IPPP3/443-1491/11-2/KB - Ewidencja zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1491/11-2/KB Ewidencja zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem galanterii klinkierowej metodą ciągnioną. Produkcja ta polega na wypalaniu wyformowanej w kształtach płytek, daszków i stopnic masy klinkierowej (mieszanki glin). W tym celu używa do opalania pieców wypałowych - uzyskania temperatury ok. 1020°C - gazu propan-butan (LPG 2711 19 00). Gaz ten magazynowany jest w dwóch podziemnych zbiornikach o pojemności 96 m 3 każdy, z których w sposób ciągły, poprzez system rur podawany jest do palników pieców. Na palnikach tych zainstalowane są mierniki zużycia gazy (rejestrujące w m 3 zużycie gazu). Przed fazą spalania gaz zostaje rozprężony, podczas czego również dochodzi do zużycia gazu. Ta faza zużycia gazu i faza spalania znajduje odzwierciedlenie w poziomie wypełnienia gazu w zbiornikach. Zbiorniki te mają określony poziom minimalnego i maksymalnego wypełnienia. W sytuacji gdy gaz w zbiornikach zbliża się do poziomu minimum lub cena gazu na rynku okazuje się konkurencyjna, a zbiornik jest na tyle pusty aby przyjąć nową autocysternę gazu (w jednym zbiorniku mieści się ponad dwie autocysterny), zamawiana jest nowa dostawa gazu. Dostawy odbywają się autocysternami. Dostawca przy dostawie pozostawia dokument dostawy (WZ), oraz wydruk z licznika autocysterny. Gaz ten przyjmowany jest w ewidencji księgowej Spółki na magazyn materiałów w litrach w ilości wynikającej z dokumentów dostawy i/lub wydruku z licznika dostawcy. Poza tym Spółka ma zainstalowane dwa zbiorniki naziemne na gaz propan (CN 2711 12 94) zużywany do ogrzewania pomieszczeń administracyjnych i socjalnych. Zbiorniki te również mają procentowe mierniki poziomu wypełnienia, z określonym minimum i maksimum wypełnienia. Dostawy też odbywają się autocysternami wtedy gdy wypełnienie zbliża się do minimum. Każdy zbiornik ma pojemność - 4850 dm3, przy czym poziom napełnienia został określony przez producenta zbiorników: dla pierwszego jako 77%, a dla drugiego 85%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z zużyciem gazu dla celów opałowych - opalenie pieców, w których produkowane są wyroby klinkierowe - dla zachowania prawa do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie Spółka nie musi spełniać warunków, o których mowa art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

2.

Czy w związku z zużyciem gazu dla celów ogrzania części administracyjnej i socjalnej budynku Spółki dla zachowania prawa do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie Spółka nie musi spełniać warunków o których mowa art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 6 rozporządzenia MF z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie ma potrzeby prowadzenia przez Spółkę - podmiotu zużywającego - ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem dla gazów o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 nabywanych i zużywanych wyłącznie do celów opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 22 pkt a) ustawy podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1.

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

2.

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

3.

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie, stosuje się wyłącznie w przypadku (art. 32 ust. 3 ustawy):

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka używa do opalania pieców wypałowych gazu propan-butan (LPG 2711 19 00). Gaz ten magazynowany jest w dwóch podziemnych zbiornikach o pojemności 96m3 każdy, z których w sposób ciągły, poprzez system rur podawany jest do palników pieców. Na palnikach tych zainstalowane są mierniki zużycia gazy (rejestrujące w m3 zużycie gazu). Przed fazą spalania gaz zostaje rozprężony, podczas czego również dochodzi do zużycia gazu. Ta faza zużycia gazu i faza spalania znajduje odzwierciedlenie w poziomie wypełnienia gazu w zbiornikach. Zbiorniki te mają określony poziom minimalnego i maksymalnego wypełnienia. W sytuacji gdy gaz w zbiornikach zbliża się do poziomu minimum lub cena gazu na rynku okazuje się konkurencyjna, a zbiornik jest na tyle pusty aby przyjąć nową autocysternę gazu (w jednym zbiorniku mieści się ponad dwie autocysterny), zamawiana jest nowa dostawa gazu. Dostawy odbywają się autocysternami. Dostawca przy dostawie pozostawia dokument dostawy (WZ), oraz wydruk z licznika autocysterny. Gaz ten przyjmowany jest w ewidencji księgowej Spółki na magazyn materiałów w litrach w ilości wynikającej z dokumentów dostawy i/lub wydruku z licznika dostawcy. Poza tym Spółka ma zainstalowane dwa zbiorniki naziemne na gaz propan (CN 2711 12 94) zużywany do ogrzewania pomieszczeń administracyjnych i socjalnych. Zbiorniki te również mają procentowe mierniki poziomu wypełnienia, z określonym minimum i maksimum wypełnienia. Dostawy też odbywają się autocysternami wtedy gdy wypełnienie zbliża się do minimum. Każdy zbiornik ma pojemność - 4850 dm3, przy czym poziom napełnienia został określony przez producenta zbiorników: dla pierwszego jako 77%, a dla drugiego 85%.

Ponadto, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie, w myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy i Jej wątpliwości sprowadzają się do kwestii czy w celu zachowania prawa do tego zwolnienia powinna prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, że w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy został określony obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie przez podmioty korzystające z tego zwolnienia, jednakże z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. A zatem, zużycie przedmiotowych gazów wyłącznie do celów opałowych (opalanie pieców wypałowych oraz ogrzewanie pomieszczeń administracyjnych i socjalnych) powoduje, że Wnioskodawca jako podmiot zużywający nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, w stosunku do tych gazów, objętych zwolnieniem.

Reasumując należy stwierdzić, że dla zachowania prawa do zwolnienia ze względu na przeznaczenie gazów o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 nabywanych i zużywanych wyłącznie do celów opałowych Spółka nie musi spełniać warunku o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl