IPPP3/443-1265/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1265/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1265/10-2/JK z dnia 11 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przeładunku towarów transportowanych poza terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przeładunku towarów transportowanych poza terytorium Polski.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1265/10-2/JK z dnia 11 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik na zlecenie innych podatników dokonuje przeładunku towarów transportowanych poza terytorium Polski. Po przeładunku towary są wywożone z Polski na terytorium państw trzecich nie wchodzących w skład terytorium Wspólnoty, przy czym towary są wywożone:

a.

albo bezpośrednio z terytorium Polski (transport towarów rozpoczyna się na terytorium Polski i przebiega do kraju trzeciego)

b.

albo przez terytorium Polski (transport towarów rozpoczyna się w innym kraju Wspólnoty a następnie przebiega przez Polskę do kraju trzeciego).

Podatnik gromadzi dokumentację, z której wynika zarówno fakt miejsca rozpoczęcia transportu (czy jest nim terytorium Polski czy innego kraju Wspólnoty), jak i potwierdzenie wywozu towarów poza granicę Polski do kraju trzeciego i na tej podstawie ustala właściwą dla wykonanej usługi przeładunku stawkę podatku VAT.

Podatnik wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując:

* stawkę podatku VAT w wysokości 0% w przypadku opisanym w punkcie a,

* stawkę podatku VAT w wysokości 22% w przypadku opisanym w punkcie b.

Ponadto, Wnioskodawca w uzupełnieniu do Wniosku wskazał, iż nabywcy przedmiotowych usług przeładunku towarów posiadają siedzibę na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 22% dla usługi przeładunku towarów wywożonych przez innego podatnika z terytorium Polski do kraju trzeciego gdy miejsce rozpoczęcia transportu i dokonania czynności z art. 7 ustawy o VAT znajduje się w innym kraju Wspólnoty niż Polska uznając że nie ma wtedy miejsca eksport towarów a zatem nie ma też zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 21 pkt a ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 0% dla usługi przeładunku towarów wywożonych przez innego podatnika z terytorium Polski do kraju trzeciego, gdy miejsce rozpoczęcia transportu w związku z dokonaniem czynności z art. 7 ustawy o VAT znajduje się na terytorium Polski uznając iż ma wtedy miejsce eksport towarów i dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT zastosowanie ma treść art. 83 ust. 1 pkt 21 pkt a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy o podatku od towarów usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych składowaniu przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 opodatkowaniu stawką 0% czynności te podlegają w przypadku prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika. że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie.

Aby ustalić czy wykonując usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 21 pkt a czyli m.in. usługi przeładunku można zastosować stawkę 0% podatnik musi przede wszystkim ustalić czy faktycznie wykonuje usługi związane bezpośrednio z eksportem dotyczące towarów eksportowanych.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, jeżeli wywóz jest dokonywany przez dostawcę lub na jego rzecz, lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.

Aby zatem doszło do eksportu muszą nastąpić łącznie wszystkie przesłanki:

* na terytorium kraju dochodzi do czynności określonej w art. 7 ustawy o VAT,

* następnie w konsekwencji tej czynności dochodzi do wywozu towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty lub na jego rzecz,

* następnie dochodzi do potwierdzenia tego wywozu przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z powyższym o eksporcie możemy mówić, gdy w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki w wykonaniu czynności z art. 7 ustawy do odbiorcy towary znajdują się na terytorium Polski. Jeżeli znajdują się wtedy na terytorium innego kraju Wspólnoty nie mamy już do czynienia z eksportem.

W związku z tym i zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy o VAT podatnik prawidłowo stosuje stawkę 0% tylko do usług przeładunku związanych z wywozem poza terytorium kraju towarów które w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki znajdowały się w Polsce i co do których posiada dokumenty poświadczające zarówno ten fakt jak i potwierdzenie wywozu towarów do kraju trzeciego poza terytorium Wspólnoty, a do pozostałych usług przeładunku towarów wywożonych poza terytorium Wspólnoty stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Przy czym przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej natomiast przez terytorium państwa trzeciego - zgodnie z pkt 5 powyższego artykułu - rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty.

Z przedstawionych stanów faktycznych wynika, iż Wnioskodawca na zlecenie innych podatników posiadających siedzibę na terytorium Polski dokonuje przeładunku towarów transportowanych poza terytorium Polski. Po przeładunku towary są wywożone z Polski na terytorium państw trzecich niewchodzących w skład terytorium Wspólnoty, przy czym towary są wywożone bezpośrednio z terytorium Polski (transport towarów rozpoczyna się na terytorium Polski i przebiega do kraju trzeciego) albo przez terytorium Polski (transport towarów rozpoczyna się w innym kraju Wspólnoty a następnie przebiega przez Polskę do kraju trzeciego). Podatnik gromadzi dokumentację, z której wynika zarówno fakt miejsca rozpoczęcia transportu (czy jest nim terytorium Polski czy innego kraju Wspólnoty), jak i potwierdzenie wywozu towarów poza granicę Polski do kraju trzeciego i na tej podstawie ustala właściwą dla wykonanej usługi przeładunku stawkę podatku VAT.

Podatnik wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując stawkę podatku VAT w wysokości 0% w przypadku opisanym w punkcie a oraz stawkę podatku VAT w wysokości 22% w przypadku opisanym w punkcie b.

Wątpliwości Spółki dotyczą zasad opodatkowania usługi przeładunku towarów transportowanych poza terytorium Polski w sytuacji gdy transport towarów rozpoczyna się na terytorium Polski i przebiega do kraju trzeciego oraz w sytuacji gdy transport towarów rozpoczyna się w innym kraju Wspólnoty a następnie przebiega przez Polskę do kraju trzeciego.

Wobec powyższego wskazać należy, iż na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dodatkowo nadmienić należy, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku VAT uległa zmianie i wynosi 23%.

Jednakże w treści wskazanej ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.

Przy czym stosownie do ust. 2 cytowanego artykułu opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Odnosząc się do powyższych przepisów należy stwierdzić, iż usługi przeładunku towarów, co do zasady, są objęte podstawową stawką podatku od towarów i usług wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy. Niemniej jednak ustawodawca, względem niniejszych usług, przewidział możliwość stosowania stawki obniżonej w wysokości 0%. Jednakże zastosowanie tej stawki podatku jest możliwe w przypadku, gdy przedmiotowa usługa jest związana bezpośrednio z eksportem towarów oraz podatnik prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Jednocześnie aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* ma miejsce czynność określona w przepisach art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy,

* następnie, w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

* wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Zainteresowany, transport towarów rozpoczyna się na terytorium Polski i przebiega do kraju trzeciego albo transport towarów rozpoczyna się w innym kraju Wspólnoty a następnie przebiega przez Polskę do kraju trzeciego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy transport towarów rozpoczyna się w innym kraju Wspólnoty a następnie przebiega przez Polskę do kraju trzeciego a przy tym nie mamy do czynienia z eksportem towarów z terytorium Polski przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy nie znajdzie zastosowania do usług przeładunku. W sytuacji gdy Wnioskodawca na zlecenie innych podatników posiadających siedzibę na terytorium Polski dokonuje przeładunku towarów transportowanych z kraju Wspólnoty przez Polskę do kraju trzeciego mamy do czynienia ze świadczeniem usług pomiędzy dwoma polskimi podatnikami podatku od towarów i usług, a więc czynnością wykazaną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%.

Natomiast stawka 0% podatku wynikająca z art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy znajdzie zastosowanie w sytuacji gdy transport towarów będących przedmiotem eksportu z terytorium kraju biegnie do kraju trzeciego a Wnioskodawca prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Zatem aby podatnik świadczący usługi przeładunku towarów w sytuacji gdy transport towarów rozpoczyna się na terytorium Polski i przebiega do kraju trzeciego mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Reasumując, Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę 22% dla usługi przeładunku towarów wywożonych przez innego podatnika, posiadającego siedzibę w Polsce, z terytorium kraju do kraju trzeciego gdy miejsce rozpoczęcia transportu i dokonania czynności eksportu znajduje się w innym kraju Wspólnoty niż Polska oraz stawkę 0% dla usługi przeładunku towarów wywożonych przez innego podatnika, posiadającego siedzibę w Polsce, z terytorium Polski do kraju trzeciego, gdy miejsce rozpoczęcia transportu w związku z dokonaniem czynności eksportu towarów znajduje się na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl