IPPP3-443-138/08-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-138/08-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola w Ł" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola w Ł" realizowanego z udziałem środków unijnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 grudnia 2008 r. znak: IPPP3-443-138/08-3/JK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Ł w ewidencji Urzędu Skarbowego w Ł figuruje jako czynny podatnik VAT. W związku z realizacją zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym tj. zaopatrzeniem w wodę oraz zagospodarowaniem ścieków gmina pobiera od mieszkańców opłaty za zużytą wodę oraz opłaty z tytułu odprowadzenia ścieków. W opłaty te wliczony jest podatek VAT, który gmina odprowadza do Urzędu Skarbowego w Ł w wysokości pobranej.

W 2009 r. gmina zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa przedszkola w Ł" na realizację której będzie ubiegać się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Podatek VAT kosztów kwalifikowalnych (m.in. roboty budowlane) ujętych we wniosku o dofinansowanie realizacji inwestycji może być kosztem kwalifikowalnym tylko wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy VAT nie może zostać odzyskany, tj. beneficjentowi nie przysługuje prawo (beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

W ramach planowanej inwestycji zostaną pokryte koszty związane z wykonaniem robót budowlanych, koszty zatrudnienia inspektora nadzoru oraz koszty opracowania dokumentów wymaganych przy złożeniu wniosku o dofinansowanie z środków unijnych.

Planowana inwestycja jest związana z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, na podstawie której zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Realizacja inwestycji polegającej na poprawie warunków edukacyjnych poprzez budowę przedszkola nie będzie miała związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, gdyż Gmina świadczy jedynie usługi w zakresie dostawy wody dla mieszkańców gminy z wodociągu oraz najmu lokali z tytułu których rozlicza podatek należny.

Za korzystanie z mienia gminnego, jakim będzie przedszkole, pobierane będą opłaty za świadczenia prowadzonego przez Gminę przedszkola, opłaty te nie są opodatkowane.

Wybudowane przedszkole będzie stanowiło środek trwały Gminy i nie będzie w żaden sposób przekazywane innemu podmiotowi. Podmiotem zarządzającym przedszkolem w imieniu gminy będzie dyrektor przedszkola, obsługa techniczna, konserwacja oraz bieżąca eksploatacja budynku będzie zadaniem własnym gminy, wydatki związane z eksploatacją obiektu corocznie będą zabezpieczane w budżecie gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 grudnia 2008 r.):

Czy Gmina Ł posiada możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 grudnia 2008 r.), Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku z faktury VAT dokumentującej zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiony we wniosku oraz w uzupełnieniu opis zdarzenia przyszłego pod nazwą "Budowa przedszkola w Ł" realizowanego przez Gminę mieści się w ramach zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina Ł jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 9 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż w 2009 r. Wnioskodawca zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa przedszkola w Ł". Realizacja inwestycji polegającej na poprawie warunków edukacyjnych poprzez budowę przedszkola nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że realizacja projektu pn. "Budowa przedszkola w Ł" związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Ponadto jak wskazano realizacja inwestycji polegającej na poprawie warunków edukacyjnych poprzez budowę przedszkola nie będzie miała związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia w całości ani w części kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola w Ł".

W konsekwencji nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości uznania, iż opłaty pobierane za świadczenia prowadzonego przez Gminę przedszkola nie są opodatkowane, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż realizacja inwestycji nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl