IPPP3/443-120/12-5/SM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym nabywanych przez gminę wyrobów węglowych zużywanych do celów ogrzania siedziby urzędu gminy oraz lokali użytkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-120/12-5/SM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym nabywanych przez gminę wyrobów węglowych zużywanych do celów ogrzania siedziby urzędu gminy oraz lokali użytkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), uzupełnionego w dniu 7 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-120/12-2/SM z dnia 27 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia nabywanych przez Gminę wyrobów węglowych zużywanych do celów ogrzania:

* siedziby Urzędu Gminy - jest prawidłowe,

* lokali wynajmowanych na cele mieszkalne, działalność poczty, firmy telekomunikacyjnej, zespołu opieki zdrowotnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia nabywanych wyrobów węglowych zużywanych do celów grzewczych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 7 marca 2012 r., złożonym w dniu 7 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem wniosku jest zakup węgla i miału dla kotłowni w budynku Urzędu Gminy, w budynku Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu oraz w budynku, w którym mieści się Biblioteka Publiczna Gminy, Zespół Opieki Zdrowotnej i lokale mieszkalne. Wymienione budynki są własnością gminy.

I.

Gmina dokonuje zakupu węgla i miału do kotłowni zlokalizowanej w budynku własnym o powierzchni 831 m kw., który jest:

a.

siedzibą Urzędu Gminy - 516 m kw.,

W części parteru i I piętra jest wynajmowany dla:

b.

P. S.A.- 73 m kw.,

c.

T. S.A.- 30 m kw.,

d.

M. T. S.A.- 15 m kw.,

e.

jest wynajmowane lokatorom.

II piętro budynku stanowi w całości lokale mieszkalne o powierzchni 197 m kw.

II.

Gmina jest właścicielem trzech budynków ogrzewanych z jednej kotłowni zlokalizowanej w jednym z nich, do której dokonuje się zakupu węgla i miału. Z trzech budynków dwa są budynkami mieszkalnymi, w których są wynajmowane lokale mieszkalne. Z tych dwóch budynków mieszkalnych jeden jest w zarządzie Szkoły Podstawowej w B. Trzeci budynek, w którym mieści się kotłownia, jest w części wynajmowany przez NZOZ "Z.", Punkt Apteczny, Indywidualną Praktykę Lekarską, część zajmowana jest przez Bibliotekę Publiczną Gminy. Pozostała część budynku użytkowana jest przez Gminę B.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina, będąc organem administracji publicznej jest zwolniona z akcyzy przy zakupie węgla na potrzeby ogrzania budynków stanowiących własność Gminy:

1.

Budynek Urzędu Gminy, na II piętrze Urzędu znajdują się wynajęte lokale mieszkalne, oraz wynajęte lokale pod działalność Poczty Polskiej i Telekomunikacji Polskiej. Gmina pobiera opłaty za ogrzewanie CO.

2.

Budynek mieszkalny z wynajętymi lokalami oraz wynajęte lokale przez Zespół Opieki Zdrowotnej; za wszystkie wynajęte lokale Gmina pobiera opłaty za ogrzewanie CO.

3.

Budynek w zarządzie instytucji kultury, w którym prowadzona jest działalność Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu, Szkoły Podstawowej oraz garaże Ochotniczej Straży Pożarnej.Rachunki za zakupiony węgiel są wystawiane dla Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu i opłacane przez niego, a Gmina ze swego budżetu przekazuję dotację na działalność Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu.

4.

Budynek zajęty pod działalność szkół wraz z mieszkaniami znajdującymi się nad pomieszczeniami szkoły. Szkoły są odrębnymi jednostkami budżetowymi i posiadają odrębność finansową. Mimo, że są finansowane z budżetu Gminy, to zakup węgla i zapłata należy do poszczególnej szkoły, a rachunki są wystawione na te placówki.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 31a ust. 2, pkt 3 i pkt 5 zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

Pkt 3

Przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Pkt 5

Do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.Wyroby węglowe zakupione przez Gminę B. są zużywane przez organy administracji publicznej - Gminę, gospodarstwa domowe - ogrzewanie wynajętych lokali mieszkalnych, podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* zwolnienia nabywanych przez Gminę wyrobów węglowych zużywanych do celów ogrzania siedziby Urzędu Gminy - jest prawidłowe,

* lokali wynajmowanych na cele mieszkalne, działalność poczty, firmy telekomunikacyjnej, zespół opieki zdrowotnej - jest nieprawidłowe.

Ad. 1-2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Natomiast w świetle art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika m.in., iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wymienia na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do zwolnienia jest, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu (zgodnie bowiem z tym przepisem, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (...) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2).

Podmiot zużywający, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W świetle powyższego, podmiot zużywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia, jeśli zużyje wyroby węglowe do jednego z enumeratywnie wskazanych w ustępie 2 celów (przeznaczeń).

Przepis art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina B. m.in. dokonuje zakupu węgla na potrzeby ogrzania budynków stanowiących jej własność, w których (oprócz siedziby Urzędu Gminy) mieszczą się lokale wynajmowane na cele mieszkalne, na działalność poczty, firmy telekomunikacyjnej czy zespołu opieki zdrowotnej, od których to podmiotów pobiera ona opłaty za ich ogrzewanie.Wątpliwości Gminy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego w tym przypadku.

Odnosząc zatem ww. przepisy do zaistniałej sytuacji należy mieć na uwadze, iż podmiot korzystający ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zobligowany jest nadać nabytym wyrobom węglowym określone przeznaczenie, tj. w rozpatrywanym przypadku muszą być one zużyte przez organy władzy publicznej, gospodarstwa domowe czy podmioty lecznicze. Istotna jest zatem tożsamość podmiotu korzystającego ze zwolnienia oraz organu władzy publicznej, gospodarstwa domowego, podmiotu leczniczego.

Podmiot nabywający wyroby węglowe w celu zużycia ich w zwolnieniu deklaruje w dokumencie dostawy to przeznaczenie. Gdy ww. tożsamość nie będzie zachowana, podmiot nabywający wyroby węglowe będzie wyłącznie dostarczał wyprodukowane ciepło do różnego rodzaju odbiorców, a nie zużywał je w określonym w dokumencie dostawy celu. Sam fakt, iż Gmina zużywa wyroby węglowe we własnej kotłowni, a ciepło dostarcza do wynajmowanych pomieszczeń, nie oznacza, iż wyroby węglowe zużywane są przez gospodarstwa domowe czy podmioty lecznicze. W tym przypadku zużywają one tylko ciepło wyprodukowane przez Gminę.

Uwzględniając powyższe, nabywane przez Gminę wyroby węglowe będą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego jedynie w przypadku ich zużycia do ogrzania jej siedziby (Urzędu Gminy), natomiast w pozostałych przypadkach (tj. dla celów ogrzania lokali wynajmowanych na cele mieszkalne, na działalność poczty, firmy telekomunikacyjnej czy zakładu opieki zdrowotnej), będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku określoną w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe jedynie w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej zużywanego węgla do celów ogrzania siedziby Urzędy Gminy, w pozostałym zakresie - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie udzielenia odpowiedzi na pytania nr 3 i 4 przedstawione we wniosku zostało wydane w dniu 27 lutego 2012 r. postanowienie nr IPPP3/443-120/12-3/SM o odmowie wszczęcia postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl