IPPP3/443-1309/11-2/LK
Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1309/11-2/LK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:
* jest nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług polegających na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych" związanych z realizacją serialu telewizyjnego,
* jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług polegających na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 90.02.1 Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych" związanych z realizacją spektakli teatralnych.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Od wielu lat Wnioskodawca współpracuje przy produkcji telenoweli realizowanej przez Spółkę SA dla programu X. Praca Wnioskodawcy na planie filmu polega na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych. W 2011 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o przyporządkowanie wykonywanych usług w odpowiednich grupowaniach. W odpowiedzi z dnia 1 lutego 2011 r. Wnioskodawca został poinformowany, iż Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), że usługi obsługi wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji zdjęć do filmów, reklam, spotów wyborczych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych". To PKWiU znajduje się w załączniku nr 3 poz. 164 do ustawy o VAT z dn. 11 marca 2004 r. z późn. zm. zaś obsługa wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych mieści się w grupowaniu PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych". Ponieważ Wnioskodawca faktycznie wykonuje usługi związane z obsługą wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji telenoweli dla telewizji polskiej program 1, wskazuje iż wystawia On faktury VAT w stawce 8%. Wymienione wyżej PKWiU 59.11.1 mieści się w załączniku nr 3 poz. 164. ustawy o VAT z dn. 11 marca 2004 z późn. zm. planuję również wykonywać usługi mieszczące się PKWiU 90.02.1 i opodatkowywać je stawką podstawową 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 z późn. zm.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
W roku 2011 Wnioskodawca wystawia faktury VAT na usługi związane z obsługą wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji telenoweli dla SA program X na podstawie PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów nagrań wideo i programów telewizyjnych" ze stawką VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 164. ustawy o VAT z dn. 11 marca 2004 r. z późn. zm. czy zastosowana przeze mnie stawka 8% VAT-u jest prawidłowa.
Planuję również wykonywać usługi obsługi wózków kamerowych / kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych mieszczące się w grupowaniu pkwiu 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawia nie widowisk artystycznych" i opodatkowywać je stawką podstawową 23% zgodnie z art. 41 ust. i usta wy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. czy zastosowana przeze mnie stawka VAT-u będzie prawidłowa.
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi związane z obsługą wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych przy produkcji telenoweli telewizyjnej dla SA program X, mieszczą się zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statycznego w Łodzi w grupowaniu 59.11.1 wskazanym w art. 41 ust. z załącznik nr 3 poz. 164 ustawy o VAT z dnia 11 marca, 2004 co według Wnioskodawcy oznacza, iż powinny być opodatkowane stawką 8%. Usługi, które Wnioskodawca wykonuje nie dotyczą usług reklamowych i promocyjnych, które podlegają wyłączeniu z możliwości stosowania stawki obniżonej, dlatego Wnioskodawca twierdzi, że przedstawione przez Niego stanowisko jest prawidłowe. Natomiast planowane przez Wnioskodawcę usługi związane z obsługą wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych mieszczące się zgodnie z informacją Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych" Wnioskodawca uważa, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT z dn. 11 marca 20041 póź. zm. powinny być opodatkowane stawką podstawową 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się:
* za nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług polegających na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych" związanych z realizacją serialu telewizyjnego,
* za prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług polegających na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 90.02.1 Usługi wspomagające wystawia nie widowisk artystycznych" związanych z realizacją spektakli teatralnych.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl postanowień art. 5a tej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Punkt 2 powołanego artykułu wskazuje, że w ww. okresie stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:
usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
usług reklamowych i promocyjnych,
działalności agencji informacyjnych.
Należy również zauważyć, iż od 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy - tytuł drugiej kolumny otrzymał brzmienie "Symbol PKWiU 2008". Tym samym obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., została zastąpiona PKWiU z 2008 r., stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
W załączniku nr 3 do ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - w pozycji 164 wymieniono Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych o symbolu PKWiU ex 59.11.1, z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych. Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że regulacja zawarta w art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 164 załącznika nr 3 do tej ustawy, odnosi się wyłącznie do usług zaklasyfikowanych jako produkcja programów telewizyjnych.
Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również rozporządzenia wykonawcze do niej nie definiują pojęcia "program telewizyjny" jak definicji twórcy ani artysty, wobec tego należy odwołać się do regulacji zawartych w aktach prawnych innych gałęzi prawa.
I tak, zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011 r. stosownie do jej art. 4 pkt 4 programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniany, pochodzący od jednego nadawcy. Punkt 5 powołanego artykułu stanowi, że pod pojęciem audycji rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiącą odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo. Przekaz tekstowy to zbiór tekstów i nieruchomych obrazów, rozpowszechnianych za pomocą sygnału telewizyjnego równocześnie z programem - pkt 9 ww. artykułu. Na podstawie pkt 1 omawianego artykułu, nadawcą jest osoba, która tworzy lub zestawia programy i rozpowszechnia je lub przekazuje innym osobom w celu rozpowszechniania w całości i bez zmian.
Natomiast zgodnie z brzmieniem ww. ustawy obowiązującym od dnia 23 maja 2011 r. programem jest usługa medialna stanowiąca uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie (art. 4 pkt 6 ustawy). Natomiast jak wynika z art. 4 pkt 2 ww. ustawy, pod pojęciem audycji rozumie się ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji udostępnianych publicznie, zwanym dalej "katalogiem".
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca współpracuje przy produkcji telenoweli realizowanej przez SA dla programu X. Praca Wnioskodawcy na planie filmu polega na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych. Wnioskodawca wskazuje, iż usługi, jakie wykonuje mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych". Ponadto w przyszłości Wnioskodawca planuje wykonywać usługi obsługi wózków kamerowych/kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych". Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to, jaką stawkę należy zastosować do świadczonych usług.
Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych przy produkcji telenoweli realizowanej przez SA dla programu X jak i usługi obsługi wózków kamerowych/kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych nie podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy. Efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji, a Wnioskodawca nie występuje w roli nadawcy tego programu - z wniosku nie wynika, że Wnioskodawca realizuje programy telewizyjne. Wnioskodawca świadczy jedynie usługi polegające na obsłudze sprzętu przy produkcji serialu.
W konsekwencji właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na obsłudze wózków kamerowych oraz kranów zdjęciowych związanych z realizacją telenoweli przez SA jest stawka podstawowa 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku art. 146a pkt 1 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
W odniesieniu do usług, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w przyszłości sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych" po analizie powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wykonując w przyszłości przedstawione usługi nie będzie działał, jako twórca lub artysta wykonawca wynagradzany w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania w rozumieniu przepisów.
Wnioskodawca będzie wykonywał usługę polegającą na obsłudze wózków kamerowych i kranów zdjęciowych przy realizacji spektakli teatralnych.
Wskazać należy, iż usługi o symbolu PKWiU 90.02.1 - "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych" nie zostały wymienione w treści ustawy oraz w przepisach wykonawczych do niej, jako opodatkowane stawką VAT obniżoną. Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 stawką podstawową 23%.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.