IPPP3/443-126/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-126/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn. "Utworzenie..." finansowanego z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PORW 200-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn. "Utworzenie..." finansowanego z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PORW 200-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów w podatku od towarów i usług art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stowarzyszenie posiada osobowości prawnej i jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym, i nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT i w związku tym nie może odzyskać podatku VAT.

Stowarzyszenie ubiega się o zwrot wydatków ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2001-2013 Oś Leader w ramach działania 4.1 "Wdrażanie lokalnych strategu rozwoju" z zakresu małych projektów realizując operacje pt. "Utworzenie...". Wydatki Stowarzyszenia związane z dofinansowaniem ze środków unijnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w ramach realizacji operacji. Przedmiotowe wydatki zawarte są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" (DZ U. Nr 138 poz. 868 z późn. zm.). Zestawienie rzeczowo-finansowe przewiduje wydatki opodatkowane podatkiem VAT, druk materiałów informacyjnych (plakaty ulotki i foldery) zakup mikrofonów bezprzewodowych, zakup nagród, zakup biletów do teatru, transport uczestników do teatru oraz na przedstawienia oraz wyżywienie uczestników warsztatów teatralnych i spotkań integracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach realizacji operacji "Utworzenie..." finansowanej dotacją pochodzącą ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 11.03. 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje, do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. W związku z tym, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług to nie przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów usług na realizacje operacji pt. "Utworzenie...", finansowanej ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów w podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie ubiega się o - zwrot wydatków ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2001-2013 Oś Leader w ramach działania 4.1 "Wdrażanie lokalnych strategu rozwoju" z zakresu małych projektów realizując operacje pt. "Utworzenie...". Wydatki Stowarzyszenia związane z dofinansowaniem ze środków unijnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w ramach realizacji operacji. W ramach realizacji projektu zostaną zakupione mikrofony bezprzewodowe, nagrody, bilety do teatru, transport uczestników do teatru oraz na przedstawienia oraz wyżywienie uczestników warsztatów teatralnych i spotkań integracyjnych jak również druk materiałów informacyjnych (plakaty ulotki i foldery).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile - jak wynika z treści wniosku - dokonane na potrzeby realizacji zadania zakupy, nie mają związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl