IPPP3/443-1220/10-2/KT - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług obsługi gotówki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1220/10-2/KT Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług obsługi gotówki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług obsługi gotówki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług obsługi gotówki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się m.in. transportem wartości pieniężnych (konwojowaniem) oraz obsługą gotówki. Transport wartości pieniężnych jest usługą skierowaną zarówno do instytucji finansowych, jak i sieci retailowych oraz innych przedsiębiorstw, natomiast obsługa gotówki jest skierowana do instytucji finansowych (banków). Transport wartości pieniężnych był dotąd opodatkowany stawką VAT 22%, natomiast obsługa gotówki korzystała ze zwolnienia z VAT (stawka zw.), na podstawie poz. 3 w załączniku nr 4 do ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Obsługa gotówki wykonywana przez Spółkę polega na sortowaniu, liczeniu, sprawdzaniu autentyczności, księgowaniu, paczkowaniu, przechowywaniu oraz przygotowywaniu zasiłków pieniężnych. Wartości pieniężne (zarówno polska waluta jak i zagraniczna) są transportowane do Centrów Obsługi Gotówki Spółki (dalej: Centrum, Centra), gdzie podlegają odpowiedniej obróbce, tj.: sortowaniu po nominale, liczeniu, sprawdzaniu autentyczności, księgowaniu i raportowaniu do banku ze szczegółową informacją o stanie gotówki. Centra te zajmują się również paczkowaniem takiej sprawdzonej waluty, jej przechowywaniem, a następnie przygotowywaniem zasiłków pieniężnych dla odpowiednich oddziałów bankowych, zgodnie z wcześniej zgłoszonym zapotrzebowaniem banku. Centra przygotowują również kasety bankomatowe (kaseta z bankomatu trafia do Centrum, gdzie jest sprawdzany i liczony jej stan, a w miarę potrzeb przygotowane zasilone kasety czekają na transport do bankomatów). Według PKWiU z 2004 r. usługa ta była klasyfikowana jako 67.13.10-00.00 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane), natomiast zgodnie z PKWiU z 2008 r. klasyfikowana jest pod poz. 66.19.99.0 (pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dnia 1 stycznia 2011 r., z uwagi na zmianę przepisów dotyczących VAT na skutek wejścia w życie ustawy z dn. 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476), świadczone przez Spółkę usługi obsługi gotówki (klasyfikowane jako usługi pozostałego pośrednictwa finansowego), których przedmiot i zakres opisany został w stanie faktycznym, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie ze zmienionym, mocą ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 Nr 226, poz. 1476), artykułem 43, załącznik nr 4, na podstawie którego usługa Spółki podlegała zwolnieniu z VAT, traci ważność (został uchylony pkt 1 w ustępie 1 artykułu 43). Jednocześnie artykuł 43 został rozbudowany o listę usług podlegających zwolnieniu z VAT. Zgodnie z brzmieniem tego artykułu, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnieniu podlegają (art. 43 ust. 1 pkt 7, 38, 39 i 40):

7)

"transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną;"

38)

"usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkobiorcę;

39)

usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

40)

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług".

Dodatkowo został dodany ustęp 13 w brzmieniu:

13.

"Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41."

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z brzmieniem przytoczonych fragmentów art. 43 obowiązującego od 1 stycznia 2011 r., usługi gotówki, sklasyfikowane jako pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, nadal korzystają ze zwolnienia z VAT. Zdaniem Spółki, stanowią one element usługi świadczonej przez banki, bez której te instytucje finansowe nie mogłyby się obejść, a jednocześnie stanowią odrębną całość, są możliwe do wydzielenia od pozostałych usług świadczonych przez banki i przez Spółkę. Zatem zastosowanie znajduje tu ust. 13 artykułu 43. Banki, ustalając cennik swoich usług finansowych podlegających zwolnieniu z VAT, muszą brać pod uwagę również koszty, jakie ponoszą korzystając z usług obsługi gotówki świadczonych przez Spółkę. Usługi te stanowią zatem niezbędny element usługi świadczonej przez banki - gdyby banki nie korzystały z usług Spółki (bądź konkurencji), musiałyby wykonać tę pracę we własnym zakresie. Usługa Spółki jest możliwa do wydzielenia i stanowi odrębny element, za który banki otrzymują od Spółki faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl