IPPP3/443-1245/09-5/MPe - Termin wystawienia faktury VAT oraz ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży odzyskanych po procesie rafinacji metali na terytorium innego państwa członkowskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1245/09-5/MPe Termin wystawienia faktury VAT oraz ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży odzyskanych po procesie rafinacji metali na terytorium innego państwa członkowskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) uzupełnionego w dniu 1 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* pytania 1 - jest prawidłowe,

* pytania 2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury VAT oraz ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży odzyskanych po procesie rafinacji metali na terytorium innego państwa członkowskiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę z Przedsiębiorstwem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, posiadającym status podatnika VAT UE oraz zajmującym się dostawami katalizatorów, które są stosowane w procesie produkcji. Przedmiotem umowy jest, m.in.: zakup od Przedsiębiorstwa usług w postaci rafinacji (odzysku) metali (platyna, rod i pallad) znajdujących się w złomie siatek katalitycznych (w tym zużyte katalizatory i popioły), będących własnością Spółki (zużyte katalizatory i popioły są wysyłane w tym celu do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii) oraz w zależności od dalszej woli Spółki: sprzedaż Przedsiębiorstwu metali odzyskanych po procesie rafinacji i zakup od Przedsiębiorstwa nowych katalizatorów wykonanych przezeń na bazie (z wykorzystaniem) odzyskanych metali i dokupionych od Przedsiębiorstwa. Dalsza część zdarzenia objętego niniejszym wnioskiem dotyczy sytuacji, gdy Spółka zdecyduje się dokonać sprzedaży odzyskanych po procesie rafinacji metali Przedsiębiorstwu. Zgodnie z wolą Stron niniejszej umowy, metale odzyskane ze złomu siatek katalitycznych po dokonaniu procesu rafinacji przez Przedsiębiorstwo w dalszym ciągu pozostają przedmiotem prawa własności Spółki aż do dnia, w którym Spółka odpowiednio nimi rozporządzi, np. dokona ich sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo - co do zasady, w terminie 7 tygodni począwszy od dnia dostarczenia przez Spółkę złomu siatek katalitycznych do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii - jest zobowiązane wobec Spółki do wykonania procesu rafinacji oraz do "udostępnienia" Spółce odzyskanych metali - w taki sposób aby mogła nimi swobodnie rozporządzić, np. dokonać ich sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa. Dzień, w którym Przedsiębiorstwo wykonało powyższe czynności, Strony określają jako dzień "dostępności do sprzedaży lub uznania na koncie metalu Spółki" metali, które po rafinacji zostały odzyskane ze złomu siatek katalitycznych. "Udostępnienie" Spółce przez Przedsiębiorstwo metali odzyskanych po dokonaniu procesu rafinacji nie oznacza, że Spółka odzyskuje z powrotem fizyczne władztwo nad tymi metalami (tyle, że w postaci po odzysku). Odzyskane metale w dalszym ciągu pozostają we władaniu Przedsiębiorstwa, natomiast "udostępnienie" rozumie się, jako odzyskanie metali ze złomu siatek katalitycznych, ustalenie ilości odzyskanych metali oraz postawienie ich przez Przedsiębiorstwo do dalszej dyspozycji Spółki (która, jak to wyżej wspomniano, w dalszym ciągu pozostaje właścicielem metali pomimo, że nie wykonuje nad nimi fizycznego władztwa). Przedsiębiorstwo, na warunkach określonych przedmiotową umową zobowiązało się ponadto wobec Spółki do zakupu od Spółki odzyskanych metali we wspólnie uzgodnionym dniu, jednak nie wcześniej niż w dniu ich "udostępnienia" do dyspozycji Spółki, o którym mowa w umowie. Na ten uzgodniony przez Strony dzień zostaje także ustalona cena, po jakiej Przedsiębiorstwo dokona zakupu odzyskanych metali (skalkulowana według obowiązujących w tym dniu określonych cen giełdowych).

Spółka natomiast zobowiązała się poinformować faksem Przedsiębiorstwo o woli dokonania sprzedaży odzyskanych metali oraz o dacie ich zakupu przez Przedsiębiorstwo nie później niż 24 godziny przed takim zakupem. Z chwilą gdy informacja zostaje wysłana faksem w taki sposób, że Przedsiębiorstwo może zapoznać się z jego treścią Strony uznają że Spółka składa oświadczenie woli o sprzedaży odzyskanych metali, zaś Przedsiębiorstwo z tą chwilą zobowiązuje się dokonać ich zakupu. Ponieważ przeprowadzenie procesu rafinacji jest niezbędne do ustalenia, jakie metale udało się odzyskać oraz w jakiej ilości, dlatego też - na moment wysyłki złomu siatek katalitycznych do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii - nie jest jeszcze znany przedmiot transakcji sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstwa, znany jest tylko potencjalny nabywca, którym może się okazać Przedsiębiorstwo. Podobnie na moment wysyłki złomu siatek katalitycznych do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa nie jest jeszcze znana cena sprzedaży, albowiem będzie ona ustalona dopiero w uzgodnionym przez Strony dniu zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W jakim terminie Spółka jest zobowiązana wystawić fakturę VAT z tytułu sprzedaży metali, które po rafinacji zostały odzyskane ze złomu siatek katalitycznych.

2.

Jakie zdarzenie Spółka powinna uznać za "wydanie towarów" w rozumieniu art. 19 ust. 1-4 u.p.t.u. oraz "dokonanie dostawy towarów" w rozumieniu art. 20 ust. 1 u.p.t.u. dla potrzeb ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Ad. 1

Na podstawie przepisu § 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337) - dalej jako "rozp.", zasadą ogólną jest. że, cyt.: "Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 10-12.". Zgodnie zaś z przepisem art. 106 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako "u.p.t.u.", faktura jest dokumentem stwierdzającym, m.in.:

1.

fakt dokonania "sprzedaży", tj. fakt dokonania takich czynności opodatkowanych, które mieszczą się w zakresie pojęcia "sprzedaży", zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 u.p.t.u. (np. odpłatnej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) oraz

2.

datę dokonania sprzedaży, tj. datę skutecznego dokonania ww. czynności opodatkowanych.

Skoro na podstawie przepisu art. 106 ust. 1 u.p.t.u. faktura jest dokumentem stwierdzającym fakt dokonania czynności opodatkowanych, mieszczących się w zakresie pojęcia "sprzedaży", to zasadniczo brak jest podstaw do jej wystawiania, jeżeli nie doszło jeszcze do dokonania czynności opodatkowanej (tekst jedn. zanim do tego dojdzie), np. nie dokonano jeszcze odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w rozumieniu art. 13 u.p.t.u. itd. Na zasadzie - jedynie - wyjątku wystawia się jednak faktury, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi podatnik otrzymał część lub całość należności (por art. 106 ust. 3 u.p.t.u.). Ponieważ rozp. jest - w hierarchii źródeł prawa powszechnie obowiązującego na terytorium RP - aktem normatywnym niższego rzędu w stosunku do u.p.t.u., oznacza to że przepisów § 9 i nast. rozp., które dotyczą terminów wystawiania faktury, nie można interpretować w sposób sprzeczny z tymi przepisami u.p.t.u., które dotyczą problematyki wystawiania faktur, ponadto nie można ich także interpretować w taki sposób, aby poprzez odpowiednie zabiegi interpretacyjne w odniesieniu do przepisów § 9 nast. rozp. osiągnąć takie skutki, które na gruncie u.p.t.u. nie powinny mieć miejsca.

A zatem, skoro z przepisu art. 106 ust. 1 u.p.t.u. wynika, że zasadniczo brak jest podstaw do wystawiania faktury, jeżeli nie doszło jeszcze do dokonania czynności opodatkowanej (tekst jedn. zanim do tego dojdzie), tym samym pojęcie "wydania towarów", o którym mowa w przepisie § 9 ust. 1 rozp. należy rozumieć jako przekazanie nabywcy przez zbywcę ekonomicznego władztwa nad towarami w wykonaniu, m.in. odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. lub w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w rozumieniu art. 13 u.p.t.u. Nie można zaś tego pojęcia interpretować dowolnie, mianowicie w taki sposób, że w przepisie § 9 ust. 1 rozp. chodzi o każde przekazanie nabywcy przez zbywcę fizycznego władztwa nad towarami bez względu na okoliczności, w jakich do tego doszło, tj. niezależnie od tego, czy doszło już, m.in. do dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. lub w rozumieniu art. 13 u.p.t.u., czy też jeszcze nie doszło. Wobec powyższego na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 rozp. należy przyjąć, że podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia przekazania nabywcy ekonomicznego władztwa nad towarami w wykonaniu, min. odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. lub w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w rozumieniu art. 13 u.p.t.u. Temu może oczywiście towarzyszyć przekazanie fizycznego władztwa nad towarami. W doktrynie ponadto przyjmuje się, że termin, o którym jest mowa w przepisie § 9 ust. 1 rozp. ma charakter tylko instrukcyjny i jego niezachowanie nie prowadzi do żadnych konsekwencji na gruncie u.p.t.u., gdyż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z ogólnymi normami przepisów u.p.t.u. (np. art. 19 ust. 4 lub 20 ust. 1) bez względu na fakt wystawienia faktury z zachowaniem lub niezachowaniem terminu, o którym jest mowa w przepisie § 9 ust. 1 rozp. (por T. Michalik VAT. Komentarz, Warszawa 2009, wyd. 6 - teza 39 kom, do art. 106 u.p.t.u.). Odnosząc powyższe uwagi do okoliczności zdarzenia objętego niniejszym wnioskiem, zdaniem Spółki, z tytułu sprzedaży metali (odzyskanych po rafinacji ze złomu siatek katalitycznych) Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę VAT w terminie 7 dni, licząc od dnia wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali. Powyższy wniosek wynika z tego, że dopiero w tym dniu Spółka dokona na rzecz Przedsiębiorstwa czynności odpłatnej dostawy towarów określonej w art. 7 ust. 1 u.p.t.u. Świadczą, zaś o tym takie okoliczności, jak:

a.

przedmiotem dostawy są odzyskane metale, a nie złom siatek katalitycznych (wysłany uprzednio przez Spółkę do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii),

b.

dopiero po dokonaniu procesu rafinacji - a nie na dzień "wysyłki złomu siatek katalitycznych znany jest przedmiot dostawy, tj. rodzaj odzyskanych metali (platyna, rod i pallad) oraz ich ilość,

c.

dopiero po dokonaniu procesu rafinacji - a nie na dzień wysyłki złomu siatek katalitycznych - znana jest odpłatność za dostawę odzyskanych metali, gdyż: dopiero wówczas można ustalić ich rzeczywistą cenę,

d.

dopiero z chwilą wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali dochodzi do przeniesienia prawa rozporządzania odzyskanymi metalami jak właściciel na Przedsiębiorstwo, gdyż wcześniej (w tym na moment wysyłki) metale znajdujące się w złomie siatek katalitycznych są przedmiotem prawa własności Spółki.

A zatem, chociaż faktycznie w tym dniu nie dojdzie do przekazania fizycznego władztwa nad odzyskanymi metalami na rzecz Przedsiębiorstwa (gdyż: miało to miejsce wcześniej - pośrednio już w dniu wysyłki, bezpośrednio zaś po dokonaniu przez Przedsiębiorstwo procesu rafinacji), to jednak dopiero w tym dniu można mówić o "wydaniu towarów" w wykonaniu czynności odpłatnej dostawy towarów określonej w art. 7 ust. 1 u.p.t.u. i dopiero w tym dniu Przedsiębiorstwo uzyskuje ekonomiczne władztwo nad odzyskanymi metalami, wskutek czego może nimi rozporządzać jak właściciel.

Wcześniejsza wysyłka do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii zezłomowanych siatek katalitycznych nie następuje w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów na rzecz Przedsiębiorstwa, albowiem złom siatek katalitycznych nie jest wysyłany przez Spółkę w celu przeniesienia na rzecz Przedsiębiorstwa prawa do rozporządzania jak właściciel tymi siatkami oraz znajdującymi się w nich metalami. Świadczy o tym fakt zastrzeżenia w umowie, że prawo własności nad tymi metalami pozostaje przy Spółce. Ta wysyłka ma zatem miejsce tylko w tym celu, aby Przedsiębiorstwo w swoim zakładzie produkcyjnym mogło wykonać na otrzymanym złomie siatek katalitycznych usługę rafinacji (którą Spółka zakupuje od Przedsiębiorstwa) i, co oczywiste, wysyłka ta jest niezbędna do wykonania tej usługi. Jak widać, wysyłka przez Spółkę złomu siatek katalitycznych i przekazanie Przedsiębiorstwu fizycznego władztwa nad nimi nie następuje w wykonaniu żadnej z czynności opodatkowanych, które mieszczą się w zakresie pojęcia "sprzedaży", o którym mowa w przepisie art. 2 pkt 22 u.p.t.u. (tekst jedn. nie ma miejsca w tym wypadku ani odpłatna dostawa towarów, ani wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, ani eksport towarów). Wobec powyższego wysyłka złomu siatek katalitycznych nie powinna być przez Spółkę dokumentowana fakturą, gdyż wyklucza to art. 106 u.p.t.u. (zgodnie, z którym faktura "stwierdza dokonanie sprzedaży").

Powyższe argumenty, zdaniem Spółki, prowadzą do wniosku, że - w opisanych okolicznościach - do "wydania towarów", o którym mowa w przepisach art. 19 ust. 1 u.p.t.u. oraz § 9 ust. 1 rozp. dojdzie dopiero z chwilą wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali, wobec czego fakturę Spółka zobowiązana będzie wystawić najpóźniej 7 dnia, licząc od dnia wysłania do Przedsiębiorstwa ww. informacji w taki sposób, że Przedsiębiorstwo mogło zapoznać się z jego treścią.

Ad. 2

Ponieważ na podstawie przepisu art. 20 ust. 1 u.p.t.u., cyt.: "W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.", dlatego też w okolicznościach zdarzenia objętego niniejszym wnioskiem, dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży metali odzyskanych po procesie rafinacji na rzecz Przedsiębiorstwa, istotne jest określenie, w którym momencie dojdzie do "dokonania dostawy" przez Spółkę (przez co należy rozumieć "wydanie towarów", o którym mowa w przepisach art. 19 ust. 1-4 u.p.t.u.). W tym zakresie analogiczne zastosowanie znajduje argumentacja przedstawiona w stanowisku do pytania nr 1, wobec czego, zdaniem Spółki - za "dokonanie dostawy" (rozumianej jako "wydanie towarów", o którym mowa w przepisach art. 19 ust. 1-4 u.p.t.u.) Spółka powinna uznać zdarzenie w postaci wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie pytania 1,

* nieprawidłowe w zakresie pytania 2.

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę z Przedsiębiorstwem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, posiadającym status podatnika VAT UE oraz zajmującym się dostawami katalizatorów, które są stosowane w procesie produkcji. Przedmiotem umowy jest m.in.: zakup od Przedsiębiorstwa usług w postaci rafinacji (odzysku) metali (platyna, rod i pallad) znajdujących się w złomie siatek katalitycznych, będących własnością Spółki (zużyte katalizatory i popioły są wysyłane w tym celu do zakładu produkcyjnego Przedsiębiorstwa położonego w Wielkiej Brytanii) oraz w zależności od dalszej woli Spółki: sprzedaż Przedsiębiorstwu metali odzyskanych po procesie rafinacji i zakup od Przedsiębiorstwa nowych katalizatorów wykonanych przezeń na bazie (z wykorzystaniem) odzyskanych metali i dokupionych od Przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo z Wielkiej Brytanii, na warunkach określonych w zawartej między stronami umowie zobowiązało się do zakupu od Spółki odzyskanych metali we wspólnie uzgodnionym dniu, jednak nie wcześniej niż w dniu ich "udostępnienia" do dyspozycji Spółki, o którym mowa w umowie. Na ten uzgodniony przez strony dzień zostaje także ustalona cena, po jakiej Przedsiębiorstwo dokona zakupu odzyskanych metali (skalkulowana według obowiązujących w tym dniu określonych cen giełdowych). Spółka natomiast zobowiązała się poinformować faksem Przedsiębiorstwo o woli dokonania sprzedaży odzyskanych metali oraz o dacie ich zakupu przez Przedsiębiorstwo nie później niż 24 godziny przed takim zakupem. Z chwilą gdy informacja zostaje wysłana faksem w taki sposób, że Przedsiębiorstwo może zapoznać się z jego treścią strony umowy uznają, że Spółka składa oświadczenie woli o sprzedaży odzyskanych metali, zaś Przedsiębiorstwo z tą chwilą zobowiązuje się dokonać ich zakupu. Biorąc pod uwagę powyższy opis stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której dochodzi do sprzedaży towarów znajdujących się na terytorium Wielkiej Brytanii.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 (art. 13 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Mając na uwadze powyższy przepis stwierdzić należy, że miejscem dostawy metali, które po rafinacji zostały odzyskane ze złomu siatek katalitycznych jest terytorium Wielkiej Brytanii. Po dokonaniu usługi procesu rafinacji przez Przedsiębiorstwo, przedmiotowych towarów nie wysyłano, ani nie transportowano, zostały bowiem dostarczone do odbiorcy z terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem, sprzedaży wyrobu finalnego na rzecz odbiorcy - Przedsiębiorstwa z Wielkiej Brytanii, nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, bowiem przy wykonaniu czynności sprzedaży nie doszło do przemieszczenia towarów pomiędzy żadnym z państw członkowskich. Tym samym nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 13 ust. 1 ustawy.

Obowiązek wystawiania faktur VAT wynika z przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), reguluje m.in. treść, sposób oraz warunki wystawiania faktur VAT.

Stosownie do § 25 ust. 1 cyt. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zasady te stosuje się wówczas, gdy podatnik wystawiający fakturę nie jest zarejestrowany w którymś z tych krajów na potrzeby podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze. Powyższe regulacje dotyczące wystawiania faktur znajdą zastosowanie w rozpatrywanej sprawie. Zatem Zainteresowany, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej na terytorium Wielkiej Brytanii, dokonując dostawy towarów będącej przedmiotem zapytania, zobowiązany jest do wystawia polskiej faktury sprzedaży. Zainteresowany nie ma obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług i wykazania go na ww. fakturze VAT. Wystawiona w takim przypadku faktura, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy, winna zawierać dane określone w § 25 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z dyspozycją art. 19 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi przez ten podmiot, o czym stanowi art. 19 ust. 4 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego w jakim terminie należy wystawić fakturę VAT dokumentującą przedmiotową dostawę.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Spółka zobowiązana jest poinformować faksem Przedsiębiorstwo o woli dokonania sprzedaży odzyskanych metali oraz o dacie ich zakupu przez Przedsiębiorstwo nie później niż w ciągu 24 godzin przed takim zakupem. Z chwilą gdy informacja zostaje wysłana faksem w taki sposób, że Przedsiębiorstwo może zapoznać się z jego treścią strony umowy uznają że Spółka składa oświadczenie woli o sprzedaży odzyskanych metali, zaś Przedsiębiorstwo z tą chwilą zobowiązuje się dokonać ich zakupu. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż kontrahenci w zawartej umowie ustalili moment, w którym dojdzie do wydania towarów. A zatem w opisanych okolicznościach wydanie towarów nastąpi z chwilą wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali, wobec czego Spółka zobowiązana będzie wystawić fakturę VAT zgodnie z treścią ww. art. 19 ust. 4 tj. najpóźniej 7 dnia, licząc od dnia wysłania do Przedsiębiorstwa ww. informacji w taki sposób, że Przedsiębiorstwo mogło zapoznać się z jego treścią. A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do wydania towarów dojdzie dopiero z chwilą wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali, wobec czego fakturę Spółka zobowiązana będzie wystawić najpóźniej 7 dnia, licząc od dnia wysłania do Przedsiębiorstwa informacji w taki sposób, że Przedsiębiorstwo mogło zapoznać się z jego treścią należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów....W tym miejscu należy wskazać, iż ww. art. 20 ust. 1 ustawy, na który powołuje się Wnioskodawca, dotyczy powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Natomiast w sprawie będącej przedmiotem interpretacji mamy do czynienia z sytuacją, w której dochodzi do sprzedaży towarów znajdujących się w momencie dostawy na terytorium Wielkiej Brytanii co oznacza, iż w tym przypadku przedmiotowej dostawy nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, bowiem przy wykonaniu czynności sprzedaży nie doszło do przemieszczenia towarów pomiędzy żadnym z państw członkowskich. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie ww. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy metali, które po rafinacji zostały odzyskane ze złomu siatek katalitycznych jest terytorium Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze powyższy przepis stwierdzić należy, że miejscem dostawy metali, które po rafinacji zostały odzyskane ze złomu siatek katalitycznych jest terytorium Wielkiej Brytanii. Po dokonaniu usługi procesu rafinacji przez Przedsiębiorstwo, przedmiotowych towarów nie wysyłano, ani nie transportowano, zostały bowiem dostarczone do odbiorcy z terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem, sprzedaży wyrobu finalnego na rzecz odbiorcy - Przedsiębiorstwa z Wielkiej Brytanii, nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, bowiem przy wykonaniu czynności sprzedaży nie doszło do przemieszczenia towarów pomiędzy żadnym z państw członkowskich. Tym samym nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 13 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. art. 19 ust. 1 i 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi przez ten podmiot. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego jakie zdarzenie Spółka powinna uznać za wydanie towarów.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Spółka zobowiązana jest poinformować faksem Przedsiębiorstwo o woli dokonania sprzedaży odzyskanych metali oraz o dacie ich zakupu przez Przedsiębiorstwo nie później niż w ciągu 24 godzin przed takim zakupem. Z chwilą gdy informacja zostaje wysłana faksem w taki sposób, że Przedsiębiorstwo może zapoznać się z jego treścią strony umowy uznają że Spółka składa oświadczenie woli o sprzedaży odzyskanych metali, zaś Przedsiębiorstwo z tą chwilą zobowiązuje się dokonać ich zakupu. A zatem w opisanych okolicznościach kontrahenci w zawartej umowie ustalili moment, w którym dojdzie do wydania towarów - moment ten nastąpi z chwilą wysłania do Przedsiębiorstwa informacji z oświadczeniem woli o sprzedaży na rzecz Przedsiębiorstwa odzyskanych metali. W związku z faktem, iż Wnioskodawca powołał art. 20 ust. 1 ustawy, który jak wskazano powyżej nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, przedstawione stanowisko w zakresie pytania 2 zawartego we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

W zakresie pozostałych pytań dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych zawartych w przedmiotowym wniosku zostaną wydane oddzielne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl