IPPP3/443-129/13-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-129/13-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako "Wnioskodawca" lub "Instytut") jako instytut naukowy działa na podstawie:

* ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618);

* ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620);

* statutu Wnioskodawcy.

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra Środowiska. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

* dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;

* tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;

* przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

* wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zasadniczo, działania Wnioskodawcy obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk leśnych, których główne kierunki to:

* wielostronne funkcje lasu, zrównoważony rozwój gospodarstwa leśnego oraz wykorzystanie zasobów leśnych;

* biologia i ekologia zespołów leśnych oraz właściwości środowisk i siedlisk leśnych;

* hydrologia i melioracje leśne;

* oddziaływanie emisji przemysłowych i innych czynników antropogenicznych na las i restytucja drzewostanów na terenach wylesionych;

* hodowla lasu, zadrzewienia i zalesienia gruntów nieleśnych;

* ochrona lasu oraz metody wzmagania biologicznej odporności drzewostanów;

* główne i uboczne użytkowanie lasu;

* gospodarka łowiecka;

* urządzanie, produkcyjność i monitoring lasu;

* ekonomika gospodarki leśnej, jej powiązanie z innymi dziedzinami gospodarki narodowej, zasady i metody organizacji i zarządzania, polityka leśna oraz historia leśnictwa;

* doskonalenie procesów technologicznych I środków technicznych w leśnictwie;

* ochrona i bezpieczeństwo pracy w leśnictwie.

Do zadań Instytutu należy również:

* osłona naukowa przy praktycznym upowszechnianiu wyników badań;

* doradztwo naukowe;

* opracowywanie prognoz i ekspertyz;

* prowadzenie kursów i szkoleń dotyczących gospodarki leśnej;

* prace normalizacyjne, certyfikacyjne, unifikacyjne i typizacyjne.

Dlatego też Wnioskodawca jako Współbeneficjent, wraz z Instytutem (dalej "I"), jako Beneficjentem Koordynującym, postanowił wspólnie zrealizować projekt zatytułowany "Ocena wpływu nawozów fosforynowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego SDL BSP" na finansowanie którego uzyskały dotacje Unii Europejskiej (umowa o przyznanie dotacji zawarta 20 września 2012 r. - dalej: "Umowa o dotacje") oraz NFOŚIGW o dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia realizowanego w ramach Instrumentu Finansowego LIFE +, zawarta 27 września 2012 r.).

Przedmiotowy projekt zostanie sfinansowany prawie w całości powyższymi dotacjami (wymagany wkład finansowy Wnioskodawcy na rzecz projektu stanowi ok. 3,5% przewidywanego kosztu realizacji projektu). Zgodnie z zawartymi umowami, Beneficjent Koordynujący, na zasadach w nich określonych, przekazuje Wnioskodawcy jako Współbeneficjentowi, środki z dotacji na realizację Przedsięwzięcia, a Wnioskodawca realizuje Przedsięwzięcie na podstawie odrębnej umowy z Beneficjentem Koordynującym.

Z tego też względu, Wnioskodawca, jako Współbeneficjent, oraz Instytut, jako Beneficjent Koordynujacy, zawarły w dniu 25 stycznia 2013 r. umowę konsorcjum dotyczącą realizacji przedmiotowego projektu (dalej: "Umowa Konsorcjum"). Koszty poniesione przez Wnioskodawcę w trakcie trwania projektu będą zgodnie z Umową Konsorcjum przedstawiane Beneficjentowi Koordynującemu, który jest jedynym punktem kontaktowym dla Komisji UE oraz NFOŚIGW i wyłącznie uprawnionym do otrzymania funduszy z dotacji i ich rozdzielenia stosowanie do uczestnictwa.

Dowody księgowe dokumentujące poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcy który jako Współbeneficjent otrzymuje środki pieniężne na realizację projektu od Beneficjenta Koordynującego, zgodnie z ustalonym w Umowie Konsorcjum harmonogramem.

Instytut nie wystawia Beneficjentowi Koordynującemu żadnych faktur.

Przedmiotowa umowa (załącznik nr 2), precyzyjnie określa, które zadania w ramach projektu zobowiązany jest wykonać Współbeneficjent, a które Beneficjent Koordynujący. Do zadań Wnioskodawcy należy więc m.in.:

* założenie powierzchni badawczych;

* oznaczenie początkowego stanu zdrowotności drzewostanów i warunków siedliska wybranych drzew na powierzchniach doświadczalnych;

* przeprowadzenie zabiegów chemicznych;

* oznaczenie stanu zdrowotności drzewostanów i warunków siedliska wybranych drzew;

* oszacowanie wpływu fosforynów na zdrowotność badanych drzewostanów i warunki siedliskowe;

* przygotowanie raportu w języku niespecjalistycznym;

* odczyty i wykłady dla instytucji i uczelni;

* konferencje i szkolenia o tematyce leśnej.

Szczegółowy opis powyższych zadań zawiera Umowa o dotację z Komisją Europejską, która zgodnie z art. 2 Umowy Konsorcjum stanowi jej integralną cześć i jej postanowienia mają pierwszeństwo w stosunku do wszelkich innych umów zawartych pomiędzy Beneficjentem Koordynującym, a Współbeneficjentem, które mogłyby mieć wpływ na realizację Umowy o dotację.

W ramach działalności Instytutu opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają następujące czynności:

* świadczenie usług naukowo-badawczych; najem powierzchni;

* działalność dydaktyczna i popularyzatorska;

* działalność wydawnicza;

* certyfikacja w systemie PEFC.

W prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje zazwyczaj sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednakże w nielicznych przypadkach, dokonuje również sprzedaży zwolnionej z tego podatku, jak i czynności spoza zakresu podatku VAT. Z uwagi na fakt, że w stosunku do części wydatków nie jest możliwe ich przyporządkowanie bezpośrednio do działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej, Wnioskodawca co do zasady alokuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego stosując współczynnik VAT. Przy czym z uwagi na fakt, że współczynnik VAT sprzedaży opodatkowanej wyliczony dla Wnioskodawcy za rok 2012, obliczony zgodnie zobowiązującymi przepisami, wyniósł powyżej 99%, Wnioskodawca dokonuje 100% odliczenia VAT. Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest Wnioskodawca na podstawie przedmiotowego projektu, należy jednoznacznie stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z rezultatów osiągniętych w ramach projektu (w tym z tytułu udostępniania powstałych materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych).

Z drugiej jednakże strony, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu, będzie dokonywał określonych zakupów towarów usług od podmiotów zewnętrznych, których cena uiszczana przez Wnioskodawcę będzie zawierać podatek VAT. Nie istnieje jednak, ani bezpośredni, ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Instytutu na podstawie ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Skoro Instytut w ramach przedmiotowego projektu nabywa towary i usługi, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (nie istnieje związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na fakt, że wszelkie rezultaty zrealizowanych przez Wnioskodawcę zadań w ramach projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, poniesionych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT rozumie się m.in. wszelką działalność producentów, usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Dodatkowo w zakresie działalności gospodarczej mieszczą się również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług; oraz

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powyższe ustalenia do przedmiotowego stanu faktycznego, należy wskazać, iż Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania i prace badawczo rozwojowe dotyczące nauk leśnych. W prowadzonej ewidencji księgowej Wnioskodawcy wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.

Realizowany przez Instytut, jako Współbeneficjenta, projekt finansowany jest prawie w całości z dotacji. Beneficjentem koordynującym jest ILOT, z którym Wnioskodawca zawarł Umowę Konsorcjum jako Współbeneficjent. Celem projektu jest przeprowadzenie na wyodrębnionej uprzednio powierzchni badawczej oceny wpływu precyzyjnie określonej grupy nawozów, na stan zdrowotny występującego tam lasu, przy wykorzystaniu zbudowanego uprzednio fotowoltaicznego samolotu stratosferycznego. Wyniki prac Wnioskodawcy będą udostępniane publicznie m.in. na odczytach i wykładach dla różnego rodzaju instytucji i uczelni, a także na konferencjach o tematyce leśnej. W toku realizacji projektu Instytut sporządza sprawozdania z osiągniętego postępu, jak również przekazuje dotyczącą go dokumentację oraz raporty finansowe. Płatności w ramach projektu dokonuje Beneficjent koordynujący bezpośrednio na konto bankowe Współbeneflcjenta (Wnioskodawca). Zadania Wnioskodawcy w tym wykorzystanie efektów zrealizowanego projektu, są więc bez wątpienia związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług wyłącznie dla celów realizacji przedmiotowego projektu stanowiłoby dla Wnioskodawcy nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Należy bowiem stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją Ustawy o VAT. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w tego rodzaju sytuacjach. Obowiązujące przepisy nie przewidują więc możliwości odliczenia podatku naliczonego w przedmiotowym stanie faktycznym.

Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia nie jest więc spełniony, gdyż ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo należy nadmienić, że Instytut nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Skoro Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, to nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 tego rozporządzenia.

Prezentowane przez Instytut stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. I tak np.:

W interpretacji indywidualnej z 17 października 2012 r., sygn. IPPP1/443-643/12-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że "...otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu (...) nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...) dokonywane przez Instytut zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym VAT z uwagi na powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług."

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-109/12-4/MH stwierdził, że "Wnioskodawca nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu (...) w ramach Programu (...) ponieważ efekty projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT."

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r., sygn. IPPP3/443-700/11-4/MK stwierdził jednoznacznie, że: "Efekt jaki powstanie po zakończeniu realizacji projektu nie będzie generował żadnego przychodu (...) Towary i usługi nabywane przy realizacji ww. zadania nie będą miały wpływu na osiągane przychody przez Instytut (...) Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu".

W tym samym duchu rozstrzygnął podobną kwestię Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2012 r., sygn. ILPP2/443-1562/11-4/MN, gdzie wskazał, że "...Wnioskodawca uczestniczy w realizacji przedmiotowego projektu na zasadzie partnerstwa, a nie na zasadzie usługodawcy w stosunku do koordynatora projektu (...) Koordynator projektu nie był odbiorcą usług, wobec tego nie można stwierdzić, aby Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług na rzecz koordynatora czy też innego konkretnego podmiotu: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej (...) Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane (...) czynności w ramach realizacji projektu nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem (...) w ramach realizacji (...) projektu nie dochodzi również do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami (rzeczami, ich częściami lub wszelkimi postaciami energii) jak właściciel. Tym samym, czynności (...) nie stanowią również odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Reasumując, czynności wykonane w ramach (...) projektu nie stanowią odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy."

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 Ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem wykonywane w ramach projektu czynności (ewentualnie powstałe materiały, czy wartości niematerialne i prawne), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Instytut będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest współbeneficjentem (partnerem) przy realizacji projektu pn. "Ocena wpływu nawozów fosforynowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego SDL BSP" finansowany z dotacji Unii Europejskiej (umowa Nr LIFE11/ENV/PL/459) oraz NFOŚiGW (umowa nr 619/2012/Wn-15/OP-MN-LF/D o dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia realizowanego w ramach instrumentu finansowego LIFE+). Beneficjentem koordynującym jest Instytut, który jest jedynym punktem kontaktowym dla Komisji UE oraz NFOŚiGW i wyłącznie uprawnionym do otrzymania funduszy z dotacji i ich rozdzielenia stosownie do uczestnictwa. Wydatki związane z realizacją projektu wystawiane są na Instytut, który jako współbeneficjent otrzymuje środki pieniężne zgodnie z ustalonym w umowie harmonogramem. Wnioskodawca w związku z realizacją nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z rezultatów osiągniętych w ramach projektu (w tym z tytułu udostępniania powstałych materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych).

Mając, zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego Projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w związku realizacji projektu pn. "Ocena wpływu nawozów fosforynowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego SDL BSP".

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl