IPPP3/443-1263/12-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1263/12-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług budowlanych polegających na wykonaniu pokrycia dachowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług budowlanych polegających na wykonaniu pokrycia dachowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zasadniczym profilem działalności Wnioskodawcy jest handel artykułami budowlanymi - pokryciami dachowymi jednakże w chwili obecnej Wnioskodawca rozszerzył działalność o usługi wykonywania konstrukcji i pokryć dachowych (43.91.Z). Wnioskodawca będzie świadczył kompleksowe usługi budowlane na budynkach mieszkalnych indywidualnych klientów, w skład których będzie wchodzić:

* pomiar umożliwiający ustalenie powierzchni do pokrycia dachu u klienta, wstępny kosztorys, doradztwo w zakresie doboru odpowiednich materiałów i ich możliwości zastosowania,

* zapewnienie materiałów niezbędnych do wykonania usługi-zamówienie u kontrahentów, transport do klienta, w razie konieczności odpowiednie magazynowanie itd.,

* wykonanie usługi montażu pokrycia dachowego (blacha lub dachówka, folie, ocieplenie, rynny i inne w zależności od życzenia klienta).

Zasadniczym elementem świadczonej usługi jest wykonanie pokrycia dachowego z innymi przyległymi elementami zaspokajającymi oczekiwania klienta.

Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawi klientowi jedną fakturę VAT obejmującą swym zakresem koszty zużytych materiałów, poszczególnych usług pomocniczych, usług podwykonawców, oraz inne czynności wcześniej opisane. Faktura będzie zawierała jedną pozycję montażu pokrycia dachowego bez wyodrębniania poszczególnych elementów usługi ponieważ kalkulacja obejmowała całość obsługi klienta.

Faktura będzie również zawierać wskazanie, że usługa wykonana została na budynku mieszkalnym. Przed jej wystawieniem zostanie dokładnie sprawdzone czy dany budynek spełnia warunki budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym celem zastosowania do usługi stawki 8% podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 41 ust. 2 i 12, jednolita 8% stawka podatku znajdzie w całości zastosowanie do świadczonej przez moją firmę kompleksowej usługi montażu pokryć dachowych, w tym także do składających się na nią usług pomocniczych oraz dostawy zużytych w jej ramach materiałów (blachy lub dachówki, folii ocieplenia rynien itd.).

Zdaniem Wnioskodawcy: wykonując kompleksową usługę (roboty plus materiał) w ramach remontu lub budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych PKOB 111 których powierzchnia użytkowa wynosi do 300 m2, Wnioskodawca może zastosować obniżoną, tj. 8% stawkę podatku VAT. Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę robót mieści się wg klasyfikacji PKWiU z dnia 29 października 2008 r. w dziale 43.91.Z - wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych. Znane nam są podobne, do naszych, interpretacje udzielone przez dyrektora Izby Skarbowej np. w Poznaniu nr ILPP/443-1318/11 -2/MR z dnia 8 grudnia 2011 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP1 /443-346/12-2/MW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się handlem artykułami budowlanymi - pokryciami dachowymi jednakże w chwili obecnej Wnioskodawca rozszerzył działalność o usługi wykonywania konstrukcji i pokryć dachowych (43.91.Z). Wnioskodawca będzie świadczył kompleksowe usługi budowlane na budynkach mieszkalnych indywidualnych klientów, w skład których będzie wchodzić:

* pomiar umożliwiający ustalenie powierzchni do pokrycia dachu u klienta, wstępny kosztorys, doradztwo w zakresie doboru odpowiednich materiałów i ich możliwości zastosowania,

* zapewnienie materiałów niezbędnych do wykonania usługi-zamówienie u kontrahentów, transport do klienta, w razie konieczności odpowiednie magazynowanie itd.,

* wykonanie usługi montażu pokrycia dachowego (blacha lub dachówka, folie, ocieplenie, rynny i inne w zależności od życzenia klienta).

Zasadniczym elementem świadczonej usługi jest wykonanie pokrycia dachowego z innymi przyległymi elementami zaspokajającymi oczekiwania klienta. Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawi klientowi jedną fakturę VAT. Faktura będzie zawierała jedną pozycję montażu pokrycia dachowego bez wyodrębniania poszczególnych elementów usługi, ponieważ kalkulacja obejmowała całość obsługi klienta. Faktura będzie również zawierać wskazanie, że usługa wykonana została na budynku mieszkalnym. Przed jej wystawieniem zostanie dokładnie sprawdzone czy dany budynek spełnia warunki budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym celem zastosowania do usługi stawki 8% podatku VAT. Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, że wykonuje On powyższe usługi w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, PKOB 111 w których powierzchnia wynosi do 3002. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku, jaką należy zastosować dla wykonywanych czynności.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zatem stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, składać się będą na usługę, a nie na dostawę towarów.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosownie jednak do treści art. 146a ust. 1 i ust. 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Uwzględniając powołane przepisy, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11. Należy przy tym zauważyć, iż preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w PKOB 11),

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budowa", "remont", "modernizacja", "termomodernizacja", "przebudowa", "roboty budowlane", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

Natomiast zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ww. ustawie - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że świadczenie kompleksowej usługi polegającej na montażu pokryć dachowych wykonywanej w ramach remontu lub budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych sklasyfikowanych w dziale 111 objętych społecznym programem mieszkaniowym opodatkowana jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl