IPPP3/443-1284/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1284/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 5 grudnia 2011 r. (data wpływu) będące odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 24 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* zastosowania właściwej stawki dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, wstępu na basen i zajęć sportowych - rekreacyjnych - jest prawidłowe.

* stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla świadczonych usług wstępu do sauny-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na basen, saunę, zajęcia fitness i zajęcia rehabilitacyjne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jako zakład budżetowy został utworzony Uchwałą. Przedmiotem działalności Ośrodka jest organizacja zajęć sportowych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, popularyzacja rekreacji ruchowej i turystyki, a także eksploatacja i zarządzanie bazą sportowo - rekreacyjną.

Ośrodek w ramach swojej działalności statutowej świadczy usługi:

1.

wstęp na pływalnię i saunę (bilety i karnety wstępu) PKWiU 93.11.10.0

2.

najem boiska dla Klubu Sportowego do korzystania wg harmonogramu załączonego do umowy PKWiU 93.11.10.0

3.

zajęcia nauki pływania, zajęcia aquaareobiku, zajęcia rehabilitacyjne PKWiU 96.04.10.0

4.

zajęcia fitness, organizacja zajęć sportowych i rekreacyjnych PKWiU 93.13.10.00

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze świadczeniem usług: wstęp na pływalnię i saunę (bilety i karnety wstępu) PKWiU 93.11.10.0, najem boiska dla klubu Sportowego do korzystania wg harmonogramu załączonego do umowy PKWiU 93.11. 10.0, można stosować 8% stawkę podatku VAT a na zajęcia nauki pływania, zajęcia aquaareobiku, zajęcia rehabilitacyjne PKWiU 96.04.10.0, zajęcia fitness, organizacja zajęć sportowych i rekreacyjnych PKWiU 93.13.10.00 można stosować 23% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane ze wstępem na saunę i pływalnię oraz udostępnianie boiska sportowego mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 i 179 załącznika nr 3 ustawy o VAT jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych i usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Natomiast usługi związane z organizacją zajęć opodatkowane powinny być stawką podstawową 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie właściwej stawki dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, wstępu na basen i zajęć sportowych - rekreacyjnych oraz za nieprawidłowe w zakresie stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla świadczonych usług wstępu do sauny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2). Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Jednocześnie, załącznik nr 3 do ustawy o VAT zawiera, w poz. 179 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" klasyfikowane w kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU") 93.11.10.0. Natomiast pozycja 186, bez względu na symbol PKWiU wskazuje pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako zakład budżetowy prowadzi działalność w zakresie organizacji zajęć sportowych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, popularyzacji rekreacji ruchowej i turystyki, a także eksploatacji i zarządzania bazą sportowo - rekreacyjną. W ramach tej działalności świadczy usługi wstęp na pływalnię i saunę (bilety i karnety wstępu) PKWiU 93.11.10.0, najem boiska dla Klubu Sportowego do korzystania wg harmonogramu PKWiU 93.11.10.0, zajęcia nauki pływania, zajęcia aquaareobiku, zajęcia rehabilitacyjne PKWiU 96.04.10.0 oraz zajęcia fitness i organizacja zajęć sportowych i rekreacyjnych PKWiU 93.13.10.00

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, jaką stawkę podatku należy zastosować dla świadczonych usług wstępu na pływalnie i saunę a jaką dla zajęć fitness, organizacji zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), gdzie wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU).

W Dziale 93 tej klasyfikacji "Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:

I.

93.1 Usługi związane ze sportem

II.

93.2 Usługi związane z rozrywką i rekreacją

W dziale 96 "pozostałe usługi indywidualne", mieszczącym się w sekcji s, wymienione zostały:

96.0 Pozostałe usługi indywidualne obejmujące m.in. grupę 96.04 - usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 179, ustawodawca przewidział zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi najmu boiska dla klubu sportowego oraz wstępu na pływalnie, zostały przez niego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Zatem, biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz okoliczności sprawy, uznać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w powyższym zakresie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Usługi związane z organizacją zajęć nauki pływania, aquaareobiku, rehabilitacyjne sklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę w PKWiU 96.04.10.0, natomiast zajęcia fitness oraz organizacja zajęć sportowych i rekreacyjnych w PKWiU 93.13.10.00. Przy założeniu że Wnioskodawca dokonał w sposób prawidłowy klasyfikacji usług i nie mieszczą się one w innym grupowaniu statystycznym, jako że nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy, jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT oraz przywołane powyżej wyjaśnienia, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

W kwestii opodatkowania wstępu na saunę, wyjaśnić należy przede wszystkim pojęcie "wstępu", które objęte zostało przez ustawodawcę stawka 8%. Pod tym pojęciem określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Z kolei w obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje się, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia "gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne). Pojęcia usług w zakresie wstępu nie można utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu" uprawniającego do czynnego korzystania z obiektu lub uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu upoważniające do wejścia na saunę, a zatem bilet wstępu upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do korzystanie z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach sauny.

Ponadto, należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie 93.11.10.0 obejmuje przede wszystkim usługi związane z działalnością obiektów sportowych, natomiast nie obejmuje usług świadczonych przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, i podobne, które maja na celu poprawę samopoczucia. Wskazanie przez Wnioskodawcę na symbol PKWiU jako 93.11.10.0 dla wstępu na saunę, nie mieści się w zakresie usług związanych z działalnością obiektów sportowych. Nie można tego również zakwalifikować jako pozostałych usług związanych z rekreacją, wyłącznie w zakresie wstępu, gdyż, biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia, wstęp na saunę nie spełnia ustawowej przesłanki uznania go za usługi w zakresie wstępu, w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, w zakresie biletów wstępu na saunę Wnioskodawca winien opodatkować te usługi podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl