IPPP3/443-1273/10-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1273/10-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Pomocy Społecznej przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej stosowanej przy modernizacji basenu rehabilitacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej stosowanej przy modernizacji basenu rehabilitacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Basen rehabilitacyjny został wybudowany w latach 1995-1998, jako budynek wchodzący w skład Domu Pomocy Społecznej pod nazwą: zaplecze rehabilitacyjne hydroterapii wraz z przyłączami zewnętrznymi. Basen jest połączony z DPS trwałym łącznikiem. Basen został wybudowany dla potrzeb mieszkańców tego Domu. Zgodnie ze Statutem i Regulaminem Organizacyjnym, Dom powinien podnosić sprawność i aktywizować mieszkańców oraz świadczyć na rzecz mieszkańców, z których większość ma orzeczony stopień niepełnosprawności m.in. usługi w zakresie hydroterapii.

Ma on na celu zmniejszenie negatywnych skutków starzenia się, ograniczeń ruchowych osób niepełnosprawnych oraz poprawę zdrowia społeczeństwa. Po kilku latach basen został udostępniony również osobom spoza DPS. Dzięki temu następuje integracja mieszkańców DPS, czyli osób starszych i niepełnosprawnych, z osobami zdrowymi z zewnątrz podczas wspólnego korzystania z pływalni.

Modernizacja basenu jest przewidziana na 2011 r. Dzięki temu poprawi się dostępność i jakość infrastruktury DPS oraz jakość usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Po remoncie, dzięki nowoczesnej infrastrukturze będzie można należycie dbać o zdrowie zarówno ludzi starszych i przewlekle chorych jak i aktywnych na rynku pracy. Pływalnia będzie dostosowana do korzystania przez osoby starsze, ograniczone ruchowo oraz przez osoby niepełnosprawne, co ograniczy występowanie niepełnosprawności oraz zjawisko przedwczesnej umieralności.

Zgodnie z art. 3 ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

3.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Budynek DPS rozpatrywany jako całość służy do wielu celów jego mieszkańców (mieszkalny, rehabilitacja, rekreacja). Przeważa cel mieszkaniowy - rodzaj przeważającej działalności określony w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 18 grudnia 2008 r.:

* wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) - 87.30.Z "Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych";

* wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2004) - 87.31.B "Pomoc społeczna pozostała, z zakwaterowaniem".

Basen rehabilitacyjny - zaplecze rehabilitacyjne hydroterapii Domu Pomocy Społecznej obejmuje 1.118,70 m kw., co stanowi 19,65% całkowitej powierzchni użytkowej DPS-u (5.692,10 m kw.) - przeważa część mieszkalna.

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB, budynek Domu Pomocy Społecznej powinien być wg podatnika sklasyfikowany jako obiekt budowlany przeznaczony do wielu celów, zgodnie z głównym użytkowaniem do celu mieszkaniowego w Sekcji 1 Budynki, Dziale 11 - budynki mieszkalne, Grupie 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania, Klasie 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - domy pomocy społecznej.

Roboty budowlane na basenie rehabilitacyjnym:

* remont i modernizacja krytej pływalni typu rehabilitacyjnego zgodnie z dokumentacją techniczną i kosztorysem,

* modernizacja instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej krytej pływalni typu rehabilitacyjnego

związane są z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą - wskazany symbol PKOB - 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować na zaplanowaną inwestycję tj. przy wykonywaniu robót budowlanych na basenie rehabilitacyjnym. Czy można stosować stawkę 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Do robót budowlanych wykonywanych na ww. obiekcie (basen rehabilitacyjny) należy stosować stawkę 7% na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z ust. 12 i 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

(12. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

12a. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b).

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ww. ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 (1130), wśród nich budynki domu pomocy społecznej. Zdaniem Podatnika basen rehabilitacyjny, stanowiący część budynku DPS nie jest lokalem użytkowym, bowiem funkcjonalnie związany jest z DPS. Stanowi część budynku DPS, zaspakaja określone potrzeby jego mieszkańców podobnie jak kuchnia, kaplica czy część medyczno-rehabilitacyjna. Przedmiotem obrotu nie może być część budynku, o ile nie ma ona charakteru odrębnego lokalu, a takiego charakteru basen nie ma. W przypadku sprzedaży przedmiotem obrotu byłby cały budynek, łącznie z basenem i z tego względu zastosowanie jednej stawki 7% jest uzasadnione.

Według PKWiU (1997 r.) dla wyżej wymienionych robót wskazany symbol - 45.21.12 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym wielorodzinnym" uznając, że w całości powierzchni użytkowej DPS-u przeważa część mieszkalna. Z rozeznania wynika, że w podanym dziale 45 Roboty budowlane mieszczą się prace związane z remontem i modernizacją krytej pływalni wchodzącej w skład Domu Pomocy Społecznej i nie stanowiącej odrębnego lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a ust. 1-2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawką podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Natomiast klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m.in. budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w latach 1995-1998 został wybudowany basen rehabilitacyjny, jako budynek wchodzący w skład Domu Pomocy Społecznej pod nazwą: zaplecze rehabilitacyjne hydroterapii wraz z przyłączami zewnętrznymi. Basen jest połączony z DPS trwałym łącznikiem. Basen został wybudowany dla potrzeb mieszkańców tego Domu. Po kilku latach basen został udostępniony również osobom spoza DPS.

Budynek DPS rozpatrywany jako całość służy do wielu celów jego mieszkańców (mieszkalny, rehabilitacja, rekreacja).

Basen rehabilitacyjny - zaplecze rehabilitacyjne hydroterapii Domu Pomocy Społecznej obejmuje 1.118,70 m kw., co stanowi 19,65% całkowitej powierzchni użytkowej DPS-u (5.692,10 m kw.) - przeważa zatem część mieszkalna.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych PKOB, budynek Domu Pomocy Społecznej powinien być wg podatnika sklasyfikowany jako obiekt budowlany przeznaczony do wielu celów, zgodnie z głównym użytkowaniem do celu mieszkaniowego w Sekcji 1 Budynki, Dziale 11 - budynki mieszkalne, Grupie 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania, Klasie 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - domy pomocy społecznej.

Na basenie rehabilitacyjnym będą przeprowadzone następujące roboty budowlane:

* remont i modernizacja krytej pływalni typu rehabilitacyjnego zgodnie z dokumentacją techniczną i kosztorysem,

* modernizacja instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej krytej pływalni typu rehabilitacyjnego.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że wymienione we wniosku roboty budowlane (sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do symbolu PKWiU (1997) 45.21.12) będą dotyczyły budynku basenu rehabilitacyjnego, wchodzącego w skład Domu Pomocy Społecznej (klasa PKOB 1130), połączonego z nim trwałym łącznikiem. Zatem w myśl art. 41 ust. 12 ustawy, w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a ust. 2, w 2011 r. będą one opodatkowane, ale nie 7%, lecz 8% stawką podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności wskazanego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług budowlanych według PKWiU oraz budynku według PKOB. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie, zawarte we wniosku, potraktowano jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jego poprawności. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności ww. klasyfikacji usług według PKWiU, ani budynków według PKOB, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl