IPPP3/443-138/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-138/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu "Remont Centrum Społeczno - Kulturalnego wraz z urządzeniem terenu w miejscowości." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu "Remont Centrum Społeczno - Kulturalnego wraz z urządzeniem terenu w miejscowości.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w okresie do końca października 2010 r. planuje zrealizować projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 3. Odnowa i rozwój wsi, pn. "Remont Centrum Społeczno - Kulturalnego wraz z urządzeniem terenu w miejscowości.". Przedmiotem projektu jest remont i adaptacja budynku stanowiącego własność Gminy położonego w S. na cele stworzenia centrum lokalnego oraz zagospodarowanie otoczenia poprzez budowę infrastruktury towarzyszącej w postaci placu i dróg dojazdowych. Wartość planowanego zadania wynosi 722 992,24 zł, planowana kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 722 992,24 zł w tym podatek VAT zaliczony został jako wydatek kwalifikowany. Celem projektu jest krzewienie i podtrzymywanie tradycji kulturowych oraz zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie nawiązywania kontaktów społecznych poprzez stworzenie możliwości, które pozwolą mieszkańcom na nawiązanie silnych więzi identyfikujących ich ze środowiskiem w którym żyją oraz promocję specyficznych uwarunkowań kulturowych. Inwestycja ma na celu doprowadzenie do intensyfikacji rozwoju społecznego i kulturalnego miejscowości S. poprzez stworzenie miejsca spotkań mieszkańców, zarówno rekreacyjno - wypoczynkowych jak i towarzyskich. Adaptacja budynku komunalnego, nastąpi na skutek przeprowadzenia remontu i doprowadzenia do jego funkcjonalnego dostosowania na potrzeby mieszkańców, celem efektywnej realizacji spotkań i imprez okolicznościowych. Kolejny etap wniosku stanowi zagospodarowanie terenu wokół budynku komunalnego, poprzez utwardzenie placu i budowę dróg dojazdowych. Obiekty powstałe na skutek zrealizowanego projektu będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom na wszystkie imprezy okolicznościowe. Majątek po zrealizowaniu zadania nie będzie służył czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Użytkownicy nie będą ponosili opłat za korzystanie z rezultatów projektu. Infrastruktura stworzona jako bezpośredni rezultat projektu będzie bezpłatnie udostępniana jednostkom organizacyjnym gminy oraz mieszkańcom gminy. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnymi na własną odpowiedzialność. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy kultury i edukacji publicznej, co spełnia także planowany do realizacji projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gmina w odniesieniu do planowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnymi na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne udostępnianie mienia mieszkańcom oraz innym podmiotom w tym m.in. jednostkom organizacyjnym gminy, będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępniania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina (tym samym Urząd Gminy działając w imieniu Gminy, realizują zadania własne gminy) jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia na podstawie paragrafu 13, ust. 1 pkt 11, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Natomiast nieodpłatne udostępnianie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne udostępnianie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Gmina w okresie do końca października 2010 r. planuje zrealizować projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 3. Odnowa i rozwój wsi, pn. "Remont Centrum Społeczno - Kulturalnego wraz z urządzeniem terenu w miejscowości.". Przedmiotem projektu jest remont i adaptacja budynku stanowiącego własność Gminy położonego. na cele stworzenia centrum lokalnego oraz zagospodarowanie otoczenia poprzez budowę infrastruktury towarzyszącej w postaci placu i dróg dojazdowych. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach działalności statutowej Gminy. Jest ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Ponadto przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Obiekty powstałe na skutek zrealizowanego projektu będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom na wszystkie imprezy okolicznościowe. Użytkownicy nie będą ponosili opłat za korzystanie z rezultatów projektu. Infrastruktura stworzona jako bezpośredni rezultat projektu będzie bezpłatnie udostępniana jednostkom organizacyjnym gminy oraz mieszkańcom gminy. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnymi na własną odpowiedzialność. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy kultury i edukacji publicznej.

W konkluzji należy podkreślić, iż Gmina nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont Centrum Społeczno - Kulturalnego wraz z urządzeniem terenu w miejscowości.", gdyż stałoby to w sprzeczności z regułą zawartą w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego organy podatkowe dokonują oceny czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl