IPPP3/443-1270/10/14-11/S/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1270/10/14-11/S/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego jest:

* prawidłowe - w zakresie możliwości pobierania oświadczeń, które dotyczą wszystkich transakcji zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym,

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości składania oświadczeń faksem lub drogą elektroniczną.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka dostarcza na rynek polski olej opałowy, który jest sprzedawany głównie poprzez sieciowe markety budowlane, w pojemnikach 20 litrowych po cenach hurtowych wyższych od cen detalicznych oleju napędowego na stacjach benzynowych.

Olej opałowy, Spółka sprowadza do Polski z Belgii w takich samych pojemnikach, w jakich jest następnie sprzedawany głównie poprzez sieć marketów budowlanych. Spółka posiada status zarejestrowanego handlowca. Olej jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Spółka płaci podatek akcyzowy, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, z chwilą wprowadzenia oleju opałowego do magazynów Spółki. Zobowiązanie podatkowe jest obliczane według stawki, określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a, tiret pierwsze. Dostawa oleju opałowego do sieci marketów następuje w związku z ich zamówieniami, które są składane drogą elektroniczną przez sprzedawców danego działu sklepu.

Pobór oświadczenia o przeznaczeniu oleju na cele opałowe przy każdej dokonywanej sprzedaży na rzecz poszczególnego marketu budowlanego, podpisanego przez uprawnionego pracownika odbiorcy, napotyka na trudności techniczno-organizacyjne. Markety zamawiają po 20-40 pojemników, średnio 6-8 razy w miesiącu. Zamówienia generuje system elektroniczny bez możliwości wystawienia oświadczenia z czytelnym podpisem. Ponadto pracownicy sieci nie zawsze pamiętają o konieczności złożenia wraz z zamówieniem oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego.

Spółka rozważa zatem możliwość uzgodnienia z sieciowymi marketami budowlanymi następującego systemu dokumentowania sprzedaży oleju opałowego. Uwzględniając specyfikę obrotu handlowego marketów sieciowych oświadczenie byłoby składane raz w miesiącu i dotyczyło wszystkich zakupów dokonywanych przez dany podmiot w miesiącu poprzedzającym. Oświadczenie takie byłoby przygotowywane przez Spółkę i dotyczyłoby wszystkich wystawionych w danym miesiącu faktur dla danego odbiorcy. Oświadczenie przesyłane byłoby do każdego odbiorcy faksem który po jego podpisaniu byłby zobowiązany do odesłania do Spółki do dnia 15 każdego miesiąca faksem oraz oryginał - listem poleconym. Umożliwiłoby to Spółce sporządzenie zestawienia sprzedaży w terminie przewidzianym w art. 89 ust. 14 ustawy o podatku akcyzowym lub też (w przypadku braku podpisanego oświadczenia) do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty zobowiązania, wynikającego z tej deklaracji, wg stawek określonych w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w ustawowym terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy treść przepisu art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym umożliwia pobieranie od odbiorcy oświadczenia o przeznaczeniu oleju opalowego na cele grzewcze, które dotyczy wszystkich zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym transakcji, jeżeli w oświadczeniu są wymienione wszystkie wystawione na rzecz tego odbiorcy dokumenty sprzedaży (faktury) oraz czy dostatecznym dowodem przeznaczenia oleju opałowego na cele grzewcze jest oświadczenie przesłane do Spółki faksem lub drogą elektroniczną.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, gramatyczna wykładnia treści przepisu art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, zobowiązujący sprzedawcę oleju opałowego do uzyskania od odbiorcy oświadczenia o przeznaczeniu tego oleju na cele grzewcze lub do odsprzedaży na te cele, nie wyklucza możliwości złożenia takiego oświadczenia w odniesieniu do wielu transakcji dokonanych na rzecz tego odbiorcy w okresie rozliczeniowym dla podatku akcyzowego, tj. w okresie miesiąca, jeżeli z oświadczenia tego jednoznacznie wynika jakich ilości oleju opałowego dotyczy deklaracja odbiorcy oraz z jakich dokumentów sprzedaży (faktur) ilości te wynikały.

Stanowisko takie potwierdza także - zdaniem Spółki - wykładnia systemowa i celowościowa przepisów art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Terminem granicznym dla spełnienia warunków zastosowania obniżonej stawki akcyzy na oleje opałowe jest dzień 25 miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym, tj. dzień złożenia deklaracji podatkowej dla podatku akcyzowego oraz dzień złożenia naczelnikowi urzędu celnego zestawienie dokonanych w miesiącu rozliczeniowym sprzedaży oleju opałowego na cele grzewcze. Do tego czasu sprzedawca oleju opałowego jest zobowiązany do rozliczenia swojej sprzedaży i wysokości zobowiązania podatkowego w akcyzie tzn. ustalenia według jakich stawek zobowiązanie to należy ustalić. Jeżeli jakaś ilość sprzedanego oleju opałowego nie zostanie do tego czasu potwierdzona przez odbiorcę oświadczeniem, sprzedawca jest zobowiązany, zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy o podatku akcyzowym, zastosować do tej ilości oleju opałowego stawki określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy i obowiązek ten wykona w ustawowym terminie. Cel, jaki założył ustawodawca zostanie zatem osiągnięty również wówczas gdy odbiorca potwierdzi oświadczeniem przeznaczenie oleju opałowego w odniesieniu do wszystkich zakupów dokonanych od danego sprzedawcy w okresie rozliczeniowym.

Spółka jest również zdania, iż dokumentem równoznacznym z oryginałem jest dokument przesłany drogą faksową lub dokument elektroniczny, tzn. zawierający podpis elektroniczny.

Spółka pragnie również podkreślić, iż - biorąc pod uwagę wysokość cen oleju opałowego, które także przy uwzględnieniu obniżonej stawki akcyzy, są wyższe od cen oleju napędowego - w żadnym momencie realizacji transakcji nie zachodzi obawa zmiany przeznaczenia tego oleju.

W dniu 28 marca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP3/443-1270/10-4/JK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Organ przytoczył przepisy art. 89 ust. 5 pkt 1 i ust. 6-7 ustawy oraz stwierdził, że ich treść jednoznacznie wskazuje, iż podmioty, które zajmują się sprzedażą wyrobów energetycznych i chcą zastosować do sprzedaży tych wyrobów preferencyjne stawki akcyzy, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, muszą uzyskać od nabywcy oświadczenie, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedawane do celów opałowych. W przypadku braku stosownego oświadczenia, podatnik powinien zastosować stawkę akcyzy przewidzianą w ust. 4 pkt 1, co wynika z ust. 16 art. 89 ustawy. Celem omawianych przepisów jest zapewnienie właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z opodatkowania preferencyjnymi stawkami akcyzy ze względu na przeznaczenie towarów. Uzyskanie stosownego oświadczenia pozwala na zastosowanie stawki preferencyjnej. Czyli Spółka w chwili sprzedaży powinna otrzymać od nabywcy kompletne oświadczenie.

Przedmiotowa interpretacja była przedmiotem skargi, złożonej przez Wnioskodawcę.

W wyroku z dnia 8 grudnia 2011 r. sygn. VIII SA/Wa 769/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę wniesioną przez Wnioskodawcę. Sąd podzielił pogląd wyrażony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 listopada 2010 r. sygn. I SA/Gd 721, że dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy konieczne jest zastosowanie wykładni językowej art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, uzupełnionej wykładnią celowościową oraz systemową wewnętrzną. Kompleksowa wykładnia art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy prowadzi do wniosku, że sprzedawca oleju opałowego w celu zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy co do zasady obowiązany jest posiadać w chwili sprzedaży kompletne oświadczenie w rozumieniu ust. 6, złożone przez nabywcę tego towaru. Oświadczenia, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy, nie są tylko wymogami formalnymi pozwalającymi stosować preferencyjną stawkę akcyzy. Są oświadczeniami woli co do przeznaczenia towaru już w chwili jego nabycia. Posiadanie przez sprzedawcę oleju opałowego kompletnych oświadczeń złożonych przez nabywcę pozwala na ewentualne obciążenie nabywcy konsekwencjami wykorzystania oleju opałowego w sposób inny od deklarowanego. Oświadczenie spełnia zatem funkcję ochronną dla sprzedawcy. Posiadając w chwili sprzedaży kompletne oświadczenie, sprzedawca może zastosować dla opodatkowania tej czynności preferencyjną stawkę akcyzy. W innym przypadku to sprzedawca ponosi ryzyko dotyczące ewentualnej odpowiedzialności podatkowej związanej z wykorzystaniem oleju opałowego przez nabywcę w sposób inny od tego, jaki pozwala na zastosowanie preferencyjnej stawki akcyzy. Skoro uzyskanie od nabywcy oleju wskazanego oświadczenia warunkuje dopuszczalność przyznania niższej stawki podatku logicznym jest, że musi ono zostać złożone sprzedawcy jeszcze przed dokonaniem czynności sprzedaży, a tym bardziej przed dokonaniem wydania towaru umowy, kiedy to rozstrzyga się kwestia wysokości właściwej stawki podatku akcyzowego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że w celu zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy, w dobrze pojętym interesie sprzedawcy jest zatem posiadanie w chwili dokonywania sprzedaży oleju opałowego, a najpóźniej w dniu wystawienia faktury, kompletnego w rozumieniu art. 89 ust. 6-7 ustawy oświadczenia nabywcy tego towaru. Tym samym, sprzedawca oleju opałowego powinien w taki sposób zorganizować swoją działalność, aby należycie wypełnić wymogi wynikające z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy już w chwili dokonywania sprzedaży, nie później niż w dniu wystawienia faktury.

W związku z powyższym Spółka wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrokiem z dnia 17 maja 2013 r. sygn. I FSK 435/13 Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że biorąc pod uwagę zasadę proporcjonalności nie można art. 89 ust. 5 ustawy interpretować w ten sposób, że oświadczenie, o którym mowa w tym przepisie, aby uprawniało sprzedawcę do skorzystania z preferencyjnej stawki w podatku akcyzowym musi zostać złożone przez nabywcę jeszcze przed dokonaniem sprzedaży. Mechanizm ochronny przed wykorzystywaniem wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe niezgodnie z tym celem zostanie zapewniony również wówczas, gdy sprzedawca uzyska takie oświadczenie przed upływem terminu, o którym mowa w art. 89 ust. 14 ustawy tj. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży. Termin ten koresponduje bowiem z przewidzianym w art. 21 ust. 1 terminem złożenia deklaracji podatkowej i wpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej. Przed tym terminem sprzedawca i tak nie zastosuje właściwej stawki podatku akcyzowego do sprzedanego oleju opałowego ponieważ może to uczynić najwcześniej przy złożeniu deklaracji podatkowej i wpłacie podatku. Jeżeli do tego czasu sprzedaż oleju opałowego nie zostanie potwierdzona przez nabywcę stosowanym oświadczeniem, sprzedawca zobowiązany będzie zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy zastosować do tej sprzedaży stawki określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpatrując ponownie sprawę wyrokiem z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt VIII SA/Wa 554/13 uchylił zaskarżoną interpretację. Wojewódzki Sąd Administracyjny w pełni podzielił poglądy NSA zgodnie z którymi nie można art. 89 ust. 5 ustawy interpretować w ten sposób, że oświadczenie, o którym mowa w tym przepisie, aby uprawniało sprzedawcę do skorzystania z preferencyjnej stawki w podatku akcyzowym musi zostać złożone przez nabywcę jeszcze przed dokonaniem sprzedaży. Mechanizm ochronny przed wykorzystywaniem wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe niezgodnie z tym celem zostanie zapewniony również wówczas, gdy sprzedawca uzyska takie oświadczenie przed upływem terminu, o którym mowa w art. 89 ust. 14 ustawy tj. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży. Termin ten koresponduje bowiem z przewidzianym w art. 21 ust. 1 ustawy terminem złożenia deklaracji podatkowej i wpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej. Przed tym terminem sprzedawca i tak nie zastosuje właściwej stawki podatku akcyzowego do sprzedanego oleju opałowego ponieważ może to uczynić najwcześniej przy złożeniu deklaracji podatkowej i wpłacie podatku. Jeżeli do tego czasu sprzedaż oleju opałowego nie zostanie potwierdzona przez nabywcę stosowanym oświadczeniem, sprzedawca zobowiązany będzie zgodnie z art. 89 ust. 16 u.p.a. zastosować do tej sprzedaży stawki określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Dlatego też zaskarżona interpretacja naruszała przepis art. 89 ust. 5 ustawy.

Ponadto WSA wskazał, że uzasadnienie organu co do możliwości składania oświadczeń faksem jest wadliwe, bo oparte jedynie na stwierdzeniu, że "oświadczenie przesłane faksem nie posiada rangi dowodu". Takie stwierdzenie stoi w sprzeczności z treścią art. 180 Ordynacji podatkowej, a organ nie przeprowadził analizy tej kwestii na gruncie przedmiotowych dla sprawy przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Sąd nie może w tym zastępować organu. Dodatkowo WSA zauważył, że organ nie odniósł się do kwestii przesłania oświadczenia odbiorcy drogą elektroniczną (z podpisem elektronicznym), przez co naruszył art. 14b i 14 h w zw. z art. 120, 121 § 1, 124 Ordynacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz biorąc pod uwagę wnioski płynące z wyroku WSA w Warszawie z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt VIII SA/Wa 554/13 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości pobierania oświadczeń, które dotyczą wszystkich transakcji zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym oraz nieprawidłowe w zakresie możliwości składania oświadczeń faksem lub drogą elektroniczną.

Zgodnie z uregulowaniem art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Z kolei zgodnie z ust. 6 cytowanego artykułu oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Przy czym w świetle art. 89 ust. 7 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Jednocześnie stosownie do art. 89 ust. 14 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Zgadnie z art. 89 ust. 15 pkt 1 ustawy miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać w przypadku sprzedawcy, o którym mowa w ust. 14:

a.

imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie,

b.

ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,

c.

datę złożenia oświadczenia,

d.

datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,

e.

określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń,

f.

miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 16 ustawy w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Jednocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Treść powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, iż podmioty, które zajmują się sprzedażą wyrobów energetycznych i chcą zastosować do tych wyrobów preferencyjne stawki akcyzy, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy muszą uzyskać od nabywcy oświadczenie, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych. Innymi słowy warunkiem koniecznym do zastosowania obniżonej stawki akcyzy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe jest posiadanie oświadczenia złożonego przez nabywcę, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przypadku nieuzyskania stosownego oświadczenia podatnik powinien zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 ustawy, co wynika z art. 89 ust. 16 ustawy, który wskazuje, że w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Z treści wniosku wynika, że Spółka, uwzględniając specyfikę obrotu handlowego marketów sieciowych, rozważa możliwość składania oświadczeń raz w miesiącu dotyczących wszystkich zakupów dokonywanych przez dany podmiot w miesiącu poprzedzającym. Oświadczenie takie byłoby przygotowywane przez Spółkę i dotyczyłoby wszystkich wystawionych w danym miesiącu faktur dla danego odbiorcy. Oświadczenie przesyłane byłoby do każdego odbiorcy faksem który po jego podpisaniu byłby zobowiązany do odesłania do Spółki do dnia 15 każdego miesiąca faksem oraz oryginał - listem poleconym. Umożliwiłoby to Spółce sporządzenie zestawienia sprzedaży w terminie przewidzianym w art. 89 ust. 14 ustawy lub też (w przypadku braku podpisanego oświadczenia) do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty zobowiązania, wynikającego z tej deklaracji, wg stawek określonych w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy w ustawowym terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym.

Wątpliwości Spółki m.in. dotyczą możliwości pobierania od odbiorcy oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze dotyczącego wszystkich transakcji zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym, jeżeli w oświadczeniu są wymienione wszystkie wystawione na rzecz tego odbiorcy dokumenty sprzedaży (faktury).

Zauważyć należy, że art. 89 ust. 5 i 16 ustawy wprowadzają mechanizmy ochronne przed wykorzystywaniem wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe niezgodnie z tym celem, czego konsekwencją może być w szczególności uszczuplenie należności podatkowych. Oświadczenia, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy powinny umożliwiać kontrolę dystrybucji oleju opałowego i jego faktycznego przeznaczenia na cele opałowe. Nie można art. 89 ust. 5 ustawy interpretować w ten sposób, że oświadczenie, o którym mowa w tym przepisie, aby uprawniało sprzedawcę do skorzystania z preferencyjnej stawki w podatku akcyzowym musi zostać złożone przez nabywcę jeszcze przed dokonaniem sprzedaży. Mechanizm ochronny przed wykorzystywaniem wyrobów energetycznych przeznaczonych na cele opałowe niezgodnie z tym celem zostanie zapewniony również wówczas, gdy sprzedawca uzyskuje takie oświadczenie przed upływem terminu, o którym mowa w art. 89 ust. 14 ustawy tj. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży. Termin ten koresponduje bowiem z przewidzianym w art. 21 ust. 1 ustawy terminem złożenia deklaracji podatkowej i wpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej. Przed tym terminem sprzedawca i tak nie zastosuje właściwej stawki podatku akcyzowego do sprzedanego oleju opałowego ponieważ może to uczynić najwcześniej przy złożeniu deklaracji podatkowej i wpłacie podatku. Jeżeli do tego czasu sprzedaż oleju opałowego nie zostanie potwierdzona przez nabywcę stosownym oświadczeniem, sprzedawca zobowiązany jest zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy zastosować do tej sprzedaży stawki określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że Spółka może pobierać od odbiorcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze, które dotyczy wszystkich transakcji zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym, jeżeli z oświadczenia tego jednoznacznie wynika jakich ilości oleju opałowego dotyczy deklaracja odbiorcy oraz z jakich dokumentów sprzedaży (faktur) ilości te wynikały.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie możliwości pobierania oświadczeń, które dotyczą wszystkich transakcji zrealizowanych w miesiącu rozliczeniowym należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dostatecznym dowodem przeznaczenia oleju opałowego na cele grzewcze jest oświadczenie przesłane do Spółki faksem lub drogą elektroniczną.

Wskazać należy, że wyżej cytowane przepisy uzależniają możliwość zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy, określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy od uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych. Przy tym przepisy obligują sprzedawcę do dołączenia tego oświadczenia do kopii faktury (poza sytuacją gdy oświadczenie jest złożone na wystawionej fakturze). Co więcej przepisy jasno wskazują, że sprzedawca przez 5 lat zobowiązany jest przechowywać oryginały oświadczeń. Ponadto stosownie do art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy oświadczenie powinno zawierać czytelny podpis składającego oświadczenie. Zatem z regulacji dotyczących oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów wynika, że oświadczenie powinno być w formie oryginału oraz powinno być własnoręcznie podpisane przez składającego oświadczenie. Tym samym należy stwierdzić, że oświadczenie przesłane faksem czy też drogą elektroniczną nie wypełnia dyspozycji zawartych w art. 89 ustawy. Oświadczenie przesłane faksem posiada, co do zasady, własnoręczny podpis składającego oświadczenie jednakże oświadczenie przesłane faksem stanowi jedynie odzwierciedlenie oryginału oświadczenia - swoistego rodzaju kopię. Zaś niepoświadczona kopia nie jest dokumentem. Tymczasem oświadczenie winno mieć walor dokumentu. Natomiast w przypadku oświadczenia przesłanego drogą elektroniczną podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym nie można uznać, że zawiera ono własnoręczny podpis składającego oświadczenie. Co prawda bezpieczny podpis elektroniczny jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym niemniej jednak nie stanowi on bezpośrednio elementu oświadczenia. Natomiast stosownie do art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy oświadczenie powinno zawierać czytelny podpis składającego oświadczenie. Ponadto należy wskazać, że w przypadku dopuszczania formy elektronicznej składania oświadczeń woli ustawodawca wskazałby również tę formę, podobnie jak uczynił to wprowadzając możliwość wystawiania faktur w formie elektronicznej.

Zatem oświadczenie przesłane do Spółki faksem lub drogą elektroniczną nie jest dostatecznym dowodem przeznaczenia oleju opałowego na cele grzewcze.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie możliwości składania oświadczeń faksem lub drogą elektroniczną należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl