IPPP3/443-1345/11-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1345/11-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie Uchwały Rady Powiatu Zarząd Powiatu przeznaczył do sprzedaży nieruchomość położoną w J. oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 71/2 o pow. 0,2500 ha. Na nieruchomości usytuowany jest budynek ośrodka zdrowia, dwukondygnacyjny, całkowicie podpiwniczony. Budynek został wybudowany w 1972 r., o powierzchni zabudowy 493,70 m 2, powierzchni użytkowej 1181,02 m 2 w tym powierzchni piwnic 372 m 2. Zgodnie z operatem szacunkowym z lipca 2011 r. sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego wartość przedmiotowej nieruchomości została wyceniona na kwotę 1 018 353,00 zł. Tytuł własność do przedmiotowej nieruchomości Powiat nabył na podstawie decyzji Wojewody z dnia 14 grudnia 1999 r.

Dla terenu na którym zlokalizowana jest szacowana nieruchomość brak aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy z dnia 7 grudnia 2004 r. przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie istniejącej zabudowy usługowej.

W dniach od 20 grudnia 2001 r. do dnia 14 października 2009 r. nieruchomość była w bezpłatnym użytkowaniu Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej. Ponadto na przedmiotową nieruchomość były zawierane kolejne umowy najmu z firmą "P Sp. z o.o. z siedzibą w N. wykorzystującą wynajmowane powierzchnie na cele udzielania świadczeń zdrowotnych. Umowy obowiązywały od dnia 14 sierpnia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.

Zarówno P (jako właściciel) jak i SPZZOZ (jako bezpłatny użytkownik) nie dokonywał żadnych remontów i modernizacji na przedmiotową nieruchomość w tym budynek.

Natomiast zgodnie z informacją przedłożoną przez najemcę wykonał on następujące prace na przedmiotowej nieruchomości:

* wykonanie instalacji gazowej ze zbiornika gazu lata 1999/2000,

* wybudowanie klatki schodowej rok 2000/2002,

* wybudowanie pochylni dla niepełnosprawnych, zagospodarowanie terenu wraz z ogrodzeniem i zabezpieczeniem rok 2002 r.

* wymiana poziomu kanalizacyjnego i hydraulicznego rok 2003/2004,

* modernizacja budynku przychodni rok 2004,

* wykonanie murowanego szybu dźwigowego wraz z windą,

* wykonanie adaptacji budynku przychodni w tym sal dla pacjentów rok 2009. Ogólnie wartość tych prac najemca wycenił na kwotę 807768,63 zł

Pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło przed 1993 r., tj. przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50).

Klasa PKOB budynku 1264.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć 23% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy aktualnym stanie faktycznym i prawnym sprzedaż przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 105), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego wynika, że przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika po ich wybudowaniu lub ulepszeniu. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu, tj. czynności wymienionych w wyżej cytowanym art. 5 ustawy obecnie obowiązującej i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami poprzedniej ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Nie dotyczy więc dostaw i usług dokonywanych przez podmioty wykonujące działalność przed dniem 5 lipca 1993 r., a także sprzedaży nieruchomości dokonywanej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Należy podkreślić, że dana czynność, wymieniona w katalogu czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, musi podlegać opodatkowaniu (czyli podlegać przepisom ustawy o VAT), ale nie oznacza to konieczności faktycznego naliczenia podatku VAT od tej czynności, bowiem może to być czynność korzystająca ze zwolnienia od podatku.

Zatem, jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy - stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat ma zamiar dokonać sprzedaży nieruchomości położonej w J. oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 71/2 o pow. 0.25 ha. Na nieruchomości usytuowany jest budynek ośrodka zdrowia, dwukondygnacyjny, który został wybudowany w 1972 r. Tytuł własności do przedmiotowej nieruchomości Powiat nabył na podstawie decyzji Wojewody z dnia 14 grudnia 1999 r. W dniach od 20 grudnia 2001 r. do dnia 14 października 2009 r. nieruchomość była w bezpłatnym użytkowaniu SPZZOZ. Zarówno Powiat będący właścicielem jak i SPZZOZ będący bezpłatnym użytkownikiem nie dokonywali żadnych modernizacji i remontów na przedmiotową nieruchomość. Ponadto na przedmiotową nieruchomość były zawierane umowy najmu z firmą "P Sp. z.o.o. z siedzibą w N., która wykorzystywała wynajmowane powierzchnie w celu udzielania świadczeń zdrowotnych. Umowy obowiązywały od dnia 14 sierpnia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. Najemca na przestrzeni lat dokonywał różnorodnych remontów, których wartość najemca wycenił na kwotę 807768,63 zł Zdaniem Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło przed 1993 r. tj. przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50).

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego przy realizacji przez Powiat dostawy nieruchomości gruntowej na której posadowiony jest budynek nie może być mowy o pierwszym zasiedleniu, bowiem w przedmiotowej sytuacji przedmiotem sprzedaży będzie budynek nabyty przez Wnioskodawcę w drodze decyzji Wojewody (a więc nie wybudowany) z dnia 14 grudnia 1999 r. Nie można jednak zgodzić się z Wnioskodawcą, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło przed 1993 r., gdyż moment oddania przedmiotowego obiektu w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, dotyczy czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również pod rządami poprzedniej ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Nie dotyczy więc dostaw i usług dokonywanych przez podmioty wykonujące działalność przed dniem 5 lipca 1993 r. Opisywana nieruchomość wynajmowana była od 2001 r., zatem należy uznać, że była oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi i od tego momentu minęło ponad 2 lata. Wobec powyższego, planowana dostawa nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl