - włącz się!" oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach realizacji projektu "Wolontariat - włącz się!" oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") jest koordynowanie i kontrola przedsięwzięć przygotowawczych do Mistrzostw UEFA EURO 2012. Spółka integruje działania ok. 170 podmiotów. Spółka uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO 2012. W ramach działań nadzorczych Spółka ma za zadanie m.in. okresową ocenę stanu przygotowań, monitorowanie przedsięwzięć oraz określenie obszarów zagrożeń dla realizacji przygotowań do EURO 2012. Jako koordynator przygotowań do EURO 2012 P. Spółka m.in. organizuje szkolenia i seminaria dla podmiotów odpowiedzialnych za organizację mistrzostw.

W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Spółka będzie realizowała projekt pod nazwą "Wolontariat - włącz się!" (Projekt), który został wyłoniony do dofinansowania przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), Działanie 6.1 - Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 -Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pacy.

Grupą docelową projektu będą osoby pozostające bez zatrudnienia lub osoby nieaktywne zawodowo, które uczą się lub zamieszkują w województwie, m.in. na obszarach gdzie znajdują się Centra Pobytowe (Centra Pobytowe) wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 (Uczestnicy).

Rekrutacja Uczestników na każdy z cykli Projektu będzie poprzedzona akcją informacyjno-rekrutacyjną. Planowane jest nawiązanie z Państwowym Urzędem Pracy w celu zamieszczania plakatów i ulotek informacyjnych o Projekcie. Ponadto akcja informacyjno-rekrutacyjna będzie realizowana za pośrednictwem spotkań z potencjalnymi uczestnikami Projektu, za pośrednictwem ogłoszeń w Internecie i prasie lokalnej.

Celem głównym Projektu jest umożliwienie osobom pozostającym bez zatrudnienia dostępu do tworzącej się nowe gałęzi gospodarki, jaką jest obsługa dużych imprez masowych, w tym sportowych, przez podniesienie ich kompetencji poprzez szkolenia z aktywnego poszukiwania pracy, szkolenia językowe i specjalistyczne (w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych, obsługi logistycznej oraz obsługi klientów), wolontariat w organizacjach sportowych/kulturalnych - głównie podczas imprez i wydarzeń sportowych oraz staże w organizacjach sportowych/kulturalnych i publicznych odpowiedzialnych za organizację imprez sportowych).

Uczestnicy rozpoczną udział w Projekcie od szkoleń kompetencyjnych z zakresu uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym i z zakresu obsługi klienta oraz uczestniczą w kursie językowym (język angielski lub niemiecki). Szkolenia kompetencyjne oraz kursy językowe realizowane będą w dni powszednie. Każdy z Uczestników otrzyma stypendium szkoleniowe za udział w szkoleniach kompetencyjnych i kursach językowych. Dla części Uczestników szkoleń kompetencyjnych przewidziano zwrot kosztów wynajęcia opiekunów dla dzieci/osób zależnych. Realizacja zarówno szkoleń kompetencyjnych jaki kursów językowych będzie zlecana podmiotom zewnętrznym.

Po odbyciu szkoleń kompetencyjnych Uczestnicy odbędą spotkania z doradcą zawodowym, wynikiem których ma być opracowanie dla każdego z Uczestników Indywidualnego Planu Działań (IPD) wraz z Indywidualną Ścieżką Rozwoju (IŚR). W wyniku opracowania PD przez doradcę zawodowego zostanie wybrane wspólne z Uczestnikiem/Uczestniczką jedno indywidualne szkolenie specjalistyczne z katalogu oferowanego w Projekcie m.in. szkolenie/kurs z animacji czasu wolnego, szkolenie/kurs dla pracowników służb informacyjnych i porządkowych, szkolenie/kurs z bezpieczeństwa imprez masowych, szkolenie/kurs z ratownictwa medycznego, szkolenie/kurs z obsługi ruchu turystycznego. Każdy z Uczestników szkolenia otrzyma stypendium szkoleniowe za udział w zajęciach. Podobnie jak w przypadku szkoleń kompetencyjnych, dla części Uczestników przewidziano zwrot kosztów opieki nad dziećmi. Realizacja szkoleń specjalistycznych będzie zlecana podmiotom zewnętrznym.

W następnym etapie Uczestnicy odbędą wolontariat (pierwsze 3 miesiące) oraz staż (ostatnie 3 miesiące). Na wolontariat Uczestnicy będą kierowani do organizacji i instytucji prowadzące projekty i imprezy sportowe i kulturalne. Na staże Uczestnicy będą kierowani do Centrów Pobytowych, organizacji/klubów sportowych lub kulturalnych oraz organizacji sportowych lub kulturalnych jednostek samorządu. W czasie realizacji wolontariatu i stażu Uczestnicy zostaną objęci "mentoringiem". Mentorem Uczestnika będzie osoba pracująca na rzecz organizacji/instytucji do której został skierowany Uczestnik. Dla każdego uczestnika stażu zaplanowano badanie lekarskie oraz szkolenie BHP.

Realizacja projektu zostanie podzielona na Cztery cykle. Na każdy z cykli rekrutowane będzie 60 osób. W ramach każdego cyklu każdy z Uczestników weźmie udział w Projekcie według wskazanego wyżej programu. Projektodawcą i liderem Projektu jest Spółka. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa (UMW) oraz Stowarzyszeniem Federacja Sportu (FS), dalej łącznie Partnerzy. Spółka i Partnerzy ustalili następujący podział kompetencji. Spółka odpowiedzialna jest za administrowanie i koordynowanie Projektem. Partner FS odpowiedzialny jest za zapewnienie realizacji części merytorycznej Projektu tj. szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe, doradztwo zawodowe, a także rekrutację Uczestników oraz aktywizację zawodową Uczestników poprzez wolontariat i staże. Partner UMW odpowiedzialny jest za monitoring i ewaluację projektu. Istotne decyzje w sprawie Projektu będą podejmowane wspólnie przez Spółkę i Partnerów.

Realizacja Projektu zostanie sfinansowana ze środków pochodzących Europejskiego Funduszu Społeczne oraz Budżetu Państwa (Dotacja). Środki na realizację projektu będą przekazywane Liderowi oraz Partnerowi UMW bezpośrednio. Środki przeznaczone na sfinansowanie wydatków Partnera FS zostaną mu przekazane przez Lidera. Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu). W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane przez partnera FS z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatne. Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Spółkę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy kwota Dotacji otrzymanej na sfinansowanie Projektu stanowi dla Spółki obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z realizacją Projektu Spółce przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ad. 1. Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowa Dotacja otrzymana na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ww. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki Dotacja nie spełnia wskazanych wyżej kryteriów. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu. W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Skoro Uzyskana Dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego Projektu, to zdaniem Spółki Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Celem Dotacji nie jest natomiast sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym Dotacja, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowa Dotacja otrzymana na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w rezultacie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad.2 Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie jej przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie jej przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona

podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Skoro, jak wyżej wskazano, Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny świadczonych usług w ramach Projektu, to nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako czynność niewymieniona w art. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

Jak wyżej wskazano, także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane przez partnera FS z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatnie. Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Spółkę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług dofinansowanych z Dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Podsumowując, zdaniem Spółki nie świadczy ona na rzecz Uczestników Projektu usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, zdaniem Spółki nie świadczy ona również usług podlegających opodatkowaniu na rzecz Partnerów. Zdaniem Spółki powierzone jej administrowanie i koordynowanie Projektem nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT na rzecz Partnerów. Działania Spółki i Partnerów mają bowiem charakter wspólnego przedsięwzięcia (współpracy), w celu osiągnięcia wspólnego dla nich celu jakim jest realizacja Projektu. Współpraca Spółki i Partnerów stanowi o swego rodzaju kooperację działań. Zdaniem Spółki wzajemnych działań Spółki i Partnerów nie można oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego jedną całość, którego końcowym efektem jest w niniejszej sprawie umożliwienie osobom pozostającym bez zatrudnienia dostępu do tworzącej się nowe gałęzi gospodarki, jaką jest obsługa dużych imprez masowych, w tym sportowych, przez podniesienie ich kompetencji poprzez szkolenia językowe i specjalistyczne w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych, obsługi logistycznej oraz obsługi klientów, wolontariat podczas imprez i wydarzeń sportowych oraz staże w organizacjach sportowych i publicznych odpowiedzialnych za organizację imprez sportowych.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie jej przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach powierzonych zadań będzie realizował projekt pod nazwą "Wolontariat - włącz się!" (Projekt), który został wyłoniony do dofinansowania przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), Działanie 6.1 - Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 -Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pacy.

Grupą docelową projektu będą osoby pozostające bez zatrudnienia lub osoby nieaktywne zawodowo, które uczą się lub zamieszkują w województwie, m.in. na obszarach gdzie znajdują się Centra Pobytowe (Centra Pobytowe) wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 (Uczestnicy).

Celem głównym Projektu jest umożliwienie osobom pozostającym bez zatrudnienia dostępu do tworzącej się nowe gałęzi gospodarki, jaką jest obsługa dużych imprez masowych, w tym sportowych, przez podniesienie ich kompetencji poprzez szkolenia z aktywnego poszukiwania pracy, szkolenia językowe i specjalistyczne (w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych, obsługi logistycznej oraz obsługi klientów), wolontariat w organizacjach sportowych/kulturalnych - głównie podczas imprez i wydarzeń sportowych oraz staże w organizacjach sportowych/kulturalnych i publicznych odpowiedzialnych za organizację imprez sportowych). Projektodawcą i liderem Projektu jest Spółka. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa (UMW) oraz Stowarzyszeniem Federacja Sportu (FS), dalej łącznie Partnerzy. Spółka i Partnerzy ustalili następujący podział kompetencji. Spółka odpowiedzialna jest za administrowanie i koordynowanie Projektem. Partner FS odpowiedzialny jest za zapewnienie realizacji części merytorycznej Projektu tj. szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe, doradztwo zawodowe, a także rekrutację Uczestników oraz aktywizację zawodową Uczestników poprzez wolontariat i staże. Partner UMW odpowiedzialny jest za monitoring i ewaluację projektu. Istotne decyzje w sprawie Projektu będą podejmowane wspólnie przez Spółkę i Partnerów.

Realizacja Projektu zostanie sfinansowana ze środków pochodzących Europejskiego Funduszu Społeczne oraz Budżetu Państwa (Dotacja). Środki na realizację projektu będą przekazywane Liderowi oraz Partnerowi UMW bezpośrednio. Środki przeznaczone na sfinansowanie wydatków Partnera FS zostaną mu przekazane przez Lidera. Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy. Dotacja nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług realizowanych w ramach Projektu, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu). W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Także umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane przez partnera FS z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie. Wszelkie usługi, w tym także szkolenia kompetencyjne, szkolenia specjalistyczne oraz kursy językowe świadczone będą Uczestnikom nieodpłatne. Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Spółkę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację projektu finansowanego ze środków publicznych. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja celowa z budżetu państwa oraz ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "Wolontariat - włącz się!" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej kwestii, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Za odpłatne świadczenie usług uznaje nieodpłatne świadczenie usług w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* świadczenie nieodpłatne dokonane jest na cele osobiste podatnika (jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia), oraz

* jest dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług finansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "Wolontariat - włącz się!" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem dokonywane przez Spółkę zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym z uwagi na powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl