IPPP3/443-1261/09-5/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1261/09-5/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1261/09-3/KB z dnia 25 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest Oddziałem w Polsce słoweńskiej firmy i zajmuje się obrotem i dystrybucją na terenie Polski aromatów produkowanych w "spółce matce". Sprzedaż prowadzona jest z magazynu Spółki w G. Dla wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia podatku akcyzowego Spółka korzysta z usługowego składu podatkowego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka planuje nabywać od "spółki matki" ze Słowenii (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) aromaty o kodzie CN 3302 10 90, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy zwolniony od podatku akcyzowego zgodnie z zapisem art. 30 ust. 9 pkt 4,5 lub 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwane dalej aromatami, wykorzystywane do celów spożywczych. Spółka zamierza złożyć wniosek do Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwanego dalej "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec" zgodnie z art. 57 ustawy i wypełni również warunki zwolnienia zawarte w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r., do sprzedaży tych aromatów.

Rzeczywista zawartość alkoholu etylowego w tych aromatach przekracza 1,2% objętości, w związku z czym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stanowią one wyrób akcyzowy podlegający przepisami o podatku akcyzowym.

Nabywane aromaty będą następnie odsprzedawane producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (niestanowiące wyrobów akcyzowych).

Spółka nie będzie poddawać nabywanych aromatów procesowi przetwórczemu, ani nie zmieni ich składu. Aromaty będą wykorzystywane bezpośrednio przez odbiorców Spółki, którzy są producentami wyrobów spożywczych niestanowiących wyrobów alkoholowych (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości). Spółka zażąda od tych nabywców oświadczenia o zastosowaniu produktu zgodnie z uprawnieniem do zwolnienia od podatku akcyzowego wg. art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6, natomiast faktury będą zawierać informacją o złożeniu oświadczenia nabywcy wraz z podaniem podstawy zwolnienia od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy dokonywanie transakcji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (tekst jedn. zakup ze Słowenii i sprzedaż na terenie Polski aromatów stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości) podlega zwolnieniu z akcyzy.

* Jeśli tak to czy będzie dodatkowy obowiązek rejestracyjny.

* Czy Wnioskodawca powinien żądać od odbiorcy deklaracji, że użyje aromatów zgodnie z ich przeznaczeniem.

* Czy w przypadku nie złożenia oświadczenia przez odbiorcę należy odprowadzić podatek akcyzowy od zawartości spirytusu w aromacie.

* Czy nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych warunków.

* Na jakiej podstawie prawnej Spółka ma dokonywać powyższych transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w chwili uzyskania zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym będzie mogła prowadzić sprzedaż tych aromatów na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6. Pomimo, że nie ma żadnych uwarunkowań dodatkowych dotyczących stosowania art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6 Spółka będzie wymagać od nabywców oświadczenia, a na dokumencie WZ będzie wpisywać zawartość% alkoholu, ilość dm3 100% alkoholu i objętość, Spółka jako zarejestrowany handlowiec będzie wpisywać te dane w ewidencji ilościowo-wartościowej wraz z numerem faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 43 ww. załącznika określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Spółka planuje nabywać od "spółki matki" ze Słowenii (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) aromaty o kodzie CN 3302 1090, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, wykorzystywane do celów spożywczych. Nabywane aromaty będą następnie odsprzedawane producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (niestanowiące wyrobów akcyzowych). Spółka nie będzie poddawać nabywanych aromatów procesowi przetwórczemu, ani nie zmieni ich składu. Aromaty będą wykorzystywane bezpośrednio przez odbiorców Spółki, którzy są producentami wyrobów spożywczych niestanowiących wyrobów alkoholowych (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości). Spółka zażąda od tych nabywców oświadczenia o zastosowaniu produktu zgodnie z uprawnieniem do zwolnienia od podatku akcyzowego wg. art. 30 ust. 9 pkt 4, 5 lub 6, natomiast faktury będą zawierać informacją o złożeniu oświadczenia nabywcy wraz z podaniem podstawy zwolnienia od podatku akcyzowego.

Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy, mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

W ww. rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Spółka nie ma zatem obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego, prowadzenia ewidencji czy składania zabezpieczenia akcyzowego.

Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy będzie wskazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego, tj. do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przypadku handlu i pośrednictwa w handlu aromatami o kodzie CN 3302 1090, przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków.

Tak więc, wskazać należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie jest wymagane prowadzenie składu podatkowego, posiadanie statusu zarejestrowanego handlowca bądź niezarejestrowanego handlowca, nie jest wymagane przemieszczenie aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, czy składanie zabezpieczenia akcyzowego. Istotnym elementem jest przeznaczenie tych wyrobów, zgodnie z ww. przepisem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl