IPPP3/443-1225/09-2/LK - Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu rewitalizacji zabytkowego parku miejskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1225/09-2/LK Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu rewitalizacji zabytkowego parku miejskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego etap IV" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego etap IV"

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego etap IV" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Priorytet VI, Działanie 6.1 Kultura. Założeniem projektu jest dokończenie rozpoczętej w 2004 r. rewitalizacji Zabytkowego Parku Miejskiego. Prace obejmą zachodnią część parku. Inwestycja będzie polegała na przebudowie alejek i placów parkowych, budowie systemu nawadniającego tereny zielone, budowie fontanny wraz z instalacją obiegu wody; budowie kanalizacji deszczowej i systemu odprowadzania wód deszczowych na tereny zielone, przebudowie oświetlenia i wzbogaceniu szaty roślinnej. Planowana jest też budowa niewielkiej estrady (muszli koncertowej). Park jest obiektem zabytkowym, ogólnodostępnym będącym własnością jst. (jednostki samorządu terytorialnego). Jako jedyny teren zielony, znajdujący się w centrum miasta - jest miejscem spacerów, spotkań i odpoczynku zarówno mieszkańców jak i przyjezdnych. Park, po zakończeniu inwestycji, nie zmieni właściciela. Mienie, które powstanie w ramach realizacji projektu, w tym muszla koncertowa, nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie planuje się dzierżawy części parku z przeznaczeniem dla przedsiębiorców i innych podmiotów.

Jednakże po realizacji projektu, w związku z uatrakcyjnieniem przestrzeni miejskiej można spodziewać się zwiększenia zainteresowania tym terenem przez przedsiębiorców, chcących w parku zlokalizować punkty gastronomiczne. Miasto na chwilę obecną nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zdarzeń przyszłych, stąd we wniosku zastrzega się, że nie można wykluczyć możliwości udostępnienia części parku przedsiębiorcom poprzez dzierżawę lub nieodpłatne użyczenie części parku z przeznaczeniem na zlokalizowanie punktów gastronomicznych. Decyzją Zarządu Województwa z dnia 20 kwietnia 2009 r. projekt został wybrany do dofinansowania.

Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON, lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest "Nabywcą" robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za usługi/roboty budowlane dla wykonawców są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

Wnioskodawca nadmienia by organ odniósł się do sytuacji aktualnej, tj. założenia, że Wnioskodawca nie planuje wykorzystywania infrastruktury powstałej w ramach projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto realizując projekt wykonuje zadania własne, do których należą wszystkie sprawy publiczne i zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miasto jest tylko inwestorem inwestycji a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towaru i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców zadania inwestycyjnego pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego - etap IV", ponieważ usługi i roboty budowlane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Miasta.

Zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448/04 (Dz. UrzUEL. 2004 r. 72.66) - VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany, Stanowisko Miasta do pytania jest następujące: podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miejski działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta) i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Miasto (Gmina) i Urząd Miasta (Gminy) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Miastu, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać Gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej Urzędowi Gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinno być wskazane Miasto.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego etap IV" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Priorytet VI, Działanie 6.1 Kultura. Inwestycja będzie polegała na przebudowie alejek i placów parkowych, budowie systemu nawadniającego tereny zielone, budowie fontanny wraz instalacją obiegu wody; budowie kanalizacji deszczowej i systemu odprowadzania wód deszczowych na tereny zielone, przebudowie oświetlenia i wzbogaceniu szaty roślinnej. Planowana jest też budowa niewielkiej estrady (muszli koncertowej). Park jest obiektem zabytkowym, ogólnodostępnym będącym własnością jst. (jednostki samorządu terytorialnego). Park, po zakończeniu inwestycji, nie zmieni właściciela. Mienie, które powstanie w ramach realizacji projektu, w tym muszla koncertowa, nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON,. Miasto jest "Nabywcą" robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w części lub w całości) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl