IPPP3/443-1473/11-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1473/11-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekty podatku w związku z tym aportem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekty podatku w związku z tym aportem

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem obiektów biurowych, produkcyjnych i magazynowych. Uchwałą z dnia 12 lipca 2011 r. Zarządu Spółki, w ramach istniejącej struktury organizacyjnej Spółki został utworzony Oddział Zarządzania Nieruchomością "O." (zwany także: "OZN O."). Uchwałą nr 2820 z dnia 12 lipca 2011 r. Zarząd Spółki zmienił schemat organizacyjny Spółki, w którym wyodrębniony został Oddział Zarządzania Nieruchomością "O.". W związku z wyodrębnieniem Oddziału Zarządzania Nieruchomością "O."- uchwałą Zarządu Spółki nr 2821 z dnia 12 lipca 2011 r. zmieniony został Regulamin Organizacyjny Spółki. Zgodnie z § 10 tego regulaminu, w strukturze organizacyjnej Spółki wyodrębnia się m.in. Oddział Zarządzania Nieruchomością "O.", w skład którego wchodzą: Biuro Inwestycji, Biuro Sprzedaży i Nieruchomości (w jego skład wchodzą: Dział Administrowania Nieruchomościami, Dział Sprzedaży i Marketingu, Spec. Ds. Nieruchomości i Ksiąg Wieczystych), Spec. Ds. kontrolingu i analizy finansowej.

Poza tym w strukturze organizacyjnej Spółki znajdują się:

* Biuro Zarządu i Nadzoru właścicielskiego,

* Biuro Finansowe,

* Specjalista ds. BHP, PPOŻ i ochrony środowiska,

* Specjalista ds. kadr, szkoleń i archiwizacji.

Uchwałą nr 2832 z dnia 1 sierpnia 2011 r. Zarząd Spółki przyjął Regulamin Organizacyjny Działalności Oddziału Zarządzania Nieruchomością "O.".

Do właściwości Biur i osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach w OZN "O." należy:

1.

Biuro Inwestycji:

1.1. Planowanie, inicjowanie opracowania i aktualizowania programów rozwojowych i programów inwestycyjnych w oparciu o aktualną analizę rynkową i najnowsze osiągnięcia techniczne,

1.2. Współudział w opracowywaniu rocznych planów rzeczowo-finansowych działalności oraz strategicznych wieloletnich,

1.3. Przygotowanie, koordynacja wdrażania i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i projektów gospodarczych przyjętych i zatwierdzonych przez organy Spółki,

1.4. Inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego wykorzystania dysponowanego majątku,

1.5. Organizowanie i zapewnienie rytmicznego wykonania planowanych zadań inwestycyjnych,

1.6. Sporządzanie projektów sprawozdań i informacji dla władz Spółki w zakresie realizowanych inwestycji,

1.7. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Oddziału.

2.

Biuro Sprzedaży i Nieruchomości:

2.1. Administrowanie nieruchomością "O." będącą w dyspozycji Oddziału na podstawie odrębnej uchwały Zarządu,

2.2. Poddawanie przeglądom technicznym budowli i budynków zgodnie z wymogami prawa budowlanego oraz nadzór nad prawidłowością wpisów w książkach obiektów budowlanych posadowionych na gruntach nieruchomości "O."

2.3. Współudział w opracowywaniu rocznych planów rzeczowo-finansowych działalności oraz strategicznych wieloletnich,

2.4. Planowanie wpływów z wynajmu, dzierżawy i sprzedaży nieruchomości na kolejne lata obrachunkowe,

2.5. Projektowanie zasad polityki dzierżawy/wynajmu nieruchomości "O.",

2.6. Sporządzanie projektów i realizacja umów w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości,

2.7. Planowanie niezbędnych prac konserwacyjno-porządkowych (monitorowanie kosztów utrzymania nieruchomości),

2.8. Projektowanie i realizacja strategii promocji i polityki cenowej w zakresie gospodarki nieruchomością "O."

2.9. Prowadzenie działalności promocyjnej, reklamowej i marketingowej,

2.10. Prowadzenie działalności w celu pozyskania nowych klientów,

2.11. Prowadzenie analiz rynkowych i analiz działań konkurencji,

2.12. Organizowanie obsługi administracyjno-gospodarczej Oddziału.

3.

Specjalista ds. Nieruchomości i Ksiąg Wieczystych:

3.1. Kompleksowe prowadzenie spraw związanych z regulacją i aktualizacją stanu prawnego nieruchomości,

3.2. Sporządzanie projektów analiz, raportów, sprawozdań oraz informacji dla władz Spółki w zakresie stanu prawnego nieruchomości,

3.3. Sporządzanie i terminowe składanie deklaracji dotyczących podatku od nieruchomości i opłat za wieczyste użytkowanie gruntu.

4.

Specjalista ds. Kontrolingu i Analizy Finansowej:

4.1. Prowadzenie windykacji należności z zakresu działalności Oddziału,

4.2. Sporządzanie planów rachunku płynności oraz zarządzanie płynnością finansową Oddziału,

4.3. Sporządzanie analiz planowanych i realizowanych przedsięwzięć gospodarczych,

4.4. Współpraca z brokerem w zakresie ubezpieczeń majątkowych.

OZN "O." zarządza Dyrektor Oddziału, który w granicach określonych przez ogólnie obowiązujące przepisy prawa, Statut Spółki, Regulamin Organizacyjny Spółki oraz szczególne pełnomocnictwa Zarządu Spółki podejmuje decyzje w formie ustnych i pisemnych poleceń.

OZN "O." jest - zgodnie z § 2 Regulaminu Działalności OZN "O." - zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Spółki samodzielnie sporządzającą bilans i rachunek wyników. W systemie księgowym Spółki wydzielone są konta dotyczące działalności OZN "O.". Zobowiązania handlowe, budżetowe i pracownicze regulowane są z wyodrębnieniem OZN "O.". We współpracy ze Specjalistą ds. kontrolingu i analizy finansowej, sporządzany jest rachunek płynności oraz zarządzanie płynnością finansową OZN "O.". W odniesieniu do OZN "O." prowadzona jest gospodarka kasowa oraz bieżąca współpraca z bankami i innymi instytucjami finansowymi oraz obsługa odrębnego rachunku bankowego. Bieżące sprawy i akta pracownicze prowadzone są z wyodrębnieniem akt pracowniczych pracowników OZN "O.". Ponadto, możliwe jest szczegółowe określenie pozycji finansowej OZN "O." (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat), należności i zobowiązania związane są organizacyjnie i finansowo z wyodrębnionym majątkiem, służyć mają realizacji określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo. Istnieje możliwość badania efektywności działalności, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu.

OZN "O." - jako zorganizowana część przedsiębiorstwa - ma być wniesiony do spółki celowej będącej spółką kapitałową. Głównym składnikiem Oddziału Zarządzania Nieruchomością "O." jest nieruchomość (prawo wieczystego użytkowania gruntu) Spółki znajdująca się w Warszawie przy ul. Jana Kazimierza 1/29. Zespół składników materialnych i niematerialnych (obecnie - w istniejącym przedsiębiorstwie jako OZN "O."), służący przede wszystkim działalności w zakresie wynajmu nieruchomości oraz ich administrowania, obejmuje:

* prawo użytkowania wieczystego gruntu zlokalizowane w Warszawie przy ul. Jana Kazimierza (w skład OZN "O." wchodzą tylko te działki gruntu położone przy ul. Jana Kazimierza, która mają zostać wniesione do spółki celowej, mają one odrębne księgi wieczyste).

* budowle, w tym ogrodzenia, sieci, drogi, parking,

* budynki, w tym hale, wiaty, magazyny, urządzenia, w tym stacje transformatorowe, transformatory

* umowy najmu/dzierżawy zawarte z osobami trzecimi dotyczące powierzchni w budynkach,

* umowy z dostawcami mediów,

* pracowników,

* należności z tytułu świadczenia usług najmu,

* zobowiązania związane z nieruchomościami, w tym zobowiązania publicznoprawne, z tytułu zawartych umów na dostawę energii elektrycznej, cieplnej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, monitoringu, usług konserwacyjno remontowych.

Przy ul. Jana Kazimierza 1/29 znajduje się także siedziba Spółki, w której zatrudnieni są także inni pracownicy niż wskazani powyżej.

Zakres działalności spółki celowej - po wniesieniu powyższych składników majątkowych - zostanie rozszerzony o działalność deweloperską na nieruchomościach, które spółka celowa otrzyma w formie wkładu niepieniężnego (zorganizowana część przedsiębiorstwa zostanie wniesiona w formie wkładu niepieniężnego do spółki celowej - spółki kapitałowej, której głównym przedmiotem działalności będzie wynajem nieruchomości położonych w Warszawie, a także działalność deweloperska).

Przedmiotem działalności Spółki (przedsiębiorstwa) po wniesieniu jego zorganizowanej części do spółki celowej ma być zaś działalność związana m.in. z: zarządzaniem, w tym udziałami posiadanymi w spółkach zależnych, obsługą księgową, kadrową oraz zarządzanie nieruchomościami innymi niż położona w Warszawie przy u. Jana Kazimierza (np. w Żelechowie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. wkład niepieniężny (aport) mający być przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej (spółki celowej) stanowi w przedstawionym stanie faktycznym "zorganizowaną część przedsiębiorstwa".

2.

Czy stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Spółka nie będzie obowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu objęcia udziałów spółki kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

3.

Czy wniesienie przez Spółkę jako wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy zgodnie z art. 91 ust. 1-7d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Spółka nie będzie miała obowiązku dokonać korekty naliczonego podatku od towarów i usług związanego z nabyciem towarów i usług stanowiących składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonego w formie wkładu niepieniężnego przez Spółkę do spółki kapitałowej.

5.

Czy wniesienie przez Spółkę jako wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie pozostałych podatków zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Kluczowym zagadnieniem w analizowanym przypadku jest ocena, czy dany zespół składników majątkowych - mający stanowić przedmiot wkładu - jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Pojęcie "zorganizowanej części przedsiębiorstwa" zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. W myśl powołanego przepisu zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest: organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Definicja "zorganizowanej części przedsiębiorstwa" nie zawiera elementów pojęcia "przedsiębiorstwa" w rozumieniu k.c.

Wydzielenie przedmiotowego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie to powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu wewnętrznego o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że:

* zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w istniejącej strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, zakład (potwierdzone w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego),

* wzajemne powiązanie składników wskazuje na istnienie zależności pomiędzy tymi składnikami (dopiero ich wspólne działanie prowadzi do realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych),

* wyodrębnioną strukturą organizacyjną kieruje: kierownik, dyrektor, któremu podlegają pracownicy zatrudnieni w tej komórce organizacyjnej.

Wyodrębnienie finansowe oznacza;

* zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności finansowej,

* prowadzenie ewidencji rachunkowej na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo-księgowym,

* sporządzanie odrębnego sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: bilans oraz rachunek wyników zakładu) - wskazane, lecz niekonieczne,

* wyodrębnione w systemie rachunkowym grupy kont księgowych,

* możliwe szczegółowe określenie pozycji finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat),

* należności i zobowiązania związane organizacyjnie i finansowo z wyodrębnionym majątkiem służyć mają realizacji określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo,

* możliwość badania efektywności działalności,

* ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu,

* odrębny rachunek bankowy.

Wymagane jest także, by zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

W zakresie charakterystyki zespołu składników materialnych i niematerialnych mających stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa można wskazać na następujące uwarunkowania:

* zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań) powinien być przeznaczony do realizacji konkretnego celu gospodarczego,

* zespól składników majątkowych może realizować samodzielnie - jako niezależny podmiot - zadania związane z działalnością w danym zakresie,

* zespół tych składników powinien zawierać m.in. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zapasy, umowy z pracownikami, umowy z kontrahentami, należności, zobowiązania związane z działalnością części przedsiębiorstwa, w tym pracownicze, pracowników,

* składniki materialne i niematerialne pozostawać powinny we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego,

* w wyniku wydzielenia zorganizowanej część przedsiębiorstwa, "nabywca" zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejmuje funkcję gospodarczą zbywcy".

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość) - Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 19 października 2006 r., nr 1473/679/WD/423/81/06/EK.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Należy zatem stwierdzić, że poszczególne składniki materialne i niematerialne muszą być "połączone" czynnikiem organizacyjnym, którego wartość uwzględniona jest również przy wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednocześnie nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Reasumując należy stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki;

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

b.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych (konkretnych) zadań gospodarczych,

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania - postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 stycznia 2007 r. nr 1472/ROP1/423-360/06/RM; Podobna definicja została sformułowana także przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 11 stycznia 2007 r. nr 1471/DPD1/423-140/06/kk.).

Podobne rozwinięcie tego pojęcia jest wyrażone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku z dnia 22 stycznia 1997 r., sygn. akt SA/Sz 2724/95 NSA stwierdził, że przez zorganizowaną częścią mienia przedsiębiorstwa rozumie się; zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład.

W innym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że: "aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego". Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 1998 r., I SA/Gd 1/09.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Z analizy wskazanych powyżej uwarunkowań prawnych w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w istniejącym (dotychczasowym) przedsiębiorstwie Spółki, także w oparciu o poglądy wyrażane przez organy podatkowe wynika, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną łącznie cztery wyżej wymienione warunki.

A. Istnienie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

Przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej będą następujące składniki majątku wchodzące w skład OZN "O.", służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie przede wszystkim działalności dotyczącej wynajmu nieruchomości oraz ich administrowania:

* prawo użytkowania wieczystego gruntu zlokalizowane w Warszawie przy ul. Jana Kazimierza (w skład OZN "O." wchodzą tylko te działki gruntu położone przy ul. Jana Kazimierza, która mają zostać wniesiona do spółki celowej, mają one odrębne księgi wieczyste),

* budowle, w tym ogrodzenia, sieci, drogi, parking,

* budynki, w tym hale, wiaty, magazyny,

* urządzenia: stacje transformatorowe, transformatory,

* umowy najmu/dzierżawy zawarte z osobami trzecimi dotyczące: powierzchni w budynkach,

* umowy z dostawcami mediów,

* pracowników,

* należności z tytułu świadczenia usług najmu,

* zobowiązania związane z nieruchomościami, w tym zobowiązania publicznoprawne, z tytułu zawartych umów na dostawę energii elektrycznej, cieplnej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, monitoringiem, usług konserwacyjno remontowych.

W opinii Wnioskodawcy, powyższe składniki materialne i niematerialne, a także pracownicy wykonujący obowiązki w zakresie działalności OZN "O.", pozostają we wzajemnych relacjach takich, że można je uznać za zespół składników powiązanych wzajemnymi relacjami przede wszystkim w zakresie pełnionych funkcji, a nie ze zbiorem przypadkowych elementów majątku Spółki, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Przykładowo, istnienie w zespole składników majątkowych budynku oraz infrastruktury z nimi związanej warunkuje konieczność zawarcia umów z dostawcami mediów, utrzymania czystości, możliwość zawarcia umów najmu z osobami trzecimi, powstania należności z tytułu świadczenia usług najmu. Z powyższego więc wynika, że zespół tych składników jest wzajemnie powiązany zależnościami w zakresie funkcji oraz zadań, jakie przy ich pomocy są i będą pełnione (wykonywane).

B. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie zespołu składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki:

Działalność związana z wynajmem oraz administrowaniem nieruchomości została wyodrębniona organizacyjnie w ramach struktury organizacyjnej Spółki jako samobilansujący Oddział Zarządzania Nieruchomości "O.".

Uchwałą nr 2819 z dnia 12 lipca 2011 Zarządu, w ramach istniejącej struktury organizacyjnej Spółki został utworzony Oddział Zarządzania Nieruchomością "O." stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Uchwałą nr 2820 z dnia 12 lipca 2011 r. Zarząd Spółki zmienił schemat organizacyjny Spółki, w którym wyodrębniony został Oddział Zarządzania Nieruchomością "O.". W związku z wyodrębnieniem Oddziału Zarządzania Nieruchomością"O." - uchwałą Zarządu Spółki nr 2821 z dnia 12 lipca 2011 r. zmieniony został Regulamin Organizacyjny Spółki. Zgodnie z 10 tego regulaminu, w strukturze organizacyjnej Spółki wyodrębnia się m.in. Oddział Zarządzania Nieruchomością "O.", w skład którego wchodzą: Biuro Inwestycji, Biuro Sprzedaży i Nieruchomości (w jego skład wchodzą: Dział Administrowania Nieruchomościami, Dział Sprzedaży i Marketingu, Spec. Ds. Nieruchomości i Ksiąg Wieczystych), Spec. Ds. kontrolingu i analizy finansowej.

Poza tym w strukturze organizacyjnej Spółki znajdują się:

* Biuro Zarządu i Nadzoru właścicielskiego,

* Biuro Finansowe,

* Specjalista ds. BHP, PPOŻ i ochrony środowiska,

* Specjalista ds. kadr, szkoleń i archiwizacji.

Uchwałą nr 2832 z dnia 1 sierpnia 2011 r. Zarząd Spółki przyjął Regulamin Organizacyjny Działalności Oddziału Zarządzania Nieruchomością "O.".

OZN "O." zarządza Dyrektor Oddziału, który w granicach określonych przez ogólnie obowiązujące przepisy prawa, Statut Spółki, Regulamin Organizacyjny Spółki oraz szczególne pełnomocnictwa Zarządu Spółki, podejmuje decyzje w formie ustnych i pisemnych poleceń.

OZN O." jest - zgodnie z § 2 Regulaminu Działalności OZN "O." zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Spółki samodzielnie sporządzającą bilans i rachunek wyników.

W związku z powyższym - zdaniem Spółki - zespół składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki jest wyodrębniony organizacyjnie. OZN "O." odpowiedzialny jest za całokształt zadań związanych z zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami, w tym m.in. prowadzeniem dokumentacji prawnej nieruchomości (umowy najmu, rozliczenia podatkowe), utrzymaniem porządku i czystości, stanu technicznego obiektów i pomieszczeń. Wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej Spółki OZN "O." odpowiedzialnego za realizację zadań związanych z nieruchomościami wynika z wewnętrznych aktów prawnych Spółki. Oddział charakteryzuje się pełną odrębnością organizacyjną i finansową.

Wyodrębnienie organizacyjne dotyczy również pracowników, a także innych składników majątkowych wchodzących w skład Oddziału - zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto pełną odrębność organizacyjna w odniesieniu do pracowników uwzględnia ich zakres obowiązków pracowniczych.

W przedstawionym stanie faktycznym - zdaniem Wnioskodawcy - występuje pełne wyodrębnienie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe polega na tym, że w systemie księgowym Spółki wydzielone są konta dotyczące działalności OZN "O.". Zobowiązania handlowe, budżetowe i pracownicze regulowane są z wyodrębnieniem OZN "O.". We współpracy ze Specjalistą ds. kontrolingu i analizy finansowej, sporządzany jest rachunek płynności oraz zarządzanie płynnością finansową OZN "O.". W odniesieniu do OZN "O." prowadzona jest gospodarka kasowa oraz bieżąca współpraca z bankami i innymi instytucjami finansowymi oraz obsługa odrębnego rachunku bankowego. Bieżące sprawy i akta pracownicze prowadzone są z wyodrębnieniem akt pracowniczych pracowników OZN "O.". Ponadto możliwe jest szczegółowe określenie pozycji finansowej OZN "O." (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat), należności i zobowiązania związane są organizacyjnie i finansowo z wyodrębnionym majątkiem, służyć mają realizacji określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo. istnieje możliwość badania efektywności działalności, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu.

C. Składniki materialne i niematerialne przeznaczone do realizacji określonych (konkretnych) zadań gospodarczych - wyodrębnienie funkcjonalne:

W opinii Wnioskodawcy, przedmiotowy zespół składników przeznaczony jest do realizacji określonego (konkretnego) zadania, którym jest prowadzenie działalności gospodarczej (osiąganie przychodów) w zakresie zarządzania i administrowania nieruchomościami.

D. Możliwość samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych, mogących stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo:

Spełnienie powyższego warunku - dla uznania części przedsiębiorstwa Spółki - jako jego zorganizowanej części jest wynikiem wniosków płynących z analizy pozostałych trzech warunków. W opinii Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań mogących potencjalnie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki. W związku z powyższym - zdaniem Spółki - przedstawiony powyżej zespół składników, który stanowić będzie wkład niepieniężny (aport) do spółki kapitałowej (spółki celowej) jest w przedstawionym stanie faktycznym "zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa".

Ad 3.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy tej nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika z uwag poczynionych na gruncie podatku dochodowego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną łącznie cztery warunki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie podatku od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione będą następujące przesłanki:

* będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone będą do realizacji określonych (konkretnych) zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Należy wskazać, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. w art. 2 pkt 27e wprowadza własną definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W tym zakresie należy wskazać na wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r. sygn. III SA/Wa 232/03: "Kontroli sądu poddana została decyzja w przedmiocie interpretacji art. 6 pkt 1 ustawy VAT. Przedstawiony organom podatkowym problem dotyczył zastosowania tego przepisu do przeniesienia własności określonego majątku spółki. W skład majątku, którego dotyczyłaby przyszła transakcja sprzedaży mają wchodzić składniki materialne i niematerialne wraz ze związanymi z nimi zobowiązaniami. Skarżąca ma w planach zbyć w jej ocenie samodzielną część swojego przedsiębiorstwa tj. część związaną z prowadzoną w Brzegu działalnością handlowo - usługową. Przedmiotem sprzedaży w szczególności mają być następujące składniki: 1) urządzenia techniczne, linie produkcyjne, maszyny, meble i inne elementy wyposażenia; 2) zapasy surowców, produktów gotowych, w tym będących w fazie przetwarzania oraz opakowań; 3) prawo wieczystego użytkowania gruntu, prawo własności budynków i budowli; 4) znaki towarowe, nazwy handlowe, logo; 5) prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów; 6) koncesje związane z prowadzoną działalnością w zakresie ochrony mienia oraz działalnością recyklingowa 7) tajemnice przedsiębiorstwa; 6) działalność związaną z ochroną mienia; 9) dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wyniku planowanej transakcji pracownicy Spółki zostaną przejęci przez kupującego w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Składniki majątkowe, które zgodnie z wolą Stron nie wejdą w skład zbywanego przedsiębiorstwa i pozostaną w majątku Spółki obejmują: koncesję związaną z obrotem paliwami ciekłymi, oraz część składników związanych z projektami stalowymi wykonywanymi w części przedsiębiorstwa znajdującej się w C. Strony postanowiły, że w wyniku tej transakcji nabywca przedsiębiorstwa przejmuje zobowiązania zbywcy. Zdaniem Sądu nie budzi wątpliwości, że zestaw składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności handlowo - usługowej prowadzonej przez Skarżącą w Brzegu, których szczegółowy opis Skarżąca dołączyła do wniosku o interpretację, stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy VAT."

Na gruncie podatku od towarów i usług organy podatkowe także oczekują aby organizacyjne wyodrębnienie miało odzwierciedlenie w wewnętrznych aktach prawnych spółki (Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-142/09-2/IK: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego".

W zakresie braku zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. do zbycia galerii handlowej bez przeniesienia pracowników oraz wyodrębnienia organizacyjnego i de facto finansowego pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji z dnia 12 czerwca 2009 r. sygn. IPPB2/436-81/09-2/AK w stanie faktycznym, w którym: "Planowana sprzedaż Galerii w J. nie będzie natomiast obejmowała składników majątkowych i niemajątkowych Spółki związanych z całokształtem prowadzonej przez Spółkę działalności, które nie należą do zespołu składników wchodzących w skład tej konkretnej Galerii tj.:

* ksiąg handlowych Spółki,

* należności i zobowiązań Spółki wynikających z finansowania całej działalności Spółki kapitałem obcym (pożyczki),

* pozostałych galerii,

* pracowników (z uwagi na organizację przez zarządcę działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w ramach Galerii, nie dojdzie do przejęcia pracowników Spółki przez Nabywców),

* środków pieniężnych Spółki.

Sprzedawany Obiekt nie stanowi oddziału Spółki, ani też jej wyodrębnionego zakładu; nie jest dla niego sporządzany odrębny bilans. Jednakże, system księgowy używany przez Spółkę umożliwia przyporządkowanie do Galerii w J. związanych z nią przychodów i kosztów (na podstawie prowadzonej ewidencji możliwe jest wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z zespołem składników Galerii w J., w tym w szczególności należności z tytułu najmu)".

Jak wskazał ETS w wyroku w sprawie C 497/01 (Zita Modes) pojęcie przedsiębiorstwa (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) obejmuje składniki rzeczowe oraz stosownie do okoliczności składniki inne niż rzeczowe, które łącznie tworzą przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, przy pomocy której jest możliwe prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy - podobnie jak w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych - wszystkie ustawowe warunki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki zostaną spełnione także na gruncie podatku od towarów i usług. Argumentacja powołana na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych ma w pełni zastosowanie także na gruncie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym wniesienie przez Spółkę jako wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej (spółki kapitałowej) będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 4, Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej (spółki kapitałowej) nie spowoduje obowiązku korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego od składników majątku wchodzących w skład aportu - mimo że jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądowe, jak i interpretacje podatkowe wydane przez niektóre organy podatkowe. Ponadto należy zwrócić uwagę na przepisy art. 91 ust. 1-7d oraz ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z którym, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 tego artykułu jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - na zasadzie sukcesji uniwersalnej.

W przypadku gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa jest przedmiotem transakcji pomiędzy dwoma podatnikami mającymi pełne prawo do odliczenia, wówczas transakcja taka powinna pozostać bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa. W analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie byłaby obowiązana do dokonywania jakichkolwiek korekt podatku naliczonego w związku z wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy - organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem obiektów biurowych, produkcyjnych i magazynowych. Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki celowej będącej spółką kapitałową Oddział Zarządzania Nieruchomością "O.", który stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Z przytoczonych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż czynność zbycia całego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tymże podatkiem. Zatem, jeżeli Wnioskodawca dokona wniesienia jako wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o jakiej mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, to czynność ta na podstawie art. 6 pkt 1 będzie wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym brak jest obowiązku dokumentowania tej czynności fakturą VAT, jak również czynność ta nie jest wykazywana w ewidencji VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Zmiany zostały również wprowadzone w art. 90 cyt. ustawy. Należy jednak stwierdzić, że zmiany powyższych przepisów nie mają wpływu na rozstrzygnięcie w analizowanej sprawie.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (ust. 2a).

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (ust. 3). W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (ust. 4).

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (ust. 5).

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu (ust. 6).

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (ust. 7).

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (ust. 8).

W świetle art. 91 ust. 9, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem z powołanych powyżej przepisów wynika, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego spoczywa na nabywcy. Nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zatem beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki celowej będącej spółką kapitałową Oddział Zarządzania Nieruchomością "O." stanowiący zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wniesienie jako wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pomimo tego, że wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem to nie wiąże się z obowiązkiem skorygowania przez Wnioskodawcę podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Czynność ta nakłada na nabywcę obowiązek dokonywania ewentualnych stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, wniesienie do spółki kapitałowej jako wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie wiąże się dla Wnioskodawcy z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl