IPPP3/443-120/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-120/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla usług budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla usług budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Spółka jest generalnym wykonawcą i na podstawie zawartych umów z inwestorami realizuje kompleksowo budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Aktualnie Spółka realizuje dwa rodzaje budów:

1.

budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej i pomieszczeniami handlowo-usługowymi w części parterowej. Według założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej budynków znajdują się garaże (miejsca postojowe), a część powierzchni użytkowej parterowej przeznaczona jest również na cele usługowo-handlowe. Cały budynek zaklasyfikowany jest do PKOB 11.

2.

budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej. Według założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej tych budynków znajdują się garaże (miejsca postojowe). Cały budynek jest zakwalifikowany do PKOB 11.

Spółka przy sprzedaży usług budowlano-montażowych świadczonych w związku z budową powyższych budynków mieszkalnych wielorodzinnych nalicza zarówno w stanie opisanym w punkcie 1 jak i 2 podatek od towarów i usług w wysokości 7% dla całości robot wykonywanych wewnątrz budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka w świetle opisanych stanów faktycznych, tj. przy sprzedaży usług budowlano-montażowych do całości robót budowlanych zrealizowanych:

* w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej i pomieszczeniami handlowo-usługowymi w części parterowej,

* w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej prawidłowo stosuje 7% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c oraz art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) oraz z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku VAT w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego - tj. budynków mieszkalnych rodzinnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 - lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Wobec powyższego zdaniem Spółki budowa całego budynku mieszkalnego wielorodzinnego zarówno w części mieszkalnej jak i w części przeznaczonej na garaże oraz lokale handlowo-usługowe powinna być opodatkowana stawką 7% podatku od towarów i usług. Zadaniem Spółki jest wznoszenie nowych budynków mieszkalnych zgodnie z ich głównym przeznaczeniem, nie zaś poszczególnych lokali wchodzących w skład danego budynku. Przedmiotem powierzonych robót budowlanych są wszelkie prace, których realizacja jest konieczna do oddania obiektu jako całego zadania inwestycyjnego polegającego na wybudowaniu budynków mieszkalnych wielorodzinnych to nawet gdy w ich skład wchodzą garaże podziemne (miejsca parkingowe) jak i lokale handlowo-usługowe, całość ww. usługi podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

Powyższą linię interpretacyjną Wnioskodawca ponadto odnajduje w licznych interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w związku z zapytaniami podatników w podanych, analogicznych stanach faktycznych, a mianowicie w interpretacjach z dnia 11.08.2008 sygn. IPPP1/443-957/08-6/IG, IPPP1/443-957/08-5/IG, IPPP1/443-957/08-4/IG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że usługi w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowalne za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl postanowień art. 41 ust. 12 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się budynków mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 150 m2.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 28 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlanych wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem "obiektu budowlanego" rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2)

Z przytoczonych przepisów wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki VAT dla usług budowlano-montażowych świadczonych po dniu 1 stycznia 2008 r., na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W związku z powyższym, jeżeli budynki, na których będą świadczone usługi budowlane mieszczą się wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, bądź w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieka lekarska i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z inwestorem jako generalny wykonawca budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej i pomieszczeniami handlowo-usługowymi w części parterowej. Według założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej budynków znajdują się garaże (miejsca postojowe), a część powierzchni użytkowej parterowej przeznaczona jest również na cele usługowo-handlowe. Cały budynek zaklasyfikowany jest do PKOB 11.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku do budowy budynku uzależnione jest od zaklasyfikowania wznoszonego budynku według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości. A zatem, o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że w części podziemnej tego budynku znajdują się garaże, a część powierzchni użytkowej przeznaczona jest również na cele usługowo handlowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z inwestorem jako generalny wykonawca budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażami (miejscami postojowymi) w części podziemnej. Według założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej tych budynków znajdują się garaże (miejsca postojowe). Cały budynek jest zakwalifikowany do PKOB 11.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku do budowy budynku uzależnione jest od zaklasyfikowania wznoszonego budynku według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości. A zatem, o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że w części podziemnej tego budynku znajdują się garaże.

Kluczowe bowiem znaczenie co do możliwości zastosowania stawki 7% VAT do przedmiotowych robót oraz co do tego, w jakiej części można zastosować taką stawkę, będzie miało to, czy budynek, którego dotyczą roboty, może zostać zakwalifikowany jako obiekt budownictwa mieszkaniowego.

W konkluzji podkreślić należy, że Wnioskodawca będąc generalnym wykonawcą realizuje roboty budowlano-montażowych dotyczące budynków mieszkalnych, jako całości - sklasyfikowanych jako PKOB 11, zatem usługi te będą w całości opodatkowane preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług. Istotnym jest bowiem fakt, iż Wnioskodawca realizuje kompleksowo budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych, nie natomiast lokali lub domów mieszkalnych, poszczególne lokale zostaną wyodrębnione prawnie w późniejszym terminie. W związku z tym nie mają w tym przypadku zastosowania limity powierzchniowe określone w art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług. Budowane przez Wnioskodawcę budynki wielomieszkaniowe w całości zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W związku z powyższym, w przedstawionych stanach faktycznych brak jest przesłanek wskazujących na niemożność zastosowania stawki 7% VAT do całości wykonywanych prac na obu budynkach będących przedmiotem wniosku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, ze niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, ze tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak wiec to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl