IPPP3/443-1258/10-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1258/10-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu nakładów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu nakładów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przed 2 października 2009 r. była właścicielem w części 14269/18715 nieruchomości złożonej z działki 304/1 i 306 o pow. 0,5045 zabudowanej budynkiem wielofunkcyjnym biurowym. Aktem notarialnym z dnia 2 października 2009 r. Gmina przyjęła do skarbu państwa udział w 4506/18775 części opisanej wyżej nieruchomości, stając się jednocześnie jedynym właścicielem. Przekazanie nastąpiło w trybie art. 6 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami celem realizacji celu publicznego.

Część budynku zajmowana dotychczas przez P.S.A. zostanie na podstawie umowy najmu nadal użytkowana przez P. Jednocześnie w zawartej umowie najmu P. oświadcza, że uczestniczyła w kosztach budowy budynku (umowa z dnia 1 lipca 1988 r. o realizacji inwestycji wspólnej) i w związku z poniesionymi przez najemcę nakładami strony umowy uzgodniły, że na czynsz określony w przedmiotowej umowie przeznacza przedmiotowe nakłady. Najemca z tytułu sprzedaży nakładów wystawi fakturę VAT, wynajmujący będzie wystawiał fakturę VAT za czynsz najmu. Płatność czynszu najmu będzie dokonywana do całkowitego rozliczenia poniesionych nakładów tj. przez okres 10 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu nakładów od P. S.A....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Tak. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. najem lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z opisanego w przedmiotowym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina aktem notarialnym z dnia 2 października 2009 r. przyjęła do skarbu państwa udział w 4506/18775 części nieruchomości zabudowanej budynkiem wielofunkcyjnym, stając się jednocześnie jedynym właścicielem. Część przedmiotowego budynku zajmowana była dotychczas przez P. S.A., która oświadczyła, że uczestniczyła w kosztach budowy budynku. Obecnie na podstawie umowy najmu część budynku nadal będzie użytkowana przez P.

W związku z poniesionymi przez P. nakładami strony umowy uzgodniły, że na czynsz określony w przedmiotowej umowie najmu przeznacza się przedmiotowe nakłady. Najemca - P. z tytułu sprzedaży nakładów wystawi fakturę VAT, wynajmujący - Gmina będzie wystawiał fakturę VAT za czynsz najmu. Płatność czynszu najmu będzie dokonywana do całkowitego rozliczenia poniesionych nakładów tj. przez okres 10 lat.

Wątpliwości Gminy sprowadzają się to tego czy Gminie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu nakładów od P.

W omawianej sprawie należy zauważyć, że przy zwrocie nakładów nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, ponieważ przedmiot najmu przez cały okres trwania tego stosunku pozostaje własnością wynajmującego tj. Gminy. Czynność przeniesienia poniesionych nakładów inwestycyjnych nie jest dostawą towarów, bowiem nie mieści się w definicji towaru, zawartej w cyt. art. 2 pkt 6 ustawy. Należy zatem stwierdzić, iż zbycie nakładów poniesionych na wybudowanie obiektu użytkowego na cudzym gruncie nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar. Niemniej jednak podmiot, który poniósł nakłady dysponuje pewnym prawem do poniesionych nakładów i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, iż nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Z tych też względów, przeniesienie za wynagrodzeniem kosztów inwestycji na właściciela nieruchomości należy traktować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustosunkowując się do powyższego, wskazać należy, że wynajmując za wynagrodzeniem na rzecz Poczty część przedmiotowej nieruchomości, Gmina zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy świadczy usługi, które stosownie do ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy wskazać, iż nabywając od Poczty przedmiotowe usługi (nakłady), które jak wskazuje Gmina dotyczą wykonywanych czynności opodatkowanych tj. najem lokalu, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych usług.

A zatem stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl