IPPP3/443-151/12-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-151/12-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia usługi kompleksowej organizacji Konwentu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia usługi kompleksowej organizacji Konwentu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest spółką zależną w ramach holdingu P (...) Tyre skupiającego spółki zaangażowane w projektowanie, produkcję, sprzedaż i promocję opon przeznaczonych do różnych typów pojazdów; osobowych, dostawczych, terenowych, motocyklowych.

W zakresie działalności Spółki pozostaje sprzedaż (dystrybucja) i promocja opon marki P (...) na terytorium Polski. Dystrybucja towarów oferowanych przez Spółkę prowadzona jest przez sieć dystrybutorów, formalnie niezależnych od Spółki. Spółka podpisuje z dystrybutorami umowy regulujące zasady współpracy, w tym prawa i obowiązki stron.

Elementem współpracy z dystrybutorami jest organizowane corocznie przez Spółkę wyjazdowe spotkanie (z założenia każdego roku w innym miejscu), na które zapraszani są dystrybutorzy zajmujący się sprzedażą produktów P (...) na terenie Polski (dalej: "Konwent"). Celem Konwentu jest zacieśnienie więzów między Spółką a dystrybutorami, ale także między samymi dystrybutorami, w celu zbudowania, utrzymania i rozwoju skutecznej sieci sprzedaży produktów marki P (...) na terytorium Polski, co należy do zadań Spółki w ramach holdingu. Powyższe cele realizowane są na Konwencie przede wszystkim poprzez przekazanie dystrybutorom stosownych informacji, a także umożliwienie im wymiany wzajemnych doświadczeń.

Jak zostało to zasygnalizowane, Konwent ma charakter wyjazdowy, zaś zapraszani nań dystrybutorzy pochodzą z różnych, niejednokrotnie znacznie oddalonych od miejsca spotkania, rejonów Polski. W związku z tym w ramach organizacji Konwentu Spółka zapewnia dystrybutorom nocleg oraz wyżywienie. Ponadto, chcąc zachęcić do udziału w Konwencie jak największą liczbę zaproszonych dystrybutorów (mimo wiążących się z tym dla nich uciążliwościami, tj. np. długotrwały dojazd) - co leży w interesie Spółki, oraz zmotywować do aktywnego w nim uczestnictwa - celem zbudowania spójnej sieci sprzedaży, co także leży w żywotnym interesie Spółki, zapewnia ona jego uczestnikom dodatkowe atrakcje. W rezultacie w ramach Konwentu wyróżnić można dwie zasadnicze części - oficjalną (stricte biznesową) oraz nakierowaną przede wszystkim na integrację dystrybutorów (tj. budowanie więzi między nimi a przedstawicielami Spółki a tym samym nią samą oraz między samymi dystrybutorami).

Część biznesowa obejmuje w szczególności prezentację wyników sprzedaży produktów P (...) w mijającym roku, ich weryfikację i analizę w kontekście wcześniejszych założeń, stopień realizacji innych założonych celów (np. liczba nowych dystrybutorów, liczba nowych stałych lub flotowych klientów itp.). W ramach tej części Spółka przedstawia również plany na rok następny, w tym zakładane plany sprzedażowe, nowe produkty, które zostaną wprowadzone do oferty, rekomendowane przez Spółkę techniki sprzedaży, oferowane formy wsparcia sprzedaży itd. Ponadto, w trakcie tej części Konwentu, acz niewyłącznie, przedstawiciele Spółki odbywają indywidualne spotkania z wybranymi dealerami, podczas których przeprowadzane są dodatkowe ustalenia (np. szczególne wsparcie sprzedaży związane z słabszymi wynikami realizowanymi przez dystrybutora lub z krótkim okresem uczestniczenia dystrybutora w sieci sprzedaży).

Druga część Konwentu zakłada realizację celów integracyjnych. W jej ramach Spółka zapewnia uczestnikom spotkania możliwość udziału w wydarzeniach/zajęciach mających z założenia sprzyjać nawiązywaniu lub zacieśnianiu więzi interpersonalnych - gry, zawody, konkursy, zabawa etc. Z reguły elementem tej części Konwentu jest też tzw. uroczysta kolacja, której towarzyszy oprawa muzyczna (zapewniana przez DJ-a, zespół muzyczny lub artystę solowego) oraz animacje (prowadzone przez konferansjera, animatora lub ww. osoby), mające zachęcić uczestników do wspólnej zabawy/gry. W efekcie wspomniane zajęcia integracyjne odbywać się mogą zarówno w czasie samej uroczystej kolacji, jak i niezależnie/ obok niej.

Spółka zleca przygotowanie Konwentu jednej, wybranej przez siebie firmie, która jest odpowiedzialna za jego organizację we wszystkich wspomnianych wyżej aspektach i która pobiera z tego tytułu od Spółki wynagrodzenie w jednej, łącznej kwocie, obejmującej poniesione wydatki i prowizję. W konsekwencji, świadczona na rzecz Spółki usługa związana z organizacją Konwentu ma charakter kompleksowy - składa się na nią szereg czynności/wydatków związanych z:

* zapewnieniem i przygotowaniem odpowiedniej sali konferencyjnej,

* zapewnieniem stosownego zaplecza technicznego pozwalającego na przeprowadzenie prezentacji i wystąpień - projektor, nagłośnienie, materiały etc.,

* zapewnieniem strony socjalno-bytowej (noclegi, wyżywienie), przygotowaniem zawodów, konkursów etc., przygotowaniem uroczystej kolacji,

* zapewnieniem oprawy muzycznej oraz konferansjerskiej w jej trakcie.

Z uwagi na prowadzoną działalność i jej profil Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i przysługuje jej co do zasady pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, z uwagi na z jednej strony - kompleksowy charakter nabywanej usługi związanej z organizacją Konwentu, z drugiej - związek tego nabycia z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, polegającą w szczególności na dystrybucji/sprzedaż produktów marki P (...), w ramach której Spółka wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje co do zasady prawo do odliczenia, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej usługi w pełnej wysokości, wynikającej z faktury dokumentującej jej zakup.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; dalej: "ustawa VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (dalej: "prawo do odliczenia").

Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1 tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

* z tytułu nabycia towarów i usług,

* potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

* od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione następujące warunki (tzw. pozytywne przesłanki odliczenia):

* odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika przy/do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez podatnika-nabywcę czynnościami opodatkowanymi.

Przepisy ustawy VAT nie precyzują przy tym, jakiego rodzaju związek musi istnieć między zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. W praktyce, związek ten może być bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany) ale też pośredni (np. tzw. koszty ogólne zarządu).

Spółka zauważa, iż organizowane przez nią Konwenty zaliczają się właśnie do tej drugiej kategorii, tj. wydatków pośrednio związanych zrealizowaną przez nią sprzedażą opodatkowaną. Mają one bowiem na celu utrzymanie i konsolidację sieci dystrybutorów poprzez dostarczenie im stosownej wiedzy i informacji oraz utrwalanie pozytywnego wizerunku Spółki w ich oczach, wzmocnienie więzi łączących Spółkę z dystrybutorami, a także wsparcie dystrybutorów w zakresie realizowania sprzedaży jej produktów. Powyższe ma dla Spółki kluczowe znaczenie, ponieważ sprzedaż realizowana przez dystrybutorów przekłada się bezpośrednio na sprzedaż realizowaną przez Spółkę. Jak wspomniano w stanie faktycznym, sprzedaż Spółki podlega w całości opodatkowaniu VAT. Ponadto, zgodnie z doświadczeniami Spółki, tego rodzaju działania przekładają się w sposób jednoznaczny na postrzeganie Spółki jako stabilnego i godnego zaufania partnera biznesowego, godnego polecenia także innym potencjalnym dystrybutorom, co z kolei dodatnio wpływa na jakość i efektywność współpracy z już funkcjonującymi w sieci dystrybutorami, jak i zdolność do pozyskiwania nowych. A tym samym na zwiększenie wolumenu sprzedaży Spółki jej przychodów i dochodów.

Zatem w świetle powołanych przepisów oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego, zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, iż nabywane przez nią kompleksowe usługi polegające na zorganizowaniu Konwentu wykazują jednoznaczny acz pośredni związek z prowadzoną przez nią sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie, z uwagi na wspomniany kompleksowy charakter tego świadczenia, nie mają tu zastosowania wyłączenia prawa do odliczenia przewidziane w art. 88 ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia). Mimo iż poszczególne jego elementy potencjalnie spełniają kryteria do objęcia ich takim wyłączeniem. Spółka ma tu przede wszystkim na myśli usługi noclegowe i gastronomiczne, w tym uroczystą kolację, o których mowa w ust. 1 pkt 4 ww. artykułu ustawy. Tym niemniej, jak była o tym mowa, nie mają one w rozpatrywanym przypadku charakteru samoistnego, lecz stanowią fragment większej całości. Przy tym co istotne w ramach tej całości pełnią rolę podporządkowaną w stosunku do innych świadczeń a tym samym nie przesądzają o charakterze tejże całości. Należy bowiem zauważyć iż są one wtórne z punktu widzenia celów Konwentu którymi są przekazanie dystrybutorom informacji i zaleceń oraz ich integracja w ramach sieci sprzedaży produktów Spółki. Bez nich wydatki na nabycie wymienionych usług nie miałyby sensu i - zapewne - miejsca w praktyce. Mają one przede wszystkim usprawnić przebieg Konwentu oraz zachęcić dystrybutorów do udziału w nim.

Do udziału w Konwencie mają również zachęcać świadczenia, które składają się na część integracyjną Konwentu. Jednak w ich przypadku jak była mowa podstawowym celem jest budowanie, utrwalanie i pogłębianie więzi między Spółką (jej przedstawicielami) a dystrybutorami. Przy tym związane z tymi świadczeniami wydatki, a więc na przygotowanie zawodów, konkursów etc. czy zapewnienie oprawy muzycznej oraz konferansjerskiej w trakcie uroczystej kolacji nie zaliczają się do żadnej z kategorii o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Stąd, nawet potencjalnie przewidziane tym przepisem wyłączenia prawa do odliczenia nie mają w odniesieniu do nich zastosowania.

Równocześnie niecelowe i nieuzasadnione w ocenie Spółki byłoby wyodrębnianie wydatków na nabycie przedmiotowych usług i ich odrębne potraktowanie (jako nieodliczalnych w kontekście podatku naliczonego). Stanowią one bowiem integralną składową usługi organizacji Konwentu i pełnią w jego ramach określone a ww. funkcje. I to pomimo tego, iż teoretycznie można sobie wyobrazić Konwent, w ramach którego ww. świadczenia nie byłyby dystrybutorom zapewnione. Powyższe odbiłoby się jednak niewątpliwie negatywnie na efektywności Konwentu, która z punktu widzenia prowadzonej przez Spółkę działalności jest kluczowym kryterium ponoszenia wydatków na ich nabycie. Takie też podejście nakazujące łączne traktowanie (opodatkowanie) dla potrzeb VAT jako jednej usługi wielu świadczeń dostarczanych przez tego samego usługodawcę, w sytuacji gdy ich rozdzielenie z ekonomicznego punktu widzenia z uwagi na zachodzące między tymi świadczeniami ścisłe powiązania, nosiłoby znamiona sztuczności, znajduje jednoznaczne potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, jak i polskich sądów administracyjnych którego przytaczanie w tym miejscu-ze względu na jego powszechną znajomość - pozbawione jest zdaniem Spółki uzasadnienia.

Za wskazane Spółka uznaje natomiast przytoczenie - na potwierdzenie poprawności jej stanowiska - opinii zawartych w znanych jej interpretacjach samych organów podatkowych:

* interpretacja wydana 22 lutego 2008 r. w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-636/07-6/GD) w której wnioskodawca pytał o możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zorganizowanie imprezy o charakterze okolicznościowo-integracyjnym w której brali udział pracownicy wnioskodawcy, kontrahenci oraz przedstawiciele władz lokalnych. Przedmiotowe wydatki obejmowały koszty poczęstunku w formie bufetu i serwowanego do stołów (wraz z napojami) a także koszty programu artystycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż "Wnioskodawca usługę organizacji imprezy integracyjnej zaklasyfikował do grupowania PKWiU 74.87.17 - usługi komercyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane. Uwzględniając powyższe Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT potwierdzającej nabycie usługi organizacji imprezy integracyjnej";

* interpretacja wydana 21 kwietnia 2009 r. w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP1/443-124/09-4/BD), w zakresie odliczalności VAT od wydatków poniesionych m.in. w związku z organizacją imprez integracyjnych, w których obok pracowników wnioskodawcy uczestniczyli również kontrahenci oraz klienci zapraszani celem nawiązania/utrwalenia z nimi współpracy. Imprezy te zwykle były organizowane w formie zakupu od wyspecjalizowanego w tym zakresie podmiotu kompleksowej usługi, w skład której wchodziły wynajem i wystrój lokalu, żywność i napoje (w tym alkohol), usługi cateringowe, zapewnienie oprawy artystycznej, itp. Odpowiadając na pytanie wnioskodawcy, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż: "W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dokonywane przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu organizowania imprez integracyjnych będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Oznacza to, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup kompleksowej usługi organizacji imprezy, jednakże z uwzględnieniem unormowań zawartych w przytoczonych przepisach art. 90 ust. 2 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług oraz pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT" (zgodnie z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktyczny, oprócz działalności opodatkowanej, prowadził on również działalność zwolnioną z VAT);

* interpretacja wydana 8 kwietnia 2010 r. w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-200/10-4/SJ), w której stwierdzono, iż: "Odnosząc się do opisu przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że dokonywane przez Wnioskodawcę wydatki, z tytułu zorganizowania jubileuszowego spotkania wigilijnego (dla pracowników i przedstawicieli władz samorządowych i gmin - dopisek Spółki), są związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku. Oznacza to, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na jego organizację, jednakże z uwzględnieniem unormowań zawartych w przytoczonych przepisach art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy" (zgodnie z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym, oprócz działalności opodatkowanej, prowadził on również działalność zwolnioną z VAT);

* interpretacja wydana 3 sierpnia 2011 r. w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP1/443-729/11-2/BD), dotycząca prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z organizacją imprezy okolicznościowej z okazji obchodów 60-lecia istnienia Firmy, w której to imprezie uczestniczyli pracownicy, byli pracownicy, oraz zaproszeni goście (przedstawiciele władzy, przedstawiciele firm, z którymi podatnik współpracuje, tj. kontrahenci). W związku z organizacją imprezy, podatnik poniósł wydatki m.in. na: koordynację działań, związanych z występem artystycznym, w tym występ artysty, wynajem obiektu w celu odbycia imprezy, wynajem zespołu muzycznego i oprawę muzyczną, obsługę imprezy w tym konferansjer, wynajem parkingu przy obiekcie. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w odpowiedzi na pytanie podatnika wskazał, iż: "W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie obchodów 60-lecia Spółki, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile wydatki te służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 tej ustawy".

Konsekwentnie należy zatem stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia w pełnej kwocie podatku wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie Konwentu. Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl