IPPP3/443-1206/10-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1206/10-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.), uzupełnionego w dniu 31 stycznia 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1206/10-2/KB z dnia 13 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 stycznia 2011 r. (w zakresie przedstawienia stanu faktycznego) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1206/10-2/KB z dnia 13 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pismem z dnia 19 listopada 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa poprosił o przedłożenie z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego przez Powiat projektu pn. "Eurostypendia..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (68,05%) i budżetu państwa (31,95%) w ramach Działania 2.2, II Priorytetu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

W uzupełnieniu z dnia 31 stycznia 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1.

Powiat jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny.

2.

Celem projektu pn. "Eurostypendia" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Działania 2.2 ZPORR 2004-2006 było podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjainym dla uczniów pochodzących z obszarów wiejskich, a także stworzenie warunków umożliwiających wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w powiecie. Sposobem osiągnięcia celu były stypendia przyznane 724 uczniom uczęszczającym do szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu, znajdujących się w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej.

Pomoc finansowa uzyskana w trakcie realizacji ww. projektu - stypendia, tj. 1.000 zł na jednego ucznia na rok szkolny 2004/2005, przyznawane były w formie dofinansowania opłat lub refundacji kosztów związanych z pobieraniem nauki, a co za tym idzie można je było wydatkować na:

* zakwaterowanie w bursie, internacie lub stancji,

* pobieranie posiłków w stołówce szkoły, internatu,

* zakup podręczników do nauki w szkołach ponadgimnazjalnych i słowników,

* transport związany z dojazdem do i ze szkoły środkami komunikacji zbiorowej,

* czesne za naukę w szkole ponadgimnazjalnej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej,

* inne dodatkowe opłaty i wydatki wymagane obligatoryjnie przez szkołę,

Całkowita wartość dofinansowania projektu wynosiła 781.339,19 zł.

3.

Środki pozyskane na realizację ww. projektu zostały wydatkowane na:

* wydatki związane z personelem projektu (wypłata wynagrodzeń kierownika projektu, wypłata wynagrodzeń asystenta kierownika projektu, umowa - zlecenie na obsługę projektu w szkołach),

* wypłatę stypendiów dla uczniów,

* zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia biura,

* zakup art. biurowych do obsługi projektu,

* przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu,

* promocja projektu.

4.

W ramach realizowanych działań (wypłata stypendium, usługi, zakupy towarów) Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów.

5.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując przedmiotowy projekt, nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany. Projekt nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany.

Projekt nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów co do zasady rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, generalnie rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczeniu zatem podlega w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonywane przez Powiat zakupy towarów i usług w związku z realizacja projektu pn. "Eurostypendia" nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej VAT. W ramach realizowanych działań (wypłata stypendium, usługi, zakupy towarów) Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

A zatem, Powiatowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzymał realizując przedmiotowy projekt.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl