IPPP3/443-1232/10-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1232/10-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

OSP ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "....". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach konkursu "..." w ramach działania 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na dowód czego Wnioskodawca przedstawia pismo LGD z dnia 27 października 2010 r. o zakwalifikowaniu ww. zadania do dofinansowania.

Zadanie będzie polegało na:

1.

zakupie-wykonaniu i zamontowaniu tablicy informacyjnej (zewnętrznej gabloty wolno stojącej) za kwotę 1.600,00 zł netto (1.952,00 brutto);

2.

zakupie i zamontowaniu stojaka na rowery za kwotę 800,00 zł netto (976,00 brutto);

3.

zakupie i zamontowaniu ławki za kwotę 200,00 zł netto (244,00 zł brutto);

4.

zakupie i zamontowaniu szyldu z informacją, że w tym budynku znajduje się Muzeum za kwotę 200,00 zł netto (244,00 zł brutto);

5.

zostanie zmodernizowana zniszczona nawierzchnia placu przed budynkiem na nową z kostki brukowej o powierzchni 296 m 2 i zostanie urządzony trawnik o pow. 146 m 2 za kwotę 23.180,00 zł netto (28.279,60 zł brutto).

Całkowity koszt zakupu materiałów i prac wyniesie 25.980,00 zł netto (31.695,60 zł brutto). Wnioskodawca dołącza kserokopię opisu operacji z wniosku o dofinansowanie.

Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia estetyki przestrzeni publicznej oraz propagowania oferty kulturalno turystycznej gminy. Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane przez żaden podmiot żadne opłaty zarówno w trakcie jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Można uzyskać dofinansowanie w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowanymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku OSP tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, o co Wnioskodawca wystąpił składając wniosek o dofinansowanie zadania i stosowne oświadczenie (kserokopia w załączeniu). Dołączył również zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego, że OSP nie jest płatnikiem VAT (kserokopia w załączeniu). Koszt realizacji zadania Wnioskodawca określa na 25.980,00 zł netto + 22% VAT (5.715,60 zł) tj. 31.695,60 zł brutto. Jeśli VAT będzie wliczony do kosztów kwalifikowanych to Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie w kwocie 22.186,90 zł tj. 70% kosztów kwalifikowanych brutto. Udział OSP w zadaniu wyniesie 30% tj. 9.508,70 zł. Jeśli VAT nie będzie mógł być wliczony do kosztów kwalifikowanych to wtedy Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie w kwocie 18.186,00 zł tj. 70% cen netto a udział OSP w zadaniu wyniesie 13.509,60 zł Różnica wynosi 4.000,90 zł. Dla Wnioskodawcy jest to duża kwota, którą będzie Mu ciężko uzbierać. Dlatego wnioskuje, aby VAT był kosztem kwalifikowanym zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać uiszczony podatek VAT, jeśli nie może to Wnioskodawca prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "....". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach konkursu... w ramach działania 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zadanie będzie polegało na:

1.

zakupie-wykonaniu i zamontowaniu tablicy informacyjnej (zewnętrznej gabloty wolno stojącej) za kwotę 1.600,00 zł netto (1.952,00 brutto);

2.

zakupie i zamontowaniu stojaka na rowery za kwotę 800,00 zł netto (976,00 brutto);

3.

zakupie i zamontowaniu ławki za kwotę 200,00 zł netto (244,00 zł brutto);

4.

zakupie i zamontowaniu szyldu z informacją że w tym budynku znajduje się Muzeum za kwotę 200,00 zł netto (244,00 zł brutto);

5.

zostanie zmodernizowana zniszczona nawierzchnia placu przed budynkiem na nową z kostki brukowej o powierzchni 296 m 2 i zostanie urządzony trawnik o pow. 146 m 2 za kwotę 23.180,00 zł netto (28.279,60 zł brutto).

Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia estetyki przestrzeni publicznej oraz propagowania oferty kulturalno turystycznej gminy. Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane żadne opłaty zarówno w trakcie jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto zgodnie z zaświadczeniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, OSP nie jest podatnikiem VAT.

Reasumując powyższe, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi związane z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl