IPPP3/443-1241/09-3/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1241/09-3/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) uzupełniony dnia 25 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu).

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1241/09-2/LK z dnia 20 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą "G." z siedzibą w B., której przedmiotem jest produkcja etykiet i wynajem nieruchomości. W związku z planowaną restrukturyzacją, uzależnioną od czynników ekonomicznych, Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej całe prowadzone przedsiębiorstwo bądź jego część - niektóre jego składniki. W zamian za wkład niepieniężny, przysługiwać będą Wnioskodawcy prawa i obowiązki wynikające z udziału w tej spółce, utworzonej na gruncie prawa polskiego, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem.

W przypadku wniesienia części przedsiębiorstwa, niestanowiącej przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części, aport obejmie rzeczowe aktywa, takie jak urządzenia techniczne, maszyny, środki transportu, zapasy w postaci materiałów, produktów gotowych, półproduktów i produktów w toku oraz wartości niematerialne i prawne: ujęte (oprogramowanie komputerowe) i nieujęte (znak towarowy) w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę w całości opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, a podatek naliczony przy nabyciach towarów i usług służących sprzedaży opodatkowanej, w całości obniża podatek należny. Z tego względu aport części przedsiębiorstwa - ww. poszczególnych aktywów niestanowiących przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części podlegać będzie obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż - w ocenie organu podatkowego - wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ww. pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. Nr IPPP3/443-1241/09-2/LK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o:

* wskazanie, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona opłata,

* uiszczenie opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie zdarzeń przyszłych. Jeżeli wniosek dotyczy trzech zdarzeń przyszłych, tj. w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od towarów i usług, to należy wnieść opłatę w kwocie 80 zł (120 zł - 40 zł).

Wniosek został uzupełniony w terminie w wymaganym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT czynność wniesienia części składników prowadzonego przedsiębiorstwa, niestanowiących przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części, jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku aportu nie określa się ceny, jak np. przy klasycznej sprzedaży, formę należności stanowią, bowiem prawa i obowiązki wynikające z udziału w spółce osobowej. Stosownie zaś do art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności opodatkowanych, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Przy czym wartością rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

A zatem, w przypadku wniesienia części składników przedsiębiorstwa wnioskodawcy (niestanowiącej przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części) do spółki osobowej, podstawą opodatkowania, w oparciu o art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, będzie wartość rynkowa wniesionego aportu pomniejszona o podatek należny. A zatem faktura dokumentująca przedmiotową transakcję będzie wskazywać, jako podstawę opodatkowania wartość rynkową wnoszonych poszczególnych składników przedsiębiorstwa, pomniejszoną o podatek VAT. Oznacza to, że wartość aportu, wyceniona według wartości rynkowej, zawierać będzie, zgodnie z cytowanym wyżej artykułem, podatek VAT.

Powyższe stanowisko zaprezentowane zostało również w interpretacjach indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. Nr IPPP3/443-652/09-6/MPe, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2009 r. Nr ITPP1/443-456b/IK oraz z dnia 12 listopada 2009 r. Nr ITPP2/443-697b/09/RS

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do postanowień zawartych w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 9 wskazanego artykułu, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową - na mocy art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z planowaną restrukturyzacją, uzależnioną od czynników ekonomicznych, Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej części przedsiębiorstwa, niestanowiącej przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części. Aport obejmie rzeczowe aktywa, takie jak urządzenia techniczne, maszyny, środki transportu, zapasy w postaci materiałów, produktów gotowych, półproduktów i produktów w toku oraz wartości niematerialne i prawne: ujęte (oprogramowanie komputerowe) i nieujęte (znak towarowy) w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. W zamian za wkład niepieniężny, przysługiwać będą Wnioskodawcy prawa i obowiązki wynikające z udziału w tej spółce, utworzonej na gruncie prawa polskiego, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia tytułem aportu niepieniężnego w postaci urządzeń technicznych, maszyn, środków transportu, zapasów w postaci materiałów, produktów gotowych, półproduktów i produktów w toku oraz wartości niematerialnych i prawnych: ujęte (oprogramowanie komputerowe) i nieujęte (znak towarowy) w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, jej wartość rynkowa określona w art. 2 pkt 27b ustawy pomniejszona o kwotę podatku. Do tak ustalonej podstawy opodatkowania należy zastosować właściwą stawkę opodatkowania, zgodnie z art. 41 powołanej ustawy, lub zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl