IPPP3/443-1229/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1229/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 22 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyrobów o symbolu PKWiU 15.96.20-00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyrobów o symbolu PKWiU 15.96.20-00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka w Zakładzie Produkcji Etanolu wytwarza dwa podstawowe wyroby: etanol odwodniony oraz tzw. DDGS (skrót ang. Dried Distillery Grains with Solubles). DDGS jest produktem ubocznym procesu fermentacji zmielonego ziarna kukurydzy, powstającym w wyniku jego suszenia i, ewentualnie (granulat) poddania tego suszu procesowi granulacji. DDGS sprzedawany przez Spółkę znajduje zastosowanie w żywieniu zwierząt. Spółka sprzedaje DDGS bezpośrednim odbiorcom (producenci), jak i do mieszalni pasz. Spółka sprzedaje także część wytwarzanego w DDGS na cele energetyczne (biomasa przeznaczona do spalania) - bezpośrednio do takich odbiorców lub poprzez firmy pośredniczące.

Spółka w procesie gorzelnianym wytwarza okresowo także inne produkty uboczne, a mianowicie mokry placek i syrop.

W związku z wykorzystywaniem DDGS w żywieniu zwierząt Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o potwierdzenie zgodne z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - klasyfikacji DDGS sprzedawanego producentom i do mieszalni pasz jako paszy dla zwierząt.

Urząd Statystyczny odpowiadając na wniosek Spółki o interpretację poinformował, co następuje:

"... zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008... DDGS powstający w procesie fermentacji etanolowej ziarna kukurydzy, również wykorzystywany jako pasza dla zwierząt mieści się w grupowaniu:

PKWiU 11.05.20.0 "Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane"

Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem rady ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r.... ww. wyrób mieści się w grupowaniu:

PKWiU 15.96.20-00.00 "Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane"

Natomiast zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów Podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r..... wyrób mieści się w grupowaniu:

PKWiU 15.96.20-00 "Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane"."

Ustawa z dnia 11 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004.54.535) Podatek od towarów i usług, w załączniku 3, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 7%, w poz. o nr 37 wymienia towar o symbolu PKWiU 15.96.20-00.10 i nazwie "Wywar".

Wyrób o symbolu PKWiU 15.96.20-00.10 o nazwie Wywar mieści się w grupowaniu PKWiU 15.96.20-00 - Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane. W grupowaniu o symbolu PKWiU 15.96.20-00 mieszczą się zatem także inne wyroby będące produktami ubocznymi procesu gorzelnianego czyli mokry placek i syrop.

Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. stosuje się tylko do dnia 31 grudnia 2009 r., co rodzi pytanie o stawkę opodatkowania DDGS sypkiego i granulowanego po dniu 31 grudnia 2009 r. w przypadku gdyby nie wprowadzono zmiany tej daty. Art. 41. ust. 14 ustawy Podatek od towarów i usług stwierdza, że zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka jest stawka podatku VAT dla DDGS w postaci sypkiej i granulowanej, sprzedawanej na pasze producentom zwierząt i mieszalniom pasz, lub zbywanej na inne cele, np. jako biomasa przeznaczona do spalania w kotłowniach.

Jaka będzie stawka tego podatku po dniu 31 grudnia 2009 r. w sytuacji, gdyby PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. nie zostało odpowiednim aktem prawnym wskazane jako właściwe również po dniu 31 grudnia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób zakwalifikowania DDGS przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU 15.96.20-00 przesądza o zastosowaniu dla DDGS stawki podatkowej VAT wynoszącej 7%. Wynika to z załącznika nr 3 do Ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004.54.535). W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 7%, w poz. nr 37 znajduje się towar o symbolu PKWiU 15.96.20-00.10 i nazwie "Wywar".

Zdaniem Spółki oznacza to, że DDGS, zarówno w postaci sypkiej, jak i granulowanej, podlega opodatkowaniu stawką 7%.

W przekonaniu Spółki stawka 7% ma zastosowanie dla DDGS bez względu na to, komu i na jaki cel jest on sprzedawany, także gdy stanowi biomasę dla kotłowni. Grupowanie PKWIU dokonane przez Urząd Statystyczny w Łodzi wyraźnie wskazuje, że wyrób DDGS mieści się w podawanych grupowaniach bez względu na to, czy jest wykorzystywany jako pasza dla zwierząt.

Dodatkowo, w związku z tym, że Klasyfikację Wyrobów i Usług, którą wprowadzono rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r" zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. stosuje się tylko do dnia 31 grudnia 2009 r. rodzi się pytanie o opodatkowanie ww. produktów tzn. DDGS sypkiego i DDGS granulowanego po dniu 31 grudnia 2009 r. W przekonaniu Spółki stawka 7% będzie mieć zastosowanie dla produkowanych wywarów także po dniu 31 grudnia 2009 r., jako że produkty te mieszczą się w grupowaniu "pozostałości i odpady browarne i gorzelniane" w każdym z dotychczas obowiązujących grupowań PKWiU.

Ponadto z brzmienia art. 41 ust. 14 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. Podatek od towarów i usług wnioskować należy, iż - nawet gdyby okresu stosowania Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. nie przedłużono w najbliższym okresie, obowiązująca aktualnie stawka 7% dla DDGS, będącego suszonym wywarem gorzelnianym, będzie nadal obowiązywać.

Inny sposób interpretacji rozpatrywanego stanu prawnego po 31 grudnia 2009 r. rodziłby po stronie Spółki jako podatnika ogromną niepewność i skutkowałby brakiem ciągłości prawnej w odniesieniu do zdarzeń zaistniałych pod rządem jednej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Należy wskazać, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), zmienionego § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1753), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wytwarza dwa podstawowe wyroby: etanol odwodniony oraz tzw. DDGS (skrót ang. Dried Distillery Grains with Solubles). DDGS jest produktem ubocznym procesu fermentacji zmielonego ziarna kukurydzy, powstającym w wyniku jego suszenia i, ewentualnie (granulat) poddania tego suszu procesowi granulacji. DDGS sprzedawany przez Spółkę znajduje zastosowanie w żywieniu zwierząt. Spółka sprzedaje DDGS bezpośrednim odbiorcom (producenci), jak i do mieszalni pasz. Spółka sprzedaje także część wytwarzanego w DDGS na cele energetyczne (biomasa przeznaczona do spalania) - bezpośrednio do takich odbiorców lub poprzez firmy pośredniczące.

W związku z wykorzystywaniem DDGS w żywieniu zwierząt Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o potwierdzenie zgodne z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - klasyfikacji DDGS sprzedawanego producentom i do mieszalni pasz jako paszy dla zwierząt.

Urząd Statystyczny odpowiadając na wniosek Spółki stwierdził, że do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., wg której wyrób mieści się w grupowaniu:

PKWiU 15.96.20-00 "Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane"."

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, preferencyjna stawka podatku w wysokości 7%, odnośnie towarów z pozycji PKWiU 15.96.20-00 przewidziana jest tylko dla towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 15.96.20-00.10 - Wywar (poz. 37 załącznika nr 3 do ustawy), a nie dla wszystkich wyrobów sklasyfikowanych do wymienionej pozycji. Natomiast z treści wniosku nie wynika, że produkowany przez Wnioskodawcę wyrób jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 15.96.20-00.10 wskazanym w poz. 37 załącznika nr 3 do ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż produkowane przez Spółkę wyroby sklasyfikowane do pozycji PKWiU 15.96.20-00 w sytuacji gdy nie posiadają symbolu 15.96.20-00.10 (wskazanego w poz. 37 załącznika nr 3 do ustawy) nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki 7%, a zatem opodatkowane są stawką podstawową 22%, zarówno przed jak i po dniu 31 grudnia 2009 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl