IPPP3/443-12/08-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-12/08-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zrealizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zrealizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

O.K. Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą związaną z usługami w zakresie edukacji. Zgodnie z umowami zawartymi pomiędzy O.K. Sp. z o.o., a XXX w R O.K. zrealizowało dwa Projekty szkoleniowe:

1.

Na podstawie umowy z dnia 3 listopada 2006 r. nr Z....... Projekt szkoleniowy "Języki obce - nowe perspektywy".m

2.

Na podstawie umowy z dnia 15 lutego 2006 r. Z/............. Projekt szkoleniowy "Upowszechnianie znajomości języków europejskich na P"

Oba projekty były finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach ZPORR 2004-2006", Działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie.

Celem tych Projektów było podwyższenie kwalifikacji zawodowych mieszkańców województwa podkarpackiego i dostosowanie ich do wymogów regionalnego rynku pracy oraz podniesienie kompetencji beneficjentów ostatecznych (uczestników kursu) w zakresie języków obcych, które zostało potwierdzone międzynarodowymi certyfikatami T...., poprzez przeszkolenie w każdym z tych projektów 650 dorosłych osób pracujących, kobiet i mężczyzn z wykształceniem co najmniej gimnazjalnym (podstawowym), zgłaszającym z własnej inicjatywy chęć podnoszenia kwalifikacji językowych poza godzinami pracy i udokumentowania ich certyfikatem T....

Podstawą prawną do zawarcia ww. umów był Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745).

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego ZPORR jest to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006. Program ten rozwija cele Narodowego Planu Rozwoju, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa, które będą uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Zgodnie z zawartymi umowami Firma O.K. jest beneficjentem wsparcia udzielanego w ramach ZPORR. W Urząd Pracy jest Instytucją Wdrażającą, do której zadań należy między innymi organizacja naboru, ocena i wybór projektów, podpisywanie umów z beneficjentami, monitorowanie realizacji projektów.

Przedmiotem umów jest dofinansowanie realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przyznawane w formie dotacji. Dofinansowanie ze środków EFS nie może być większe niż 75% wartości projektu ogółem. Pozostała część w wysokości 25% wartości projektu finansowana jest ze środków budżetu Państwa. Beneficjent nie wnosi środków własnych, z tym że wydatki niekwalifikowalne Beneficjent zobowiązuje pokryć ze środków własnych. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektów, które zostały określone w budżecie Projektu i zostały uznane przez Instytucję Wdrażającą za wydatki kwalifikowalne.

Podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dokumentujących wydatki dotyczące Projektu, uznawany jest za koszt kwalifikowalny, jeżeli podatnikowi nie przysługuje z tego tytułu prawo do odliczenia lub zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie.

Płatność na rzecz Beneficjenta (Firmy O.K.) realizowana była przez WUP w oparciu o dokument o nazwie "Wniosek o płatność", sporządzony przez Beneficjenta (Firmę O.K.) na podstawie faktycznie poniesionych wydatków. Wydatki związane z realizacją, które zostały określone w budżecie Projektu dokumentowane były fakturami, rachunkami, listami płac i innymi dowodami księgowymi dopuszczonymi przez Instytucję Wdrażającą (XXX) oraz wyciągami bankowymi lub dowodami kasowymi potwierdzającymi poniesienie wydatku. Firma O.K. od faktur VAT zakupu w ramach Projektu nie odliczała podatku VAT naliczonego, ponieważ zakup związany był ze sprzedażą zwolnioną z tytułu usług w zakresie edukacji. (Poczynione zakupy zostały sfinansowane dotacją i są wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług - usługi w zakresie edukacji). Zestawienie poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowalne sporządzone w formie "wniosku o płatność" stanowiło podstawę do wystąpienia o dofinansowanie do Instytucji Wdrażającej. Wypłata dotacji (dofinansowania) dokonywana była transzami na podstawie złożonych wniosków o płatność, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu z instytucją Wdrażającą. Transze po zatwierdzeniu wniosku przekazywane były przez Instytucję Wdrażającą na wydzielone projektowe konto bankowe Beneficjenta (Firmy O.K.).

Cały projekt realizowany był na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanych Projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanych Projektów nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym nowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Poczynione zakupy, które zostały sfinansowane dotacją są wykorzystywane do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług, sklasyfikowanej wg PKWiU 80.42 - pozostała działalność edukacyjna.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy, wskazano usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl