IPPP3/443-1489/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1489/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) uzupełnionym w dniu 2 lutego 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) na wezwanie z dnia 26 stycznia 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 31 stycznia 2012 r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowo - reklamowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów przekazywanych osobom trzecim. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowo-reklamowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów przekazywanych osobom trzecim. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 2 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

B. Polska Sp. z o.o. dalej zwana "Spółką" świadczy na rzecz niemieckiej spółki akcyjnej (dalej "B." - podatnik mający siedzibę na terytorium Niemiec, niemający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności) usługi marketingowe i reklamowe. Podstawą świadczenia usług jest zawarta dnia 1 stycznia 2007 r. umowa (dalej "Umowa"). Zgodnie z przedmiotem Umowy Spółka świadczy na rzecz B. usługi marketingowe i reklamowe dotyczące produktów sprzedawanych przez B. na rynku polskim, w zamian za wynagrodzenie określone w Umowie. Czynności Spółki w wykonaniu Umowy polegają w szczególności na aktywnym promowaniu produktów B. na terenie Polski, starając się zwiększać popyt na produkty B. W związku z tym Spółka zapewnia dystrybucję literatury oraz innych materiałów promocyjnych, przeznaczonych do wykorzystania przez przedstawicieli medycznych prowadzących promocję produktów B.

W ramach świadczenia usług na podstawie Umowy, Spółka przekazuje osobom trzecim (przedstawicielom zawodów medycznych) towary, które nie stanowią próbek są natomiast prezentami małej wartości w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym towary są przekazywane. Spółka nabywa te towary we własnym imieniu.

Zgodnie z Umową za wykonanie usługi (także za przekazywanie towarów przedstawicielom zawodów medycznych), Spółka otrzymuje od B. wynagrodzenie miesięczne, w kwocie obliczanej na podstawie rzeczywistych wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją usług na rzecz B., powiększonej o marżę określoną w Umowie (w tym wydatków na nabycie towarów przekazywanych bez wynagrodzenia od osób trzecich).Zgodnie z Umową Spółka opracowuje i przesyła B. zbiorczą dokumentację, zawierającą zestawienie (w rozbiciu na poszczególne pozycje) wszystkich usług (w tym przekazanych w wykonaniu umowy towarów) zrealizowanych w danym miesiącu, a także rozliczenie wynagrodzenia należnego Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów, które są następnie przekazywane osobom trzecim w wykonaniu Umowy.

2.

Czy w przypadku przekazania osobom trzecim w wykonaniu Umowy towarów, o których mowa wstanie faktycznym, powstaje obowiązek rozliczenia podatku należnego z tego tytułu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1) nabycie towarów, które następnie są lub mają być przekazane nieodpłatnie w wykonaniu Umowy z B. upoważnia Spółkę do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich zakupu. Towary przekazywane przez Spółkę nieodpłatnie w ramach wykonania usługi reklamowej zgodnie z Umową, są wykorzystywane do czynności, które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka wykorzystuje nabyte towary do wykonania usługi reklamowej, co znajduje bezpośrednie odzwierciedlenie w należnym jej od B. wynagrodzeniu (jak wskazano w stanie faktycznym, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z realizacją usług reklamowych i marketingowych stanowią podstawę obliczenia należnego jej wynagrodzenia). Usługa reklamowa wykonywana na rzecz B. (spółki z siedzibą w Niemczech) nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.), jednak w myśl art. 86 ust. 8 tej ustawy, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonaniem tej czynności. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ad 2) Zdaniem Spółki wydanie osobom trzecim (np. przedstawicielom zawodów medycznych) nieodpłatnie towarów nie stanowi samodzielnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale element świadczenia głównego, jakim jest wykonanie usługi reklamowej i marketingowej na rzecz B. Zgodnie z wypracowaną przez TSUE doktryną opodatkowania świadczeń złożonych, jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia oraz z perspektywy oczekiwań nabywcy, dane świadczenie ma charakter kompleksowy (złożony z kilku lub więcej różnych czynności, które łącznie składają się na jedną całość), wówczas dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie należy go sztucznie rozdzielać na poszczególne czynności składowe (por. wyroki w sprawie C-231/94 (Faaborg-Gelting Linien), C-349/96 (Card Protection Plan Ltd), C-41/04 (Levob Verzekeringen), C-111/05 (Aktiebolaget NN))

W świetle powyższego, towary wydawane bez wynagrodzenia osobom trzecim, ale w wykonaniu usługi na podstawie Umowy, stanowią elementy kompleksowej usługi obsługi reklamowo - marketingowej. Za przyjęciem takiego poglądu przemawia również orzecznictwo TSUE. W wyroku w sprawie C-69/92 (Commission of the European Communities v Grand Duchy of Luxernbourg) Trybunał wskazał, że elementem usługi reklamowej może być nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

Sposób kalkulacji wynagrodzenia należnego Spółce potwierdza, iż wydanie towarów stanowi integralny składnik czynności, jaką jest wykonanie usługi reklamowo - marketingowej na podstawie Umowy, zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. "stanowi element podstawy opodatkowania tej usługi. W konsekwencji, w takim przypadku, nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 maca 2004 r., gdyż Spółka w istocie nie dokonuje żadnych nieodpłatnych przekazań w rozumieniu tego przepisu. Nie dochodzi do wykonania żadnego samodzielnego świadczenia, które mogłoby być zakwalifikowane jako nieodpłatne przekazanie towarów.

Za przyjęciem powyższej oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego przemawia również zasada jednokrotności opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przyjęcie, iż przekazanie towarów w ramach usługi wykonywanej na podstawie Umowy stanowi samodzielną czynność, skutkowałoby dwukrotnym opodatkowaniem dostawy, co w podatku od towarów i usług nie jest dopuszczalne. Wydanie towaru nieodpłatnie jest wykonaniem zobowiązania ciążącego na Spółce z tytułu zawartej Umowy. Nie można zaakceptować tezy, że w ramach kompleksowej transakcji podlegającej już opodatkowaniu (w tym przypadku usługa reklamowo marketingowa Spółki na rzecz B) mieszczą się czynności, które winny podlegać odrębnemu opodatkowaniu (jako nieodpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.). Teza taka znajduje poparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2010 r. sygn. I FSK 1806/08).

Pogląd ten znajduje potwierdzenie w praktyce orzeczniczej Ministra Finansów, dla przykładu w:

* postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2 maja 2007 r. sygn. 1472/RPP1/443-58/07/PAWA (Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie),

* interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2010 r. sygn. IBPP4/443-1 530/09/E),Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach,

* interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2011 r. sygn. IPPP1-443-851/11-2/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

* interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2011 r. sygn. IPPP1/443-718/11-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

Analizując analogiczną sytuację w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2011 r., sygn. IPPP1-443-851/11-2/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał: "Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów przez Wnioskodawcę stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi jednak, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród stanowi element usługi obsługi programu lojalnościowego i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi obsługi programu lojalnościowego, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie nagród opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów, zarówno nagród w programie lojalnościowym, jak i nagród w ramach organizowanych konkursów, nie znajdzie zastosowania. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Ze stanu faktycznego wynika, że nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę usługi obsługi programu lojalnościowego podlegającej opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT. Bez nabycia nagród Wnioskodawca nie mógłby wykonać usługi. W związku z tym zakupy nagród służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej, potwierdzonej fakturą VAT. Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych nagród. Reasumując, przekazanie przez Spółkę nagród w ramach świadczonych przez nią usług obsługi programu lojalnościowego, nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Sama dostawa nagród, zarówno w programie lojalnościowym jak iw ramach konkursów, nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową kompleksowo wykonanej usługi obsługi programu lojalnościowego. Nabywając towary, wykorzystywane do wykonywania Usług (stanowiące przekazywane nagrody w programie lojalnościowym oraz w ramach organizowanych konkursów), Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy".

Wobec powyższego przekazanie osobom trzecim bez wynagrodzenia towarów w wykonaniu obowiązków ciążących na Spółce na podstawie Umowy nie powoduje obowiązku opodatkowania takiego nieodpłatnego przekazania podatkiem należnym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., mimo że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zważywszy na podniesione wyżej argumenty stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy (...).

W myśl art. 7 ust. 2 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (ust. 3 ww. artykułu).

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz niemieckiej spółki akcyjnej (podatnik mający siedzibę na terytorium Niemiec, niemający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności) usługi marketingowe i reklamowe. Podstawą świadczenia usług jest zawarta dnia 1 stycznia 2007 r. Umowa. Zgodnie z przedmiotem Umowy Spółka świadczy na rzecz Kontrahenta usługi marketingowe i reklamowe dotyczące produktów sprzedawanych przez niego na rynku polskim, w zamian za wynagrodzenie określone w Umowie. Czynności Spółki w wykonaniu Umowy polegają w szczególności na aktywnym promowaniu produktów Kontrahenta na terenie Polski, starając się zwiększać popyt na jego produkty. W związku z tym Spółka zapewnia dystrybucję literatury oraz innych materiałów promocyjnych, przeznaczonych do wykorzystania przez przedstawicieli medycznych prowadzących promocję produktów Kontrahenta. W ramach świadczenia usług na podstawie Umowy, Spółka przekazuje osobom trzecim (przedstawicielom zawodów medycznych) towary, które nie stanowią próbek są natomiast prezentami małej wartości w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym towary są przekazywane. Spółka nabywa te towary we własnym imieniu. Zgodnie z Umową za wykonanie usługi (także za przekazywanie towarów przedstawicielom zawodów medycznych), Spółka otrzymuje od Kontrahenta wynagrodzenie miesięczne, w kwocie obliczanej na podstawie rzeczywistych wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją usług na rzecz Kontrahenta, powiększonej o marżę określoną w Umowie (w tym wydatków na nabycie towarów przekazywanych bez wynagrodzenia od osób trzecich).

W analizowanej sytuacji fakt przekazania towarów osobom trzecim nie stanowi oddzielnej dostawy w rozumieniu przytoczonych wyżej przepisów, jest ono nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Spółkę mającą na celu promocję wyrobów kontrahenta. Wartość towarów przekazywanych na rzecz przedstawicieli podmiotów medycznych stanowi element usługi marketingowej i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów na rzecz osób trzecich w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zatem art. 7 ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że Spółka świadczy przedmiotowe usługi na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE, miejsce opodatkowania tych usług będzie ustalane w oparciu o uregulowania art. 28b ust. 1 ustawy, co oznacza, że miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w pytaniu drugim stwierdzić należy, że przekazanie przez Spółkę towarów na rzecz osób trzecich w ramach świadczonych przez nią usług marketingowych nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2. Sama dostawa towarów na rzecz przedstawicieli zawodów medycznych nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową kompleksowo wykonanej usługi marketingowo-reklamowej.

W tej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało wiec uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie Spółki dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższe przepisy wskazują, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, usługi świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabywanie przez Wnioskodawcę towary wykorzystywane są do wykonania usługi marketingowo-reklamowej której celem jest aktywne promowanie produktów Kontrahenta w celu zwiększenia na nie popytu. W związku z tym zakupy przedmiotowych towarów służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej.

Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu towarów związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych towarów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl