IPPP3/443-1198/10-2/IB - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1198/10-2/IB Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jest jednostką posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizował nieodpłatną operację - impreza kulturalna "Pożegnanie lata" w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Zrealizowana impreza kulturalna "Pożegnanie lata" służyła zaktywizowaniu i zintegrowaniu mieszkańców gminy i pobudzeniu oddolnych inicjatyw poprzez udział mieszkańców wsi i gminy w imprezie.

OSP zamierza włączyć naliczony podatek VAT za obsługę imprezy do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, bowiem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy OSP ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu p.n. Impreza kulturalna "Pożegnanie lata".

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował nieodpłatną imprezę kulturalną "Pożegnanie lata" w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód - prowadzi nieodpłatną działalność statutową, oraz nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana impreza kulturalna "Pożegnanie lata" służyła zaktywizowaniu i zintegrowaniu mieszkańców gminy i pobudzeniu oddolnych inicjatyw poprzez udział mieszkańców wsi i gminy w imprezie.

Reasumując, ze względu na fakt, iż zrealizowany przez Wnioskodawcę projekt nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, ponieważ wykonywany był nieodpłatnie - nie będzie tym samym spełniał podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach poniesionych na realizację przedmiotowego działania zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl